صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

مقدار تقاضای جهانی نفت با رشد ۲.۳۱ میلیون بشکه مواجه می‌شود

سهم ۲۸ درصدی اوپک از تجارت جهانی نفت

تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ رشد ۲.۳۱ میلیون بشکه‌ای را نشان می‌دهد.
در این میان چین و هند همچنان بزرگترین محرک اصلی بازار مصرف نفت در این سال هستند.
سهم چین از افزایش تقاضای جهانی نفت ۵۹۰ هزار بشکه (۲۶ درصد) خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی اما سهم چین از این افزایش را ۹۰۰ هزار بشکه (۴۷ درصد از رشد تقاضای ۱.۹۰ میلیون بشکه‌ای توسط این منبع) اعلام کرده است.
مهم‌ترین عواملی که به این امر دامن زده است، شامل نااطمینانی‌ها درباره وضع کاهش رشد اقتصادی جهانی، وضع رشد تقاضا در چین پس از پایان محدودیت‌های سیاست‌های به صفر رساندن موارد ابتلا به کووید۱۹، تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک در اروپا، سیاست‌های وضع تأمین انرژی اروپا به‌ویژه در زمستان ۲۰۲۳، شرایط نظام تحریمی اروپا بر صادرات نفتی روسیه و سیاست‌های سقف قیمتی بر تحولات تجارت بازار نفت است.
مقدار تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۳۱ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه خواهد بود. با پیش‌بینی این رشد تقاضا، مقدار تقاضا مطابق گزارش اخیر اوپک به بیش از ۱۰۱.۸۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. مهم‌ترین عامل رشد تقاضا نیز افزایش مسافرت‌ها و رشد تقاضا در چین است.
همچنین بیشترین رشد تقاضای نفت‌خام در سال ۲۰۲۳ از سوی کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی خواهد بود، به‌طوری که از میزان تقاضای این کشورها در سال ۲۰۱۹ قبل از همه‌گیری کرونا پیشی گرفته است.
کشورهای آسیایی مانند چین و هند بیشترین میزان تقاضای نفت را در سال جاری میلادی خواهند داشت و در این بین بیشترین میزان رشد تقاضا در بخش حمل‌ونقل دیده می‌شود. به‌طور کلی مقدار افزایش تقاضا برای بنزین و گازوئیل ۱.۱میلیون بشکه در روز و مقدار افزایش سوخت جت نیز در این سال یک میلیون و ۱۰۰ بشکه در روز خواهد بود که حاکی از رشد ۵۰ درصدی است.  در سال ۲۰۲۳ بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد عرضه سالانه نفت‌خام در جهان یک میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت خواهد بود و تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک به بیش از ۶۷.۰۱ ۶۷ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. عرضه نفت کشور امریکا حاصل از منابع مختلف تولیدی به‌ویژه منابع شیل‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱.۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به ۲۰.۱۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
اوپک همچنان سهم ۲۸ درصدی از تجارت جهانی نفت را دارد.
در ماه ژانویه ۲۰۲۳، جمع تولید اعضای اوپک با ۴۹ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار بشکه در روز رسید.
جستجو
آرشیو تاریخی