صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

واکنش برزیل به لفاظی امریکا علیه ایران
 خبر اول اینکه،  مشاور ویژه ریاست جمهوری برزیل در امور بین‌الملل، نگرانی و واکنش امریکا و رژیم صهیونیستی علیه پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در برزیل را «تعجب‌آور» توصیف و تصریح کرد: ایران دشمن ما نیست و ما روابط خوبی داریم. «سلسو آموریم» که پیش تر وزیر خارجه این کشور بوده است، با بیان اینکه واکنش امریکا و اسرائیل در انتقاد از حضور دو کشتی جنگی ایران در بندر ریودوژانیرو برزیل، عجیب است، اظهارکرد: ما طبق قوانین بین‌المللی دریایی عمل می‌کنیم، این یک تصمیم حاکمیتی ماست. وی اضافه کرد: ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم کشتی‌ها در یک فعالیت غیرقانونی و نامشروع شرکت می‌کنند، اما هرکسی حق دارد هر چه می‌خواهد فکر کند. این یک واکنش تعجب‌آور است.عصبانیت امریکا از پهلوگرفتن کشتی‌های ایرانی در برزیل تا آنجا پیش رفت که علاوه بر صدور بیانیه سفیر این کشور در ریودوژانیرو، یک سناتور امریکایی هم خواستار تحریم برزیل شد!
 
مسمومیت فکری عبدالحمید اسماعیل‌زهی
 خبر دیگر اینکه، عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه بخشی از اهل سنت شهر زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس را به حاکمیت منتسب کرد و مدعی شد این اتفاق می‌تواند به معنای سرکوب معترضان باشد. اسماعیل‌زهی گفته است: «بسیاری بر این نظر هستند که شاید همین به واقعیت نزدیک است که این مسمومیت‌ها، نوعی سرکوب اعتراضات است. همین دختران در مدارس اعتراض کردند و حالا اگر جریانی این مسمومیت دختران را دنبال می‌کند و آنها که اطلاع دارند هم جلویشان را نمی‌گیرند، به خاطر اعتراضات است.» این تهمت سخیف و توهین‌آمیز در حالی است که ماجرای اغتشاشات ماه‌هاست تمام شده است اما اسماعیل‌زهی همچنان از سرکوب معترضان سخن می‌گوید. امام جمعه زاهدان که هر بار با ادعاهای خود سخنان ضدایرانی انگلیسی‌ها و سعودی‌ها را تکرار می‌کند درحالی این سخنان را گفته است که وی تا پیش از ماجرای آشوب‌ها، مخاطبانش را به دوری از شایعات و لزوم تحقیق در مورد آنها سفارش می‌کرد و آنها را از سخن گفتن بدون تحقیق و تأمل بازمی‌داشت. گفتنی است پیش از این «عبدالمجید مرادزهی» مشاور و از نزدیکان عبدالحمید به اتهام ارتباط با بیگانگان علیه نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

این وصله‌ها به من نمی‌‎چسبد!
 دست آخر اینکه،  گلشیفته فراهانی که انتشار تصاویرش در دیدار با «برنارد هنری لوی» بحث‌برانگیز شده است، در واکنش به کاربران فضای مجازی نوشت:«این وصله‌های احمقانه را نمی‌توانند به من بچسبانند!»
ماجرا از این قرار است که طی روزهای اخیر تصاویر دیدار گلشیفته فراهانی بازیگر خارج‌نشین در کنار تئوریسین صهیونیست «تجزیه‌ کشورهای خاورمیانه» که از عوامل نظری جنگ‌ها و کشتارهای دو دهه اخیر در منطقه است، جنجال بسیاری به پا کرده است. این تصاویر به گونه‌ای گرفته شده که نشان می‌دهد گلشیفته فراهانی علاقه‌ای برای افشای این دیدار نداشته است. با انتشار این تصاویر، فعالان فضای مجازی و حتی براندازان نزدیک به جناح سلطنت‌طلب از این دیدار بشدت انتقاد کردند. فراهانی که در حوادث پاییز 1401 از سوی سرویس‌های جاسوسی به‌عنوان چهره‌ای برای «راهبری» آشوب‌ها در فضای مجازی معرفی شده بود، ترجیح داد با واکنشی کوتاه از این انتقادات عبور کند. وی در یک توئیت نوشت: «دشمنان آزادی که مدام دیگران را به زیر سؤال بردن تمامیت ارضی ایران متهم می‌کنند، دیگر آهی در بساطشان ندارند و این وصله‌های احمقانه را نمی‌توانند به من بچسبانند.» این واکنش در حالی مطرح می‌شود که او در کنار چهره‌های جریان تجزیه‌طلب همچون عبدالله مهتدی سرکرده گروهک تروریستی کومله به صورت خودخوانده اعضای شورای اپوزیسیون ضدایرانی تشکیل داده‌اند. نکته جالب‌ توجه آنکه گلشیفته فراهانی هیچ توضیحی درباره چرایی و جزئیات دیدار خود با هنری لوی ارائه نکرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی