صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

تأثیر قطعی سوابق تحصیلی هنوز زیرساخت لازم را ندارد

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره برگزاری دو مرتبه کنکور در سال گفت: برگزاری دو مرتبه کنکور از پیش توسط دیده بان شفافیت مطرح شد. بدین صورت که کنکور دو یا حتی سه بار در سال برگزار شود تا میزان استرس داوطلبان کاهش پیدا کند و اگر داوطلبی به دلایل فشارهای روحی و جسمی نتوانست سر جلسه کنکور عملکرد مثبت و مناسبی با توجه به مطالعه‌ای که داشته و زحماتی که کشیده، داشته باشد، یکسال کامل منتظر نماند و در فاصله زمانی کوتاهی دوباره کنکور بدهد.
وی اضافه کرد: البته برای برگزاری دو مرتبه کنکور در سال دو پیشنهاد مطرح بوده؛ اول اینکه پذیرش دو کنکور از هم جدا باشند یعنی هر فرد کنکوری پس از کنکور بتواند بلافاصله پذیرش شود و پیشنهاد دیگر این بود که کنکور دوبار و پذیرش یکبار باشد. برگزاری دومرتبه کنکور در جهت کاهش استرس داوطلبان است؛ حسنی که پذیرش دوبار در سال داشت این بود که هر چند در نیمه دوم سال ظرفیت کمتری در بحث پذیرش وجود دارد اما می‌توانستیم ظرفیت پذیرش نوبت دوم را همانند پذیرش اول کنیم. یعنی به‌صورت چرخشی پذیرش دوبار و کنکور دوبار باشد. با این رویه کلاً دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی به طور متناوب و اتوماتیک‌وار پیش می‌رفت و دانشجو پذیرش می‌شد.
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در خصوص امتحانات ترمیم معدل و امتحانات نهایی توضیح داد: بحثی که الان وجود دارد این است که چون در مصوبه جدید نمرات امتحان نهایی به شکل قطعی در پذیرش داوطلبان تأثیر داده می‌شود ما با دسته‌ای از داوطلبان مواجه شده‌ایم که اینها مدرک دیپلم خود را از سال‌های قبل اخذ کردند و الان با توجه به تأثیر قطعی معدل، خواهان ترمیم نمرات نهایی خودشان هستند تا بتوانند با آن نمرات ارتقا یافته در کنکور سراسری شرکت کنند و شانس خود را برای پذیرش بالاتر ببرند.
وی بیان کرد: کل کنکور با در نظر گرفتن داوطلبان علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان در سال حدود چهار یا شش روز برگزار می‌شود و سازمان سنجش و سایر دستگاه‌ها در آن روز‌ها با تدابیر شدید امنیتی به‌دنبال برقراری امنیت برای حوزه‌های امتحان نهایی خواهند بود و از طرفی داوطلب تنها دو روز درگیر آزمون است.
امرایی گفت: اما امتحانات نهایی با در نظر گرفتن 10 درس نهایی طی 10 روز و سه مرتبه در سال یعنی در ماه‌های خرداد، شهریور و دی برگزار می‌شود؛ یعنی آموزش و پرورش در یک سال تحصیلی حدود 30 روز به‌عنوان متولی امتحانات نهایی و داوطلبان درگیر امتحان نهایی می‌شود. به همین لحاظ به خاطر تعداد روز‌های برگزاری امتحانات نهایی در زمینه ایجاد امنیت حتی باید چندین برابر سازمان سنجش هماهنگ‌تر باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد و سایر دستگاه‌ها با آن همکاری کنند.
وی تأکید کرد: یکی از سختی‌های اجرای امتحان نهایی بحث گستره بازه زمانی است که باید تدابیری از قبل اندیشیده می‌شد که سؤال و پاسخ امتحانات نهایی حین جلسه منتشر نشود. امرایی در ادامه توضیح داد: اگر داوطلبان بدانند با تقلب کردن چه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد این یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود. نباید لورفتن سؤال و پاسخ در حین جلسه به یک عادت تبدیل شود. اگر عوامل منتشرکننده این سؤالات مشخص است باید آن را غیرمستقیم به مردم هم نشان دهند که سزای عمل او چه خواهد بود. اگر مشخص نمی‌شود باید سریعاً چاره‌جویی کرد که چه می‌شود کرد و دستگاه‌های مربوطه به میدان بیایند. با توجه به اهمیت نمرات امتحان نهایی در کنکور باید همه مسائل حتی وجود یاعدم وجود زیرساخت‌ها برای مردم شفاف شود. ما با تأثیر قطعی نمرات امتحان نهایی در پذیرش داوطلبان مخالف هستیم و تا ایجاد زیرساخت کامل در آموزش و پرورش انتظار داشتیم و داریم که این نمرات به شکل مثبت تأثیر پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی