صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

افزایش روند تبخیر آب در حوضه‌های آبریز
بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بررسی وضعیت تبخیر در حوضه‌های آبریز کشور نشان از آن دارد که در این هفته روند تبخیر آب در حوضه‌های غرب و شمال غرب افزایشی است و هفته آینده این روند در اکثر حوضه‌های آبریز افزایش خواهد یافت.
میزان تبخیر آب در حوضه‌های آبریز کشور یکی از مهم‌ترین مسائل در به‌وجودآمدن کم‌آبی یا پرآبی است، به‌طوری که هرچه میزان تبخیر بیشتر باشد وضعیت تأمین آب هم مشکلات بیشتری خواهد داشت.
بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای هفته اول، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در سواحل دریای خزر افزایشی و در دیگر مناطق کشور به صورت پراکنده کاهشی پیش‌بینی می‌شود و نسبت به هفته گذشته به‌طور عمده در غرب و شمال غرب کشور افزایشی خواهد بود.
وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در نیمه شمالی کشور به‌صورت پراکنده افزایشی پیش‌بینی می‌شود و همچنین برای هفته دوم نسبت به هفته گذشته، در عمده مناطق کشور افزایشی خواهد بود.

 

تحویل گاز به نیروگاه‌ها افزایش یافت
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به کاهش برودت سرما و بهبود شرایط آب و هوایی، شاهد سیر نزولی مصرف گاز در بخش خانگی هستیم که این مهم موجب شد تحویل گاز به بخش‌های نیروگاهی، صنایع عمده و پتروشیمی را افزایش دهیم.
محمدرضا جولایی، اظهار کرد: کاهش دما، شدت ماندگاری و گستردگی برودت هوا در ماه‌های گذشته و اولویت قرار دادن مصرف گاز در بخش خانگی، موجب شد بر اساس دستورالعمل‌های مصوب، گاز مصرفی در بخش‎های نیروگاهی و صنایع عمده کاهش پیدا کند، ولی خوشبختانه با بهبود شرایط آب و هوایی تحویل گاز به بخش‌های مذکور افزایش یافته است.
 وی با بیان اینکه تعهدات‌مان در تمامی بخش‌ها در حال انجام است، افزود: در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتری نسبت به بهمن ماه تحویل نیروگاه‎‌ها و صنایع می‌شود.
 مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، به مصرف گاز در صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان اشاره کرد و گفت: به بخش‌های مذکور روزانه ۱۰۵ میلیون مترمکعب گاز تحویل داده می‌شود.
 جولایی در پایان، به برنامه تعمیرات اساسی اشاره و بیان کرد: برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی در حال انجام بوده که به یاری خدا از ابتدای فصل بهار ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد.

 

تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری مشابه تعرفه خدمات است
سخنگوی شرکت ملی گاز در خصوص تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری توضیحاتی ارائه داد.
اعظمی گفت: مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۵۲۲ میلیون مترمکعب گزارش شده به طوری که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد افزایش یافته است.
وی درخصوص تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری گفت: تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری، صنایع‌دستی، آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات است و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز هستند، برابر تعرفه مصارف عمومی در نظر گرفته می‌شود.
او گفت: از تاریخ ۱۶ آذر تا پایان امسال، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه، ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی