صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دورنما

واشنگتن پست
امریکا

یک هیأت رسمی از سوی دولت در سانفرانسیسکو، تصویب کرده است، مقامات این شهر باید به ساکنان سیاهپوست آن که برای چندین دهه مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، غرامتی پرداخت کند. با این حال فرمول خاصی برای آن تعیین نشده است. این غرامت به خاطر وقایع دهه 1960 در این شهر که طی آن بیش از 20 هزار سیاهپوست آواره شدند، پرداخت می‌شود.

 

لو فیگارو
فرانسه

ارتش فرانسه قصد دارد، بزرگترین رزمایش چند دهه اخیر خود را با عنوان اوریون آغاز کند. در این رزمایش بیش از 7 هزار پرسنل ارتش در واحدهای زمینی، دریایی و هوایی حضور دارند.
این واحدها از پشتیبانی فضایی و سایبری نیز برخوردار خواهند بود.
در این رزمایش ارتش فرانسه از ناو هواپیمابر شارل دوگل و بیش از یک هزار وسیله نقلیه زمینی و دریایی استفاده خواهد کرد. این رزمایش که در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، تا ماه مه (خرداد) ادامه خواهد داشت.

 

دو استاندارد
بلژیک

شهرک‌نشینان کرانه باختری روز دوشنبه دست‌کم 15 خانه و 25 خودروی فلسطینی را به آتش کشیدند. این یکی از بدترین حملاتی‌است که تاکنون در اسرائیل علیه فلسطینیان انجام شده است. در طول این حمله دهشتبار ارتش اسرائیل که به طور معمول در همه نقاط کرانه باختری مستقر است، حضور نداشت. عامل این حمله در واقع دولت افراطی نتانیاهو است.

 

ال هرالدو
کلمبیا

اولین خانه‌تکانی در کابینه دولت کلمبیا که 6 ماه از عمر آن می‌گذرد، رخ داد و سه وزیر دولت گوستاو پترو از کابینه خارج شدند. خبرها نشان می‌دهد، پترو به این وزرا گفته است، به‌دلیل سوء مدیریت بهتر است خود استعفا کرده و کابینه را ترک کنند. این برکناری‌ها در حالی رخ داد که گوستاو پترو درصدد ایجاد اصلاحات است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی