صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

آسمان امن ایران با پایان رزمایش مشترک پدافند هوایی

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با موفقیت پایان یافت. رزمایشی که پیام اقتدار و هماهنگی در آن اثبات کننده برخورداری ایران از آسمان بسیار امن بود.
به گزارش تسنیم، امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده این رزمایش با اشاره به طراحی و تولید سامانه‌های بومی پدافند هوایی اعم از سامانه‌های راداری، موشکی و جنگ الکترونیک گفت: دشمنان باید بدانند تأمین منافع ملی و امنیت کشور و امنیت دریا و زمین و آسمان، خط قرمز ما است واگر کسی خیال خامی به سرش زده باشد و قصد تعرض به آسمان جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، قطعاً با واکنش قاطع و پاسخ دندان‌شکن نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به همکاری و همراهی بسیار خوب یگان‌های عمل‌کننده اعم از ارتش و سپاه و شبکه یکپارچه پدافند هوایی در رزمایش انجام شده، افزود: تمرینات بسیار پیچیده‌ای در این رزمایش انجام شد به طوری که در نوع خود برای اولین بار صورت می‌گرفت مانند تمرین رزم پدافند هوایی در شب و در محیط جنگ الکترونیک مطلق یا تهاجم به مراکز هسته‌ای و حساس از سمت و جهت‌های مختلف که همه این تهدیدها و پرنده‌های مهاجم یک به یک مورد اصابت موشک‌های پدافند هوایی قرار گرفتند.

 

پرونده بیژن زنگنه در مرحله بازپرسی

مسعود ستایشی سخنگوی قوه‌قضائیه صبح دیروز در نشست خبری از تشکیل پرونده قضایی برای وزیر سابق نفت خبر داد و گفت: براساس دستور رئیس قوه‌قضائیه برای برخورد با ترک فعل مسئولان، درخصوص عدم جمع‌آوری گازهای مشعل میادین نفتی و گازی برای وزیر وقت نفت، پرونده قضایی تشکیل شده است. عدم اقدام مؤثر و بموقع وزیر وقت نفت در جمع‌آوری گازهای مشعل میادین نفتی که منجر به اتلاف منابع، آلودگی و تخریب محیط زیست شده از مصادیق تضییع اموال دولتی و تهدید علیه بهداشت عمومی تشخیص داده شده و گزارش برای مرجع قضایی ارسال شده است. این گزارش در مرحله بازپرسی بوده و در دادسرای تهران در حال رسیدگی است. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده برخی مدیران سابق ارزی مثل احمد عراقچی که به دلیل مداخله در بازار متهم شده بودند، گفت: اتهامات عراقچی در حوزه مداخله در بازار ارز نبود بلکه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی بوده است. بنابراین برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به افرادی که حسب مورد با فعل و ترک افعال‌شان که به موجب قانون قابل مجازات است دستگاه قضایی ورود می‌کند و تعارفی ندارد.

 

خشم سناتور جمهوری‌خواه
از حضور ناوگروه ایران در قاره امریکا

حضور ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با عبور از کانال پاناما در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفت، نخستین حضور نظامی ایران در قاره امریکا را رقم زد. این حضور  «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه امریکایی را دچار چنان خشم و عصبانیتی کرد که با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم برزیل و بازنگری در روابط با این کشور شد و ادعا کرد «پهلو گرفتن ناوهای ایران در برزیل یک تحول خطرناک و تهدید مستقیم برای امنیت و ایمنی امریکایی‌هاست».
این سناتور با این هشدار که شرکت‌های برزیلی و خارجی‌ای که به این کشتی‌ها خدمات ارائه می‌دهند، ممکن است تحریم شوند، ادامه داد: لولا دا سیلوا رئیس‌جمهور برزیل مخالف امریکا است، یا پیام‌ها در خصوص این خطرات به برزیلی‌ها منتقل نشده‌ یا آنها اهمیتی نمی‌دهند.
واکنش کروز پس از آن بود که ناوهای «دنا» و «مکران» به رغم فشارهای امریکا روز یکشنبه با مجوز رسمی دولت برزیل در این کشور پهلو گرفتند. پیشتر «الیزابت باگلی» سفیر امریکا در برزیل  هم از دولت برزیل خواسته بود مجوز پهلوگیری به کشتی‌های ایران ندهد.

جستجو
آرشیو تاریخی