صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

مدیرکل محیط زیست سمنان، بارداری «ایران» در پروژه تکثیر در اسارت را تأیید نکرد

در «توران» خبری نیست

بیتا   میرعظیمی
خبرنگار

پیروز، تنها پسر ایران در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران جان داد! توله یوزپلنگ آسیایی که چند روز پیش به دلیل نارسایی کلیه در بیمارستان بستری شده و برای ادامه درمانش تا پای دیالیز پیش رفت؛ تنها 2 روز به جشن تولد 10 ماهگی اش مانده بود! توله‌ای بی گناه که از لحظه تولد تا آخر عمر، حسرت یک بوسه و نوازش مادرانه و حتی بازی و جست و خیز با 2 برادر تلف شده به دلش ماند! او با وجود بر دوش کشیدن حجم زیادی از غصه و ناراحتی، جای ویژه ای در دل مردم ایران باز کرده و تبدیل به یک سلبریتی شده بود. همه مردم از کوچک و بزرگ پیگیر احوالش بوده و لحظه به لحظه وضعیت سلامتش را رصد می کردند. به جرأت می توان گفت که پیروز تنها توله یوزی بود که مردم به طور عجیبی دوستش داشتند؛ حتی عده ای برای سلامتی اش دعا و نذر هم کرده بودند.

ایران باردار نیست
در شرایطی که پیروز رنجور و خسته روی تخت بیمارستان دراز کشیده و با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کرد، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی از بارداری مادرش «ایران» خبر داد. «امیر مرادی» که دیالیز را به علل مختلفی برای حیوان خطرناک دانسته است در یک اطلاع رسانی عجیب خبر از بارداری ایران مادر پیروز می‌دهد و می‌گوید:« از آنجا که مادرش نیز باردار است، از این رو امکان خونگیری از ایران نیز وجود ندارد؛ زیرا امکان دارد به حیوان شوک جدیدی وارد شود.» اما آیا واقعاً مادر پیروز باردار است؟ مگر دوره بارداری طی شده و یا سونوگرافی انجام شده که این خبر رسانه ای می‌شود ؟! آن هم درست زمانی که از مرگ پیروز زمان زیادی نگذشته است! 9 بهمن ماه سال جاری بود که خبر جفت‌گیری فیروز و ایران رسانه‌ای شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اعلام این خبر گفته بود که جفت گیری به‌معنی بارداری «ایران» (مادر پیروز) نبوده و باید مراحل بعدی بارداری مانند «لانه‌گزینی» و «تشکیل جنین» و دیگر مراحل بارداری توسط کارشناسان بررسی شود!
جفت‌گیری موفق
«بهرامعلی ظاهری» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان حالا هم اعلام زودهنگام بارداری مادر پیروز را اظهارنظری غیرعلمی دانسته و به «ایران» می‌گوید: چنانچه خبری از بارداری ایران منتشر شده بر اساس احتمالات و با فرض بارداری این یوزپلنگ انجام شده است! این در حالی است که به لحاظ علمی نمی‌توان هیچ اظهارنظر زودهنگامی درباره بارداری این یوز ماده داشت.
طبق گفته این مقام مسئول، علی‌رغم تمام هم و غم مردم ایران و سیاه نمایی ها برای اداره محیط زیست استان سمنان، جفت گیری موفق یوز ماده ایران در سایت تکثیر توران به ثبت رسیده است. این بهترین و امیدآفرین‌ترین خبر به مردم ایران و تنوع زیستی حیات وحش است. جفت‌گیری که کاملاً موفق و مؤثر بوده و با طی مراحل علمی، به طور قطعی اعلام خواهد شد. البته باید تأکید کرد که احتمال بارداری ایران بسیار زیاد است.
او بیان قطعی بارداری ایران را منوط به طی مراحل علمی و بررسی وضعیت و شرایط موجود و حتی وضعیت حیوان دانسته و تأکید می‌کند: واقعیت این است که ما با یک دام اهلی مواجه نبوده و با حیات وحش بسیار نادر طرف هستیم. لذا شرایط موجود، وضعیت گونه، استرس‌ها و ...، گروه متخصصین را به این نتیجه رسانده که برای تأیید تشخیص بارداری این حیوان، باید مراحلی نظیر بیهوشی و سونوگرافی انجام شود.
طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، 50 روز بعد از جفت‌گیری، اگر شرایط و وضعیت گونه مناسب باشد، سونوگرافی انجام شده و در صورت تأیید این خبر خوب به مردم اطلاع داده خواهد شد. چنانچه شرایط مهیا نباشد، سونوگرافی انجام نشده و باید منتظر آینده ماند. همانند پارسال که بعد از جفت گیری ایران و فیروز، سونوگرافی انجام نشده و تا زمان زایمان منتظر ماندیم. در هر صورت باید تأکید کرد که جفت‌گیری ایران و فیروز به صورت موفق انجام شده و احتمال بارداری زیاد است؛ اما اعلام قطعی آن نیازمند طی کردن مراحل علمی و انجام سونوگرافی است.
ص

جستجو
آرشیو تاریخی