صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

مقصدهای جدید جهانی صنایع دستی ایران کدامند؟

رشت به دنبال کسب مقام سوم

کبریا حسین‌زاده
خبرنگار


ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی چهار شهرِ رشت با عنوان (شهر صنایع دستی)، بوشهر(عبا بافی)، دزفول (کپوبافی) و کاشان در حوزه (نساجی سنتی) وارد ایران شدند تا پتانسیل هنرمندان این شهرها را برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی ارزیابی کنند. به گفته  معاون صنایع دستی کشور، بعد از ثبت جهانی اصفهان و شیراز به عنوان شهرهای صنایع دستی، رشت برای کسب عنوان سومین شهر ایران در شورای جهانی صنایع دستی رقابت می‌کند.
مریم جلالی دهکردی- معاون صنایع دستی- درباره سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی و برنامه‌هایشان به روزنامه ایران گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بعد از اختتامیه جشنواره فجر، راهی کاشان شدند و طی دو روز از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، مجموعه کارگاه‌های اقامتگاه سنتی منوچهری، رنگرزی سنتی، زیلوبافی و زری‌بافی، کارگاه‌های پارک علم و فناوری، بازار و کاروانسرای امین‌الدوله و فروشگاه‌های صنایع‌دستی این شهر بازدید کردند.
او ادامه داد: افتتاح دبیرخانه شهر ملی در موزه تخصصی نساجی سنتی کاشان (خانه تاریخی باکوچی)، همچنین بازدید از کارگاه شعربافی محتشمی و خانه نساجی از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور ارزیابان شورای جهانی صورت گرفت.
جلالی با بیان اینکه پرونده کاشان بعد از دریافت عنوان شهر ملی نساجی سنتی، برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی ارائه شد، گفت: سه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی که وضعیت نساجی سنتی کاشان را بررسی کردند، اهل کشور هندوستان هستند و همانطور که می‌دانید هند شهرت خاصی در حوزه منسوجات دارد به همین دلیل ارزیابان از این کشور انتخاب شده‌اند.
معاون صنایع دستی کشور با اشاره به هیجان‌زدگی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بعد از آشنایی با هنر ایرانی، گفت: رنگارنگی، تنوع و عاملیت زنان  در حوزه صنایع دستی برای ارزیابان شورای جهانی بسیار جالب بوده و از این موضوع به‌شدت شگفت‌زده هستند.«ایتی سینگ»، «سوماش سینگ»، «آصف شیخ» به عنوان ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی با همراهی «ویدا توحدی» بعد از بررسی نساجی سنتی کاشان، 7 اسفندماه وارد گیلان شدند تا وضعیت شهر رشت را برای اعطای عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی بررسی کنند.
بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف در حوزه تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان فعالیت می‌کنند و هفت شهر و روستای این استان با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند. در حال حاضر رشت با هفت رشته فعال که شامل خراطی، رشتی‌دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال می‌شود، نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است.
به گفته جلالی، بعد از ثبت جهانی اصفهان و شیراز به عنوان شهرهای صنایع دستی، رشت برای کسب عنوان سومین شهر ایران در شورای جهانی صنایع دستی رقابت می‌کند و امیدوار است که با ثبت جهانی رشت به عنوان شهر صنایع دستی موافقت شود.
معاون صنایع دستی درباره مقصد سفرهای بعدی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بیان کرد: سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بعد از رشت به سمت دزفول و بوشهر ادامه پیدا می‌کند تا ظرفیت‌های (کپوبافی) دزفول و (عبابافی) دشتی واقع در استان بوشهر را بررسی کنند. در این بین با توجه به رشته صنایع دستی مورد نظر هر شهر، ارزیابان شورای جهانی نیز تغییر می‌کنند، برای مثال «آصف شیخ»، «محمد زهید» از هندوستان و «سعد القدومی» از کویت گروه کارشناسی سفر به دزفول را تشکیل می‌دهند.
جلالی دهکردی معتقد است جهانی شدن شهرها در حوزه صنایع دستی اهمیت بسیاری دارد چرا که موجب می‌شود نگاه سیاستگذاران، برنامه ریزان، تنظیم گران و تصدی گران توسعه و پیشرفت به موضوع صنایع دستی و هنرهای سنتی جلب شود.
14 مورد از 48 شهر و روستاهای جهانی صنایع دستی، متعلق به ایران است.  تاکنون اصفهان و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر فرش، لالجین (سفال)، مشهد (گوهر سنگ)، سیرجان (گلیم شیریکی‌پیچ)، مریوان (کلاش)، میبد (زیلو)، آباده (منبت)، زنجان (ملیله)، ملایر(مبلمان منبت)، قاسم آباد (چادرشب) و روستاهای کلپورگان در حوزه سفال و خراشاد در حوزه (توبافی) از ایران در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده‌‌اند. در دو‌ سال گذشته به دلیل  شیوع ویروس کرونا هیچ شهر و‌ روستایی ثبت جهانی نشده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی