صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

همزمان با شدت گرفتن حملات شهرک‌نشینان کنست پیش‌نویس اعدام فلسطینیان را تصویب کرد

مجازات وارونه

حسین فاطمی
خبرنگار

 در حالی که افزایش خشونت‌های بعد از روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو علیه فلسطینیان بدون هیچ گونه پاسخ‌گویی و مجازاتی ادامه دارد، نمایندگان کنست با پیش‌نویس حکم اعدام برای مبارزان فلسطینی موافقت کردند؛ اقدامی که با واکنش‌های بسیاری همراه شده است.
به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت شامگاه چهارشنبه پیش‌نویس قانون مجازات اعدام برای عاملان عملیات در قرائت مقدماتی در کنست مورد توافق قرار گرفت. بنا بر اطلاعاتی که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین منتشر کرده است، در پیش‌نویس این قانون که لیمور سون هار میلخ، عضو کنست از حزب اوتسما یهودیت (قدرت یهود) ارائه داده، آمده است «دادگاه باید کسانی را که به قتل با انگیزه نژادپرستانه و با هدف ضربه به اسرائیل متهم شدند، به اعدام محکوم کند.» در همین حال، گالی بهاراو میارا، مشاور قضایی دولت ضمن انتقاد از این قانون، آن را غیربازدارنده خوانده است. کنست همزمان با این پیش‌نویس، لایحه‌ای را تصویب کرد که از برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به علت ناتوانی در انجام وظایفش جلوگیری می‌کند.
تصویب پیش‌نویس قانون اعدام فلسطینیان با واکنش‌های بسیاری همراه شد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» این اقدام را در راستای قانونی کردن قتل سازمان‌یافته فلسطینیان عنوان و تأکید کرد: «سیاست‌ها و قوانین مربوط به قتل شهروندان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست باعث ایجاد ترس در میان مبارزان و ملت فلسطین شود و فلسطینیان به مقاومت و مبارزه مشروع خود علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست ادامه خواهند داد.»
سرتیپ قدری ابوبکر، رئیس سازمان امور اسرا و آزادگان فلسطینی نیز با تأکید بر اینکه این نخستین قانون از این دست نیست، اسرای ما از اعدام هیچ هراسی ندارند و اسرائیل تاوان تصویب این قانون را بزودی خواهد پرداخت، اعلام کرد: «اسرائیل مجبور نیست قانون اعدام را تصویب کند، چرا که این رژیم همچنان به‌صورت روزانه اقدام به اعدام میدانی فلسطینی‌ها می‌کند، همچنان که این اعدام‌ها در جنین، نابلس و اریحا روی داد.» سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم این رأی را نقض فاحش همه عرف‌ها و میثاق‌های بین‌المللی خواند و گفت: «تأکید رژیم صهیونیستی بر تصویب و اجرای چنین قوانین ظالمانه‌ای صرفاً به چالش کشیدن غیر قابل قبول وجدان انسانی و مشروعیت بخشیدن به روش‌های ظالمانه و انتقام‌جویانه و نژادپرستانه است.» در همین حال دیده‌بان حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه هم در واکنش به این موافقت، خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تصویب نهایی قانون اعدام فلسطینیان و پایبندی آن به حقوق بشر بین‌المللی شد.
 
شهادت کودک فلسطینی
به دنبال مشروعیت‌بخشی قانونی برای سرکوب جریان مقاومت در فلسطین با تصویب حکم اعدام و باز گذاشتن دست چهره‌های افراطی و شهرک‌نشینان با هدف تجاوز به حقوق فلسطینیان در تازه‌ترین جنایت شهادت یک کودک فلسطینی رقم خورد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «محمد نضال سلیم» کودک ۱۵ ساله فلسطینی که در درگیری‌های جمعه شب در شهرک عزون در شرق قلقیلیه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است. همچنین حال یکی دیگر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده است. در درگیری‌های شامگاه جمعه فلسطینیان با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در شهرک عزون در مجاورت قلقیلیه، حداقل ۳ فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها زخمی شده بودند.
طی چند ماه گذشته روند تنش‌ها در مناطق مختلف کرانه باختری فلسطین بشدت اوج پیدا کرده است و به دنبال آن تجاوزات و جنایات نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان و اموال و مقدسات آنها در کرانه باختری و قدس اشغالی ادامه داشته است. مرکز آمار و اطلاعات فلسطین «معطی» در جدیدترین گزارش خود درباره تحولات ماه فوریه کرانه باختری از ثبت ۲۸۹۸ مورد تخلف و حمله نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهروندان فلسطینی خبر داد که به بازداشت و زخمی شدن صدها فلسطینی و شهادت ۳۰ نفر منجر شد. بر اساس گزارش این مرکز، نابلس با ۱۶ شهید بیشترین تعداد شهید را در ماه فوریه به ثبت رساند.
 یک موضع جنجالی
با آنکه طبق آمارها شاهد اوج‌گیری جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین هستیم، دولت افراطی نتانیاهو از تمایل خود برای ارتکاب جنایات بزرگ‌تر می‌گوید. در این رابطه بزالل اسموتریچ در همایشی که سایت اقتصادی «مارکر» رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی ترتیب داده بود، در پاسخ به سؤالی درباره توئیت داویدی بن تسیون، معاون رئیس شورای شهرک‌ها در شمال کرانه باختری که خواستار محو روستای حواره شده بود، دراظهاراتی آن را تأیید کرده و خواستار نابودی روستای فلسطینی حواره شد. این در حالی است که شهرک‌نشین‌های افراطی در روزهای اخیر با تشدید اقدامات نژادپرستانه و جنایتکارانه خود، حملات متعددی به روستاهای حواره، بورین و عصیره در جنوب نابلس داشتند.
همین اظهارنظر جنجالی حواشی و واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به دنبال داشت. وزارت خارجه امریکا از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست اظهارات «زننده» وزیر دارایی کابینه‌اش درباره نابود کردن روستای حواره را محکوم کند. اتحادیه اروپا هم اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول خواند و اعلام کرد، از رژیم صهیونیستی می‌خواهد این اظهارات را کنار بگذارد و با همه طرف‌های ذیربط برای کاهش تنش اقدام کند. همچنین استیفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم دو روز پس از این اظهارات در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه القدس العربی گفت که اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تحریک‌آمیز است، چنین اظهاراتی غیرمسئولانه است و با قطعنامه‌های سازمان ملل مغایرت دارد.همچنین به گزارش میدل ایست نیوز، امارات متحده عربی اظهارات نژادپرستانه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
در بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات آمده است که این کشور همه اقدامات خلاف ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی را غیر قابل قبول می‌داند. این بیانیه بر ضرورت برخورد با گفتمان نفرت‌پراکنی و اهمیت تقویت ارزش‌های تسامح و هم‌زیستی انسانی در چهارچوب تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه تأکید کرد. مصر نیز این اظهارات را بشدت محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اظهارات مغایر با تمام قوانین، آداب و رسوم و ارزش‌های اخلاقی است.
در داخل فلسطین نیز تشکیلات خودگردان فلسطین از امریکا خواست مسئول اسرائیلی که اولین بار چنین موضوعی را مطرح کرد، بازداشت کند. در همین حال عبد اللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد: «این اظهارات نیازمند دخالت بین‌المللی فوری برای توقف افراط‌گرایی و خشونت رژیم اشغالگر و محاکمه سران آن بابت جنایاتشان است که از تمامی حد و مرزها عبور کرده است.»

 

خبر پلاس

حمله به سارا نتانیاهو در آرایشگاه
همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آرایشگاه در محاصره معترضان مخالف بنیامین نتانیاهو قرار گرفت و مورد حمله آنان واقع شد. در نهایت پلیس رژیم صهیونیستی به کمک وی رفت و توانست همسر نخست‌وزیر این رژیم را از میان معترضان نجات دهد.
به گزارش شبکه روسیا الیوم، سارا نتانیاهو در واکنش به این مسأله با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حادثه هولناکی که چهارشنبه رخ داد می‌توانست به قتل ختم شود.» وی تأکید کرد: «زمان توقف هرج و مرج فرا رسیده است. زمان آن رسیده که رهبران اپوزیسیون خشونت، هرج و مرج و تحریک را محکوم کنند.» سارا همچنین از نیروهای امنیتی، بویژه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و کوبی شابتای، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی، به دلیل ابراز نگرانی نسبت به وضعیت وی تشکر کرد.
اقدام معترضان در حمله به آرایشگاهی که همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن حضور داشت، خشم نتانیاهو را نیز برانگیخت. وی تصویری از خود و همسرش در توئیتر منتشر کرد که نشان می‌دهد درحال دلجویی کردن از سارا است. نتانیاهو تأکید کرد: «هرج و مرجی که می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، باید متوقف شود.» نتانیاهو معترضان را به عبور از خطوط قرمز متهم کرد و گفت: «آنها همسرم را هم‌اکنون در تل‌آویو مورد آزار و اذیت و تهدید قرار می‌دهند. از لاپید می‌خواهم فوراً این تهدیدها را متوقف و این اقدام شنیع بی‌سابقه را محکوم کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی