صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

تولیدکنندگان با افزایش تولید و اصلاح توزیع و سازمان حمایت هم از طریق برخورد با متخلفان و محتکران بازار را مدیریت می‌کنند

تنظیم باد بازار تایر

وزارت صمت و انجمن صنعت تایر در قالب طرح مشترک قرار است بازار تایر را تنظیم و شرایطی را فراهم کنند که متقاضیان بدون مشکل بتوانند تایر خریداری کنند. طی چند وقت اخیر فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم برای خرید تایر در صف‌های طولانی ایستاده‌اند و البته در این میان افرادی هم هستند که از شرایط موجود به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. برای پایان دادن به این‌گونه سودجویی‌ها و جلوگیری از رشد قیمت‌ها و مهم‌تر از همه دسترسی مردم به تایر، شرکت‌های تولیدکننده تایر خودروهای سواری با افزایش تولید و اصلاح توزیع، نسبت به مدیریت قیمت لاستیک اقدام می‌کنند و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان هم با متخلفان و محتکران برخورد خواهد کرد. وزارت صمت اعلام کرده است با همکاری مشترک این وزارتخانه، انجمن تایر و سازمان حمایت، متقاضیان لاستیک سواری، ابتدا از طریق پلتفرم‌های منتخب فروش کالا ثبت نام می‌کنند و از طریق همان پلتفرم نسبت به زمان و محل خرید لاستیک اطلاع‌رسانی می‌شوند و در نهایت با مراجعه به فروشگاه تعیین شده وجه را پرداخت و تایر را خریداری می‌کنند. همچنین هیچ محدودیتی برای فروش اینترنتی تایر لحاظ نشده است و با توجه به همین موضوع و نظارت بر رعایت قیمت ستاد تنظیم بازار، انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد روند کاهشی در قیمت بازار تایر باشیم. صنعت تایر از سابقه‌ای ۶۰ ساله در کشور برخوردار است. اکنون ۱۱ شرکت تایرسازی در زمینه ساخت تایرهای خودروهای سواری، باری، اتوبوسی، وانتی، راهسازی، کشاورزی، همچنین تایر دوچرخه، موتور و انواع تیوب در کشور مشغول به فعالیت هستند. ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۵۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در زنجیره ارزش این صنعت اشتغال به کار دارند. بر اساس این گزارش، کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.این میزان تولید مشتمل بر ۲۰ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۲۳ تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری، وانتی، باری، اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی است. رشد تولید این محصولات در حالی است که تولیدکنندگان از قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تأمین مالی پروژه‌های تایرسازی از سوی بانک‌ها، به عنوان دو چالش اصلی این صنعت یاد می‌کنند. در این مدت ۱۳۵ هزار و ۵۸۶ تن تایر بایاس و رادیال سواری تولید شده که حاکی از رشد 7 درصدی است.با توجه به آمارها، تولید تایر سواری ۶۲ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد.تولید تایر سواری بایاس با افت ۶۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به ۱۶۶ تن رسید که در مقایسه با ۱۳۵ هزار و ۴۲۰ تن تایر سواری رادیال، افت چشمگیری نشان می‌دهد.
در ۱۰ ماهه امسال تایرسازان ۲۱ هزار و ۱۳۷ تن تایر وانتی بایاس و رادیال تولید کردند که نشان‌دهنده افت ۹ درصدی است.در این میان تولید تایر وانتی بایاس با افت ۱۵ درصدی و تایر وانتی رادیال با رشد ۳۴ درصدی در هم‌سنجی با پارسال همراه شد. تا پایان دی‌ماه امسال، تولید تایر باری، اتوبوسی با کاهش ۹ درصدی همراه شد و به ۴۲ هزار و ۸۴۷ تن رسید. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید تایرهای بایاس با کاهش ۱۸ درصدی و رادیال با رشد ۲ درصدی همراه شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی