صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

وزیر کشور با اشاره به جزئیات بررسی های صورت گرفته تاکنون، اعلام کرد

هدف مسمومیت سازی تعطیلی مدارس است

رئیس‌جمهور، وزیر کشور را مأمور ریشه‌یابی و رسیدگی فوری به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر برای رفع نگرانی خانواده‌ها در این خصوص کرد.
اینها در حالی است که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه در برخی از شهرهای کشور، گفت: درمورد این موضوع که مربوط به چندین دستگاه است، چهارشنبه در جلسه هیأت دولت تصمیم گرفته شد و مسأله با محوریت وزیر کشور، ظرف امروزتا شنبه - 13 اسفند - اطلاع‌رسانی خواهد شد.
احمد وحیدی وزیر کشور اما در پایان جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس چند استان که روز گذشته برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: پیرو حوادث اخیر و مسمومیت دانش‌آموزان که موجب نگرانی مردم در استان‌هایی که این اتفاق افتاده بود، جلسه مفصلی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، پدافند غیرعامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استاندارانی که این موضوع در آن استان‌ها رخ داده بود، برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: حاصل جمع بررسی‌ها نشان داد درصد بالایی از آنچه که تحت عنوان عارضه برای فرزندان‌مان رخ داده بود و حجم زیادی در حدود بالای ۹۰ درصد، مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناشی از مواردی همچون استرس ناشی از طرح این موضوع بوده است. آن دسته از دانش‌آموزانی که علائمی همچون سردرد، سرگیجه و سوزش گلو داشتند و به بیمارستان منتقل شدند نیز اغلب آنها در یکی دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند. تعدادی نیز حدود ۱۰ نفر که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای حصول اطمینان خاطر بیشتر، زمان بیشتری در بیمارستان نگهداشته شدند و پس از آن مرخص شدند.

بررسی همه جانبه مسمومیت ها
وزیر کشور در خصوص عوامل و علت بروز این موارد گفت: با توجه به بررسی‌هایی که تا کنون در مکان‌هایی که این اتفاق افتاده انجام گرفته، عامل خاصی همچون ماده خاصی که این مسأله آثار ناشی از آن ماده باشد مشاهده نشده و گزارش خاصی که برای مثال نشان‌دهنده ماده سمی که حادثه ناشی از آن بوده باشد نیز نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: در خصوص اینکه یک ماجراجویی شخصی داخلی یا احیاناً مشخص کردن دقیق عواملی که بیرون از مدرسه باشند نیز نداشته‌ایم اما موضوع تحت بررسی است و عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند ولی نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم عوامل مشخصی کاری انجام داده‌اند؛ لذا نمی‌توانیم قاطعانه در این مورد اظهارنظر کنیم.
وی تأکید کرد: دشمنان ما که علاقه دارند کشور را دچار مشکل کنند خباثت خود را نشان می‌دهند که این بار با روح و روان عزیزان ما و خانواده‌های آنان بازی کرده‌اند و رسانه‌های مزدور این کار را به پیش می‌برند و متأسفانه با روح و روان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بازی می‌کنند. متأسفانه برخی نیز در داخل و خارج از دستگاه تخصصی اظهارنظرهای مختلفی می‌کنند که دقیق نیست و باید مراقبت کنند که موجب هراس‌افکنی برای عزیزان‌مان و خانواده‌هایشان نشوند. بی‌تردید کار توسط دستگاه‌های ذیربط به‌طور دقیق در حال بررسی است و اگر دستگاه‌های اطلاعاتی جزئیاتی از این موضوع پیدا کنند به اطلاع مردم خواهیم رساند.
وی ادامه داد: تلاش برای تعطیلی مدارس و موضوعاتی شبیه به اینکه خارجی‌ها مایل به آن هستند نباید اتفاق بیفتد. بی‌تردید در مورد این موضوع اگر چیزی مشخص شود به اطلاع مردم خواهیم رساند. متأسفانه خبرهای مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود که کذب است. خبرهایی همچون اینکه یکی از دانش‌آموزان مان بر اثر این حادثه فلج شده نیز کذب است و چنین موردی نداشته‌ایم. همچنین تا کنون دستگیری در این مورد نداشته‌ایم. دستگاه اطلاعاتی موضوع را دنبال می‌کند. اگر فردی از سر ماجراجویی یا عواملی در این خصوص وجود داشته باشند، دستگیری انجام می‌شود اما چنین سرنخی تا حالا نداشته‌ایم.

هنوز کسی در رابطه با مسمومیت ها دستگیر نشده است
در همین حال سردار احمدرضا رادان درباره ورود پلیس به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در چند استان کشور بخصوص قم به ایسنا گفت: تلاش و تحقیقات زیادی ازسوی پلیس و دیگر دستگاه‌ها در این زمینه انجام شده که منشأ و کانون این موضوع کشف شود و همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و دیگر بخش‌های انتظامی و همین طور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع و رسیدگی به پرونده هستند که امیدواریم بتوانیم به جای خوبی برسیم.
رادان با بیان اینکه پلیس به این پرونده ورود کرده است، درباره اینکه آیا فردی به عنوان عامل این اقدامات دستگیر شده یا خیر، گفت: هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم. کار را باید به صورت ویژه‌تری دنبال کنیم و اقدامات ما در این خصوص آغاز شده است.
رادان در پاسخ به اینکه آیا پلیس ردی از احتمال عمدی بودن این موضوع یافته یا خیر نیز، گفت: اجازه بدهید، در حال حاضر اولویت ما یافتن منشأ این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.

مسمومیت‌ها در اردبیل و تهران
در جدیدترین خبرها پس از مسمومیت دانش‌آموزان در شهر قم و بروجرد، روز گذشته خبر رسید که دانش‌آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل نیز دچار مسمومیت و تعدادی از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند. به گزارش ایرنا، دبیرستان های دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما، شاهد بروز این اتفاق بودند.
تعدادی از اولیای دانش‌آموزان در محوطه و بیرون مدارس حضور یافته و پیگیر سلامت فرزندان خود بودند. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ دانش‌آموزان احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند.
دانش‌آموزان مسموم توسط عوامل اورژانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر منتقل شدند.
دکتر علی محمدیان اردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به ایرنا گفت: در پی تماس تلفنی از طرف تعدادی از مدارس دخترانه با اورژانس، عوامل اورژانس به این مدارس مراجعه کردند که با بررسی‌های میدانی مشخص شد مجموعاً دانش‌آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده‌اند.
وی اضافه کرد: دانش‌آموزان با علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی شکایت داشتند و دانشگاه با به کارگیری همه امکانات اورژانسی خود و شهرستان‌های اطراف اقدام به انتقال دانش‌آموزان به مراکز درمانی کرد.
 محمدیان اردی اضافه کرد: روند درمانی دانش‌آموزان انجام شده و یا در حال انجام است و عجله‌ای برای ترخیص دانش‌آموزان نداریم برای احتیاط حتماً دانش‌آموزان را نگه می داریم تا مطمئن شویم که همه آنها بهبود یافته‌اند و آن وقت اقدام به ترخیص آنان می‌کنیم.
علی محبوبی‌پور مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل ۱۰ اسفندماه با بیان این مطلب اظهار کرد: صبح امروز در ۸ مدرسه دخترانه اردبیل،‌ دانش‌آموزان با استشمام بوی نامطبوع، با احساس سوزش در گلو و سستی مواجه شدند که بلافاصله پس از این اتفاق،‌ همه دانش‌آموزانی که احساس مسمومیت داشتند، توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل با اشاره به اینکه تنها در ۸ مدرسه دین و دانش، طیبه، سما، عفاف، خلبان ذاکر، بهاران، معراج شاهد و دادمان شاهد این مسمومیت بوده‌ایم، افزود: تا به این لحظه، ۱۰۸ دانش‌آموز در این حادثه دچار مسمومیت شده‌اند که حال تمامی این دانش‌آموزان در حال بازگشت به شرایط عادی بوده و خوشبختانه اتفاق حادی رخ نداده است.
محبوبی‌پور اظهار کرد: علت موضوع در حال بررسی است و یقیناً در اولین فرصت از طریق مراجع رسمی به مردم شریف اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ مردم و خانواده‌ها نیز نگرانی در خصوص سلامت دانش‌آموزان نداشته باشند.
روز گذشته همچنین گروهی از والدین از مسمومیت فرزندان‌شان در مدرسه‌ای در محله تهرانسر خبر دادند.
در این میان روز گذشته اخبار غیررسمی از تکرار این حادثه در مدارس دیگری در چند منطقه تهران بر نگرانی‌ها افزوده است. والدین اطلاع دادند که به دلیل مسمومیت فرزندان‌شان به مدرسه فراخوانده شدند.
همچنین روز گذشته خبر دیگری حاکی از این بود که تعداد معدودی از دانشجویان دختر بروجردی شامگاه نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش‌آموزان چون سرگیجه، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند.
این دانشجویان پس از رسیدگی‌های لازم، بدون هیچ مشکلی ترخیص شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی