صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم دوشنبه 8 اسفند را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

   حجت الاسلام رحیمی، معاون قضایی قوه قضائیه با اشاره به اجرای عفو معیاری گسترده متهمان و محکومان که 16 بهمن به تأیید مقام معظم رهبری رسید، گفت: براساس شرایط عفو و ابلاغ معاونت قضایی قوه قضائیه به دادگستری استان‌ها، اظهار ندامت و پشیمانی از سوی افراد کفایت می‌کند و موضوع اخذ انواع تعهد از متهمان و محکومان اغتشاشات به هیچ وجه صحت ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشمولان عفو، در صورت انجام جرم در آینده با اشد مجازات روبه‌رو خواهند شد نیز گفت: پرونده قضایی عفوشدگان مختومه شده و در صورت انجام جرم از سوی این افراد، پرونده جدیدی برای آنها تشکیل می‌شود. افرادی که دارای شاکی خصوصی هستند نیز تا پایان سال می‌توانند با کسب رضایت از شکات خود مشمول عفو شوند.

   سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، گفت: در بحث امنیت با کسی تعارف نداریم. عبور از امنیت خط قرمز ما است و به کسی اجازه عبور از خط امنیت را نمی‌دهیم چراکه جلوی قطار در حال حرکت توسعه سیستان و بلوچستان را می‌گیرد.
  وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه و ضربه زدن به اتحاد شیعه و سنی، تأکید کرد: توصیه اصلی ما به فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان محبت ویژه با مردم و قاطعیت هرچه تمام با مخلان امنیت است.
  سردار رادان همچنین بر تقویت تجهیزات مرزبانی در مرزهای شرق کشور تأکید کرد و گفت: مرزهای شرق ایران در آینده نزدیک با پهپاد رصد می‌شود و تجهیزات مدرن در راه سیستان و بلوچستان است.
 
   مرحله عملیاتی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1401 از شب گذشته آغاز شد.
  امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) درخصوص این رزمایش که در دوسوم از آسمان کشور و در گستره بیش از یک میلیون کیلومترمربع اجرا می‌شود، گفت: بیش از 100 فروند هواپیمای با سرنشین و بدون‌سرنشین تحت کنترل نیروی هوایی ارتش در قالب نیروی نارنجی مراکز حساس هسته‌ای مانند فردو و مراکز حساس نظامی را مورد حمله قرار می‌دهند و عملکرد سامانه‌های پدافندی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
   به دنبال در اختیار گرفتن سفارت افغانستان در تهران از سوی دیپلمات‌های طالبان، وزارت خارجه افغانستان با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران تأکید کرد: موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی(مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور ورود نکرده است.
 
   روز گذشته وبگاه رادیو پاکستان اعلام کرد که «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان هفته آتی در سفر به بلوچستان ایران پروژه ۱۰۰ مگاواتی انتقال برق ایران-گوادر را افتتاح خواهد کرد.

   یک مرزبان ایرانی، روز گذشته به دست نیروهای مرزبانی طالبان افغانستان بازداشت و ساعتی بعد آزاد شد. ماجرا از این قرار بود که نیروهای مرزبا‌نی ایران در حال بازرسی ‌خودروی حامل کالای قاچاق در پل ابریشم واقع در مرز میلک بودند که فرد قاچاقچی در یک موقعیت ‌با سوار شدن بر خودروی در حال بازرسی‌ به سمت ‌مرز‌ افغانستان فرار می‌کند که ‌این خودرو پس از ورود به خاک این کشور‌ از سوی طالبان متوقف ‌و سرنشینان بازداشت می‌شوند‌. به گزارش تسنیم، پس از کسب تأیید بازداشت نیروی مرزبانی در ‌مرز میلک، گفت‌وگو برای شرح ماجرا میان مرزبانان دو کشور صورت گرفته و پس از رفع سوءتفاهم، مرزبان ایرانی پس از ساعتی آزاد شد.

  معاون امنیتی وزارت کشور نیز با تأیید خبر آزادی مرزبان ایرانی تأکید کرد که مسأله ضرب و شتم برای ما به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
  میراحمدی در توضیح علت حادثه گفت: نیروی مرزبانی ایران داخل کامیون می رود ولی راننده کامیون چون تحت پوشش حمل لوازم خانگی در حال قاچاق سوخت بوده است، به سمت افغانستان فرار می‌کند و نیروی مرزبانی هم که داخل کامیون بود با کامیون به آن طرف مرز
می رود و طالبان او را دستگیر می کند.

  دادستان کل کشور از تحت تعقیب قرار گرفتن افرادی که در بازار ارز اختلال ایجاد کنند، خبر داد.
  حجت الاسلام منتظری افزود: بانک مرکزی اختیاراتی دارد که با شدت بیشتری اختلال بازار ارز را مدیریت کند و قطعاً هرگونه تخلف از مقررات بانک مرکزی تعقیب در پی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی