صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

سرمایه‌گذاری دریایی چین در ایران

اقتدار دریایی ایران در خلیج فارس افزایش می یابد

با توجه به اینکه چین بزرگترین تولیدکننده دریایی بوده و دارای شرکت‌های بزرگ و توانمندی است، در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین با یکی از این شرکت ها و سهامداران اصلی آنها مذاکراتی داشتیم و در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری و حتی دریایی مذاکرات خوبی انجام شد.
سعید جعفری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت: با رویکرد مثبتی که در مذاکرات اخیر  وجود داشت، چینی‌ها برای حضور در همه پروژه‌های دریایی ایران اعلام  آمادگی کردند. همچنین چینی‌ها برای همکاری مشترک دریایی در ایران تمایل  داشته ، بدین صورت که در حد امکان عمق ساخت داخلی و توانمندی کشتی سازی هایمان را به کمک چینی‌ها بالا ببریم.

انتقال فناوری انواع شناورها
جعفری با اشاره به اینکه طرف چینی از سرمایه‌گذاری مشترک بسیار استقبال کرد، افزود: عمده گفت‌وگوها در زمینه انتقال فناوری در زمینه طراحی و مباحث علمی و فنی انواع و اقسام شناورها بود. رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اظهار داشت:تأمین قطعات کلیدی که توان تولید آنها در داخل کشور وجود نداشته و تهیه آن نیز در سطح بین الملل برای ما مشکل است، توافق دیگری بود  که در زمینه دریایی به دست آمد.البته توافقی نیز در زمینه سرمایه‌گذاری در ساخت داشتیم، بدین‌صورت که طرف چینی سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه تکمیل یاردهای کشتی سازی را در بخش هایی که در داخل کشور توان تکمیل این نواقص وجود نداشته باشد، اعلام داشت .

سرمایه گذاری بدون محدودیت
جعفری درباره پیش بینی ادامه زمان مذاکرات، خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی این است که طرف چینی مذاکره‌کننده در حوزه دریایی اواسط ماه مه میلادی (اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) به ایران سفر کرده و ادامه مذاکرات در داخل کشور انجام شود . البته باید تا قبل از تصمیم گیری آنها برای آمدن و نهایی شدن مذاکرات موفق، مقدمات اولیه توسط ایران فراهم شود .    وی با اشاره به عدم وجود محدودیت در حجم سرمایه‌گذاری از جانب چینی‌ها، بیان داشت: روند مذاکرات بر اساس انتقال فناوری انجام شده و پایه این همکاری خواهد بود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار داشت: اگرچه  طرف‌های چینی آمادگی خودشان را دیگر حوزه‌های صنعتی اعلام کرده‌اند، اما  در زمینه سرمایه‌گذاری‌های دریایی به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری محدودیتی از طرف چینی‌ها وجود ندارد و آنها آمادگی سرمایه‌گذاری در حجمی قابل توجه و متناسب با نیاز کشور را دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی