صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

پاسخ کابینه به سؤالات اهالی رسانه

فاز 14پارس جنوبی در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر افتتاح می شود

روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت با اخبار متعددی به میان خبرنگاران آمدند. معاون اجرایی رئیس جمهور جزئیات سفر امروز آیت‌الله رئیسی به بوشهر را تشریح کرد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از شرایط نگهداری و علت مرگ پیروز، توله یوز ایرانی گفت. گزارش این رویداد را بخوانید.

 منصوری: افتتاح چندین طرح در سفر استانی بوشهر
معاون اجرایی رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه آیت‌الله رئیسی امروز - پنجشنبه - به استان بوشهر سفر می‌کند، افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، افتتاح طرح آب شیرین کن شماره ۲ بوشهر و طرح‌های نهضت ملی مسکن را از جمله برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور به این استان برشمرد.
محسن منصوری با بیان اینکه آب شیرین‌کن شماره ۲ بوشهر روزانه ۳۵ هزار لیتر آب را تصفیه می‌کند، اضافه کرد: عملیات اجرای این طرح به صورت جدی از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با صرف بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان، به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین با توجه به اهمیت نهضت ملی مسکن در نگاه رئیس‌جمهور، آغاز به کار پروژه‌های مسکن در این استان هم در دستور کار قرار دارد.وی درباره بودجه و تأمین اعتبار طرح‌های مصوب در سفر استانی به بوشهر نیز گفت: در سفر قبلی، دولت متعهد شده بود که تا پایان سال 1403 بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در اختیار استان بوشهر قرار دهد که اکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم که نشان می‌دهد از برنامه جلوتر هستیم. وی از انجام یک سفر استانی دیگر رئیس‌جمهور تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان خبر داد.
 
بهادر جهرمی: تعدیل مبالغ ریالی جزای نقدی بدل از حبس
سخنگوی دولت در تشریح مصوبات روز گذشته هیأت وزیران اعلام کرد: مبالغ ریالی جزای نقدی بدل از حبس، تعدیل شد و با این اصلاح عملاً کسانی که به خاطر جزای نقدی محکوم شدند و در زندان به سر می‌برند، دوره مجازات کوتاه‌تری خواهند داشت.علی بهادری جهرمی این مصوبه را در راستای کاهش زندانیان و جمعیت کیفری زندان‌ها دانست و افزود: با این مصوبه، عملاً کسانی که به خاطر جزای نقدی محکوم شدند و در زندان به سر می‌برند، دوره مجازات کوتاه‌تری خواهند داشت و چه بسا در آستانه ایام نوروز با محاسبه جدید، دوره زندان خود را تمام خواهند کرد و نزد خانواده‌های خود برخواهند گشت.  

وزیر دفاع: رزمایش‌های منطقه را به دقت رصد می‌کنیم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هدف رزمایش امریکا و شماری از کشورها در منطقه را روحیه‌دهی به نیروهای امریکا دانست و گفت: ما استنباطی تهدیدآمیز از این رزمایش نداریم اما همیشه آمادگی و هوشیاری لازم را داریم و رصد لازم را انجام داده و رویدادها را کاملاً زیرنظر داریم. امیر محمدرضا آشتیانی اضافه کرد: رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده ما نیز، هم با کشورهای دیگر و هم سالانه و مستمر، در حال برگزاری است.


سلاجقه: دولت با تمام اعتقاد برای نجات پیروز تلاش کرد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در توضیحاتی درباره شرایط تولد، زندگی و درنهایت تلف شدن پیروز - توله یوز ایرانی - اظهارکرد: از آنجایی که پدر و مادر پیروز از قاچاقچیان گرفته شدند، از ابتدا در وضعیت جسمی مناسبی نبودند، از سوی دیگر به صورت طبیعی زاد و ولد یوزها سختی‌های زیادی دارد، اما به رغم اینها با استفاده از ظرفیت‌های داخلی از همین پدر و مادر کم بنیه سه توله یوز به دنیا آمد.علی سلاجقه با اشاره به اینکه سزارین و دخالت انسان، سبب شد که این سه توله یوز در شرایط مصنوعی زندگی کنند و مادر، آنها را نپذیرد، اضافه کرد: اما با توجه به رویه امیدی که در مردم ایجاد شد ما از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده کردیم تا پیروز به نحو مطلوب رشد کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیروز از ابتدا با مسائل متعددی از یبوست تا مسائل گوارشی درگیر بود، اظهارکرد: در 10 ماه نگهداری او، موضوعاتی چون مسائل گوارشی و استخوان بندی و موضوع کلیه پیش آمد، اما پیروز تحت کنترل بهترین دامپزشکان بود و شرایط کاملاً قرنطینه داشت و کسی که مسئول نگهداری پیروز بود، ارتباط روانی قوی با او برقرار کرده بود. وی با اشاره به اینکه دامپزشکی از آفریقای جنوبی به صورت مرتب پیروز را معاینه می‌کرد، گفت: این موضوع به این دلیل که یک چرخه کامل مطالعاتی برای کشور در پی داشت، بسیار ارزشمند بوده و به یک کار آزمایشگاهی تبدیل شده بود و تجربه‌ای به این شکل در دنیا وجود نداشت. سلاجقه با اشاره به اینکه برای اولین بار، دولت سیزدهم با تمام اعتقاد برای نجات پیروز تلاش کرد، گفت: دولت این نگاه را به تمام منابع زیستی بویژه گونه‌های در حال انقراض دارد، تا جایی که اکنون ۷ قلاده ماده از این گونه دیده شده که توله یوز دارند و حفاظت می‌شوند. سلاجقه در پایان گفت: پیروز دچار بیماری کلیوی و نیازمند دیالیز و تعویض خون شد که باید از مادر گرفته می‌شد، اما با توجه به بارداری «ایران» (مادر این یوز)، تصمیم گرفته شد دیالیز با روش دیگری انجام شود اما متأسفانه این عملیات ۱۲ ساعته به نتیجه نرسید، هرچند از جنبه علمی دستاوردهای خوبی برای کشور به دست آمد.
 
ضرغامی: نمی‌توانیم به گردشگر خارجی بگوییم «بله» و «ایتا» استفاده کن
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره سیم کارت‌های گردشگران خارجی باعث شد ایشان بسیار مورد حمله قرار گیرد، اظهارکرد: باید این را بگویم که این امر پیشنهاد ما بود و پیگیر آن هم هستیم و باید از من انتقاد شود.
سیدعزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه باید حداقل خدمات به گردشگرهای خارجی ارائه شود، افزود: نمی‌توانیم به گردشگر خارجی بگوییم از «بله» و «ایتا» استفاده کن؛ او می‌خواهد از تهران با پاریس در ارتباط باشد. وی، اینترنت و سکوهای خارجی را یکی از مهم‌ترین نیازهای گردشگران خارجی برشمرد و گفت: از وزیر ارتباطات خواستم که برای گردشگران خارجی امکانی فراهم کنند تا آنان بتوانند با استفاده از سیم کارت‌های ویژه و استفاده از سکوهای بین‌المللی نیازشان را مرتفع کنند، هرچند امیدواریم که تولیدات و سکوهای داخلی ما چنین جایگاهی پیدا کرده و در سطح جهانی فعال شود. ضرغامی همچنین اقدام دولت در حذف عوارض و مالیات دریافتی از صادرکنندگان صنایع دستی را زمینه ساز رونق این بخش دانست و درباره ادعای ممنوعیت آوازخوانی در پل خواجو گفت: آواز خواندن تشویق هم دارد و ما نباید این دلخوشی را از مردم بگیریم.

جستجو
آرشیو تاریخی