صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

دولت نجات ملی یمن درباره ادعای ارسال سلاح از سوی ایران واکنش نشان داد

سنگ‌اندازی انگلیسی در مذاکرات صلح یمن

با وجود سال‌ها محاصره مردم یمن در شرایط جنگ تحمیلی و نیاز این کشور به کمک‌های بین‌المللی خبرسازی‌های غربی همچنان به گونه‌ای است که گویا یمن شروع کننده جنگ با عربستان بوده و سال‌ها با حمایت‌های غرب جان زنان و کودکان و غیرنظامیان کشور همسایه خود را می‌گیرند. در آخرین نمونه روز یازدهم اسفند ماه نیروی دریایی انگلیس مدعی شد که ماه گذشته یک کشتی ایرانی حامل تسلیحات را در آب‌های دریای عمان توقیف کرده است. نیروی دریایی انگلیس ضمن اعلام این خبر ادعا کرد که این کشتی حامل تسلیحات ایرانی از جمله موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک بوده است.
نیروی دریایی انگلیس در ادامه ادعاهای خود افزود که در بازرسی از کشتی ایران که از سمت جنوب این کشور در حال حرکت بود، لوازم و تجهیزات ساخت موشک‌های بالستیک میان برد کشف شده است.
به گفته نیروی دریایی انگلیس، پهپادهای امریکایی این کشتی ایرانی را در دریای عمان رصد و بالگردهای انگلیس آن را تعقیب کردند.
یک روز بعد نیروی دریایی امریکا با انتشار بیانیه‌ای از ادعاهای انگلیس حمایت کرد و گفت: «تلاش‌های هماهنگ میان نیروی دریایی امریکا و انگلیس منجر به این شد که ناوچه‌ای با نام «اچ‌ام اس لنکستر» (HMS Lancaster)، موشک‌های هدایت شونده ضدتانک و اجزای موشک را از یک قایق کوچک مصادره کند.»
در این بیانیه آمده است که عرضه مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به انصارالله در یمن ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.
 سنگ‌اندازی انگلیس
 در مذاکرات برای صلح
این فضاسازی ضدایرانی و ضدیمنی با واکنش تهران و صنعا روبه‌رو شد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اتهامات واهی گفت: کشورهایی که عاملان اصلی جنگ‌افروزی در طول تاریخ بوده‌ و بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات و تجهیزات به مناطق بحرانی جهان هستند، در تلاش هستند با ادعاهای دروغین و ترویج اخبار کذب، افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند. کنعانی اظهار داشت: این کشورها بهتر است به جای دادن آدرس غلط و فرار از مسئولیت خود در جنگ تحمیلی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، به رویکرد فرصت‌طلبانه و منفعت‌جویانه خود در این جنگ ظالمانه پایان دهند.
دولت نجات ملی یمن نیز ادعای انگلیس و امریکا را «یاوه‌گویی» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، فهمی الیوسفی، معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک اعلام کرد که اظهارات معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن مبنی بر قاچاق اسلحه ایرانی به انصارالله یمن و توقیف آن توسط انگلیس تنها در حد «یاوه گویی» است. وی گفت که اظهارات الاریانی بازتاب‌دهنده عدم تمایل طرف دیگر به گفت‌وگو و عملی نکردن توافقات انجام شده است. الیوسفی همچنین گفت که این امر همچنین نشان‌دهنده برنامه انگلیس و دیگر کشورهای غربی برای سنگ‌اندازی در روند مذاکرات است. معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در ادامه گفت که اشاره الاریانی به نیروی دریایی انگلیس نشان‌دهنده این است که انگلیس به طور غیرقانونی در سواحل یمن و دریای سرخ حضور دارد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دلیلی برای اثبات ادعاهای نیروی دریایی انگلیس وجود ندارد و اگر دلیل وجود داشت چرا خودشان بطور مستقیم با ایران صحبت نکردند؟ این اتهامات عجیب و جدید نیست، ما نیازی به اسلحه نداریم بلکه به غذا، دارو و رفع تحریم‌ها نیاز داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی