صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

افزایش شیب ابتلا به کرونا در کشور

به نظر می‌رسد حداقل تا پایان اسفند و نیز اواخر فروردین 1402 موارد ابتلا به بیماری شیب صعودی خواهد داشت

فریبا خان‌احمدی
خبرنگار

 در روزهای اخیر کارشناسان حوزه سلامت از افزایش معنی دار موارد جدید کووید19و نسبت مثبت شدن تست‌ها خبر داده‌اند. در همین حال تحلیل آمارهای چند وقت اخیر شاخص‌های مرتبط با موارد شناسایی مبتلایان جدید، مرگ و میر و از همه مهم‌تر تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیانگر این نکته است. پس از آنکه نیمه دوم دی موارد بستری بیماران حاد در بخش مراقبت‌های ویژه روند افزایشی به خود گرفت بتدریج به موارد مرگ و میر بیماران کرونایی اضافه شد تا جایی که فوتی‌های تک نفری و دو نفری کرونا به یکباره در 30 بهمن ماه با فوت 7 بیمار کرونایی افزایش چشمگیری پیدا کرد. هر چند طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت تا آن روز 267 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار داشتند اما این عدد در روزهای گذشته با وجود آنکه تعداد موارد فوتی مجدداً روند کاهشی به خود گرفت بطور معنی‌داری به مرز 300 بیمار بدحال بستری نزدیک شد. این یعنی در کمتر از یک هفته حدود 20 نفر به تعداد بیماران بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اضافه شده‌ است؛ شاخصی که نشان می‌دهد افزایش موارد فوتی در روزهای آتی محتمل است. در آن سو مطابق جدول «تست‌های مثبت در هفته»، درصد تست‌های مثبت کرونا از تاریخ 28 آبان تا 9 دی ماه وضعیت باثباتی را نشان می‌دهد اما از روز 9 دی ماه به یکباره تعداد تست‌های مثبت تشخیصی از 0.7 درصد «تست مثبت در هفته» به 1.2 درصد در 16 دی ماه افزایش یافت درحالی که این روند با ثبات تا اواسط بهمن ماه ادامه داشت اما به یکباره تعداد موارد قطعی کرونا بر اساس تست تشخیصی از 1.2 درصد به 2 درصد در دوم اسفند یعنی سه‌شنبه هفته گذشته رسید.

فوتی‌های کرونا دوباره ۲ رقمی شد
براساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، متأسفانه ۱۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۸۵۸ نفر رسید. ۴۲۲ نفر از آنها بستری شدند. ۳۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست، شش شهر در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهر در وضعیت زرد و ۳۴۸ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه روز منتهی به روز گذشته کرونا در جهان جان ۶۰۰ نفر را گرفته و ۱۱۹ هزار و ۹۱۴ ابتلای جدید نیز در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.
به علاوه آلمان در ۲۴ ساعت اخیر بیشترین تعداد فوتی‌های جدید را گزارش کرده است.
دکتر شهنام عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از وضعیت کووید19 در روزهای آتی چیست به «ایران» می‌گوید: به نظر می‌رسد افزایش موارد تست‌های مثبت تشخیصی کرونا ادامه روند قبلی باشد که قبلاً پیش‌بینی کرده بودیم، این روند افزایشی از اواخر دی ماه شروع شد و کماکان ادامه دارد.
دکتر عشرتی در ادامه از افزایش شیب ابتلا به کووید19 خبر می‌دهد و می‌افزاید: اینکه بگوییم این موج جدی یا نگران کننده است یا تعداد موارد ابتلا در روزهای آتی بطور حتم بالا می‌رود قضاوتی زودهنگام است هر چند که همین روند و افزایش شیب ابتلا از قبل قابل پیش‌بینی بود.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت علت افزایش موارد ابتلا و تعداد تست‌های تشخیصی مثبت را ناشی از جهش‌های جدید ویروس کووید19 و کاهش تدریجی ایمنی حاصل از واکسیناسیون و عفونت قبلی می‌داند و می‌گوید: بطور بدیهی وقتی تعداد موارد سرپایی مبتلایان به کرونا بالا می‌رود موارد بستری نیز افزایشی می‌شود و ما این روند را در حال حاضر شاهد هستیم اگرچه هنوز زود است که درباره آینده رفتار این ویروس قضاوت کنیم اما به نظر می‌رسد حداقل تا پایان اسفند ماه و نیز اواخر فروردین 1402 موارد ابتلا به بیماری شیب صعودی خواهد داشت.
او درباره زیرسویه‌های جدید اُمیکرون نیز می‌گوید: قطعاً هر سویه‌ای که در دنیا شناسایی می‌شود در همه نقاط گسترش پیدا می‌کند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست .پیش از این زیرسویه BA5 زیر سویه غالب در کشور بود ولی در ماه گذشته زیر سویه XBB در کشور غالب شده است.
دکتر عشرتی توصیه می‌کند: از مردم می‌خواهیم به روال گذشته وزارت بهداشت را با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی مانند شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک در فضای بسته و اماکن شلوغ و اجتماعات یاری و همراهی کنند تا در صورت بروز موج جدید، آن را بتوان مدیریت و کنترل کرد.

 

برش

افزایش موارد کرونا در برخی شهرهای کشور
دکتر سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونا در کشور، گفت: اینکه برخی شهرها نارنجی و زرد می‌شوند، شاید دلیل بر این باشد که داریم وارد یک پیک می‌شویم؛ البته هنوز قضاوت درباره این مسائل سخت است.
وی به ایسنا درباره وضعیت کرونا در کشور و چرایی افزایش شهرهای زرد و نارنجی، گفت: کرونا همچنان تهدید محسوب می‌شود و همچنان به‌موازات عفونت‌های تنفسی دیگر که در کشور شایع است، می‌تواند شایع باشد.
وی با بیان اینکه یکی از نکات مورد توجه این است که دیگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، گفت: در مجامع عمومی اعم از عروسی، عزا و...، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و همه فکر می‌کنند که در کرانه امن قرار گرفته‌اند. در حالی که همچنان توصیه بر این است که چند اصل رعایت بهداشت اعم از شست‌وشوی منظم دست‌ها، ‌رعایت فاصله‌گذاری با افراد مشکوک، استفاده از ماسک در جاهای شلوغ و پر رفت و آمد و تزریق دوزهای یادآور واکسن رعایت شود.

جستجو
آرشیو تاریخی