صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

سی‌و ششمین نمایشگاه صنایع دستی چقدر فروخت؟

بر اساس مصوبه هیأت دولت، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در مسیر حمایت از صنعتگران، باید از صنایع دستی برای هدایای خود

کبریا حسین‌زاده
خبرنگار

مریم جلالی دهکردی ،معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه درآمد صنعتگران به ما ربطی ندارد، اعلام کرد: طبق آمار ارائه شده توسط استان‌ها، هنرمندان تولید کننده به طور مستقیم در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی بیش از ۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند و این آمار، حاصل فروش صنایع دستی خرد است و بدون محاسبه فروش برندها و غرفه‌های حمایتی برآورد شده است.
او همچنین درباره پرفروش‌ترین غرفه سی‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: این موضوع در دست تحلیل و بررسی است. ما قائل به حفظ حریم شخصی صنعتگران هستیم تا اگرشخصی تمایل به اعلام این موضوع نداشت، به تصمیم آنان احترام بگذاریم. معاونت صنایع دستی تلاش می‌کند زمینه ایجاد درآمد، گرفتن سفارش و فضای گفت‌وگو بین صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان را برای هنرمندان و صنعتگران آماده کند.
معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه براساس مصوبه هیأت دولت، ارگان‌های مختلف باید از صنایع دستی برای هدایای خود استفاده کنند، افزود: به همین دلیل یک روز از سی‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی به سفارش دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف اختصاص داشت و ما شاهد سفارش‌ این دستگاه‌ها از هنرمندان و صنعتگران بودیم چرا که این نمایشگاه، فرصت بسیار خوبی برای خرید هدایای نوروزی بود.
جلالی با بیان اینکه این دستگاه‌ها شامل همه وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، نهادها و ارگان‌های دیگر بودند، اظهار کرد: گفت‌وگوهای مثبتی در زمینه سفارش‌گیری و فروش شکل گرفت، همچنین اتاق بازرگانی در این دوره از نمایشگاه به صورت ویژه حاضر شد. به عبارتی ما شاهدیم که حلقه‌های از هم گسیخته زنجیره صنایع دستی در حال وصل شدن به هم هستند.
او گفت: باید نمایشگاه صنایع دستی دستمایه‌ای برای نظارت بیشتر بر قیمت‌ها و تعادل و توازن آن روی کالاهای مختلف باشد.
جلالی درباره آمار دریافت کنندگان وام 20 میلیون تومانی صنایع دستی در سی‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی، نیز توضیح داد: بنا بر اعلام صندوق کارآفرینی هنر، بیش از 50 نفر به طور مستقیم طی سه روز برپایی نمایشگاه موفق به دریافت این وام شدند. اما متقاضیان وام صنایع دستی همچنان می‌توانند برای دریافت این مبلغ اقدام کنند.
او همچنین درباره شرایط دریافت وام و الزام دسته‌چک برای متقاضیان گفت: وام گیرندگانی که دسته‌چک ندارند می‌توانند یک ضامن معرفی کنند. در واقع این حرکت تشویق کننده در جهت جذب متقاضیان صنایع دستی است. حتی صندوق کارآفرینی امید به کارمندان دستگاه‌های مختلف نیز برای خرید صنایع دستی اعتبار بانکی می‌دهد. همچنین با پلتفرم‌های مختلف داخلی نیز وارد گفت‌وگو شدیم تا بتوانیم برای خرید صنایع دستی اعتبارات دیجیتالی اختصاص دهیم.
معاون صنایع دستی همچنین درباره برنامه‌های نوروزی 1402 و برپایی نمایشگاه‌ها توضیح داد: ستاد سفر تشکیل شده است و معاونت صنایع دستی نیز عضو این ستاد است. ما همواره سعی کرده‌ایم در کنار اتفاقات و رویدادهای گردشگری حضور داشته باشیم. با ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در مبادی ورودی شهرهای کشور نیز در حال بررسی بهترین نقاط شهری و ساخت غرفه‌های عرضه صنایع دستی هستیم. از سوی دیگر پایگاه‌های میراث فرهنگی و اماکنی که نوروزگاه تلقی می‌شوند، فضایی برای عرضه محصولات صنایع دستی هستند.
جلالی ادامه داد: طرح دیگری برای نوروز در نظر گرفته‌ایم که بنا برآن صنایع دستی شهرهای مختلف به طور ملی عرضه شوند تا بتوانیم نمایی از صنایع دستی کل ایران در شهرهای مقصد گردشگری داشته باشیم. شهرداری‌ها نیز که لوح شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی به آنان اعطا شد، موظفند اقدامات لازم را در این زمینه ایجاد کنند.
او گفت: با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های زیباسازی در حال پیش بردن نصب اِلمان‌های صنایع دستی هستیم تا فضای بصری شهرها براساس موتیف‌ها و طرحواره‌های هنرهای سنتی، هویت پیدا کنند.
سی‌و ششمین نمایشگاه صنایع دستی 18 تا 21 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و در پنج سالن با حضور هنرمندان و صنعتگران استان‌های سراسر ایران برگزار شد.

 

بــــرش

نمایشگاه صنایع دستی
باید نمایشگاه صنایع دستی دستمایه‌ای برای نظارت بیشتر قیمت‌ها و تعادل و توازن آن روی کالاهای مختلف باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی