هواداران، تعصب را با فحش و ناسزا اشتباه گرفته‌اند!

هر روز فوتبال، دیروز والیبال و امروز بسکتبال

پریسا غفاری
روزنامه نگار

اصطلاح هواداری از ورزش به تماشاگران تشویق‌کننده‌ای اشاره دارد که نسبت به یک تیم یا باشگاه تعصب می‌ورزند. واقعیت این است که گروه‌های متفاوتی از جامعه در سنین مختلف با جنسیت‌های متفاوت و از طبقات اجتماعی، نژادی، قومی و فرهنگی مختلف از برنامه‌های ورزشی به نوعی در زندگی اجتماعی و حرفه­‌ای خویش استفاده می‌کنند.
اتفاقی که این روزها در استادیوم و سالن‌های ورزشی روی سکوها رخ می‌دهد نشان از فرهنگ نادرست هواداری در ایران دارد. گویا هواداری یعنی فحش و ناسزا گفتن به تیم حریف، صدا زدن بازیکنان مقابل با اسامی و القاب ناشایست و درگیری با هم به بهانه تعصب به تیم خود!
اما این اتفاقات زمانی گسترده‌تر می‌شود که احکام کمیته انضباطی فدراسیون‌ها قدرتمند نیست و هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی آن را نمی‌پذیرد و لابی‌ها حکم‌ها را از قطعی به تعلیقی تبدیل می‌کند.
اتفاقات لیگ برتر بسکتبال در هفته‌ای که گذشت آنقدر از جایگاه اجتماعی هواداری سنگین و غیرعادی بود که دیگر نمی‌توان این ورزش را به رشته دانشگاهی نسبت داد. در دیدار مس کرمان و نبوغ اراک 40 دقیقه تمام تیم میهمان (اراک) را مورد خطاب زشت‌ترین کلمات قرار می‌دهند. به نحوی که حماد سامری، سرمربی نبوغ اراک می‌گوید: «سیاه‌ترین روز بسکتبال را گذراندیم. تک به تک اسم ما را صدا زدند و با اشاره دست و بدن الفاظ زشتی تا آخر بازی به کار بردند. اگر فدراسیون با این موضوع برخورد نکرد از این به بعد هر تیمی که پرطرفدار است قطعاً مقابله به مثل می‌کند تا از این داستان به نفع تیم خود استفاده کند بنابراین فاتحه بسکتبال خوانده است.»
در گرگان نیز جدال دو مدعی ذوب آهن و شهرداری گرگان هم بی‌حاشیه نبود. حضور هواداران گرگانی در سالن که با انعطاف فدراسیون بسکتبال در ثانیه‌های آخر ممکن شده بود لحظات خجالت‌آوری را در عرصه لیگ برتر رقم زد؛ هواداران گرگانی که برخلاف تصمیم‌گیری ناظر بازی نباید سکوهای پشت نیمکت ذوب‌آهن را اشغال می‌کردند تا دقایق پایانی کوارتر اول حاضر به ترک سکوها نبودند و سرانجام با دخالت نیروهای انتظامی و سرپرست تیم گرگان مجبور به نشستن در سکوهای مجاور شدند!این هواداران در تمام دقایق مسابقه با فحاشی و شعارهای توهین‌آمیز بازیکنان و کادر ذوب‌آهن بویژه آرمان زنگنه و محمدرضا اکبری را هدف قرار داده بودند، بلافاصله پس‌ از پایان بازی به وسط زمین مسابقه هجوم آوردند و بازیکنان و کادر فنی ذوب‌آهن را مورد ضرب‌ وشتم قرار دادند که در این‌ میان ایمان اکبری، مربی تیم ذوب‌آهن از ناحیه صورت مجروح شد.نصرت‌الله جعفریان، رئیس سازمان لیگ بسکتبال در این خصوص گفت: «در طول بازی شعارهایی داده می‌شد و در اواخر مسابقه نیز ظاهراً پس از شوتی که باعث برتری گرگانی‌ها شد، بازیکن تیم میزبان (رسول مظفری) حرکاتی را انجام داد که باعث درگیری با نیمکت تیم میهمان شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی