صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

تنظیم بازار پوشاک عید
با فضای مجازی
برای نخستین‌بار در کشور با همکاری دفاتر تخصصی نساجی و پوشاک، آماد و توزیع وزارت صمت و مشارکت اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی، پلتفرم‌های بزرگی نظیر «باسلام»، «کسبینو»، «دیجی‌استایل» و برندهای معتبری نظیر «بانی‌مُد» پویش پوشاک اقتصادی با نام «به‌صرفه بازار پوشاک» از ابتدای نیمه دوم اسفندماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
محمدحسین قمری مدیرکل دفترخدمات عمومی وزارت صمت، از بهره‌گیری نوین بستر فضای مجازی در تنظیم بازار پوشاک و سایر اقلام نظیر کیف و کفش جهت خرید به‌صرفه محصولات توسط آحاد مصرف‌کنندگان در کشور خبر داد.
قمری افزود: از آنجا که هم‌اکنون برندهای معتبر و تولیدکنندگان بزرگ پوشاک کشور با این سکوها و پلتفرم‌ها همکاری دارند، لذا این پویش قابلیت تأمین نظر تمام اقشار مصرف کننده بویژه اقشار کم‌درآمد کشور را خواهد داشت. همچنین در این پویش همه واحدها مکلف به عرضه محصولات با کیفیت خود با تخفیف ۲۰ الی ۵۰ درصد و بالاتر هستند. وی همچنین تأکید کرد: ارسال رایگان، یک‌بار امکان تعویض، تنوع فراوان محصولات و نرخ‌های به صرفه در مقایسه این کالاها با نمونه آنها در فضای حقیقی از خصوصیات بزرگ این پویش به شمار می‌رود. مدیرکل دفترخدمات عمومی وزارت صمت درباره اطمینان مصرف‌کنندگان اظهار داشت: همه فعالیت واحدهای عرضه‌کننده کالا در فضای مجازی تحت نظارت کمیته نظارت بر فضای مجازی وزارت صمت است.

 

ذخایر جدید سنگ‌آهن کشف شد  
اگرچه حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن در کشور وجود دارد، اما با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن خام در صنایع مصرف می‌شود، تاکنون چندین بار اعلام کرده‌ایم که محدودیت جدی در میزان ذخایر سنگ‌آهن کشور داریم.
رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از اکتشافات جدید سنگ‌آهن در کشور خبر داد و گفت: به‌تازگی در بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان، سنگ‌آهن مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته و ذخایر خوبی به دست آمده است.
به گفته جدیدی،  سال‌های باقی‌مانده ذخایر موجود کشور با همین روند اکتشاف کنونی نزدیک به ۱۵ سال است که برای نیاز صنایع ما وضعیت مناسبی نیست.بنابراین باید در یک برنامه‌ریزی منسجم و فشرده برای اکتشاف ذخایر جدید سنگ‌آهن و مواد حیاتی مورد نیاز صنایع در کشور اقدام شود. وی با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ،اکنون در بخش‌هایی از استان‌های قم، مرکزی، قزوین و اصفهان طرح تحول را به اجرا درآورده، تصریح کرد: این سازمان در مدت یک‌ سال دستاوردهایی در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی داشته و ذخایر مناسبی از سنگ‌آهن در استان کردستان شناسایی شده است. این دستاوردها که مراحل اولیه اکتشاف را دربرمی‌گیرد، موجب رفع نیاز برای صنایع کشور در حوزه سنگ‌آهن خواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، از وجود ذخایر قابل توجه هماتیتی سنگ‌آهن در کشور خبر داد و گفت: در نظر داریم که  سال‌های آینده ذخایر مگنتیتی سنگ‌آهن را بالا ببریم و در بحث سنگ‌های هماتیتی نیز به تکنولوژی فرآوری دست پیدا کنیم.

نخستین ذخیره لیتیوم
ابراهیم‌علی مولابیگی مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و گفت: کشف این ذخیره در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود. مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را هشت میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود. مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تأیید اعضای کمیسیون گواهی‌کشف رسیده و بزودی توسط اداره‌کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، ادامه ‌داد: این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصر به فرد می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی