صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

اسفند، ماه انتخابات

پایـــــان پر تـب‌وتــاب ســـــال

مهری رنجبر/ 22 روزمانده به پایان سال، 4 فدراسیون ورزشی طبق برنامه انتخابات، رئیس خود را شناختند. شمشیربازی، اسکواش، دوچرخه سواری و قایقرانی.4 فدراسیون از جمع 9 فدراسیونی بودند که با سرپرست اداره می‌شوند. حساسیت سال آینده با برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو و انتخابی المپیک، کار را فشرده‌تر کرد تا در روزهای حساس پایان سال هیچ فدراسیونی چالش رئیس یا سرپرست نداشته باشند. اول سال قصه انتخابات فرق داشت، نصرالله پریچهره سرپرست امورمشترک فدراسیون‌ها، 21 فروردین ماه قول داده بود از اردیبهشت ماه تا آخر سال، انتخابات 16 فدراسیون برگزار شود.
قرار بود انتخابات با مجمع شمشیربازی از 25 اردیبهشت ماه استارت بخورد و 26 اسفندماه با رأی اعتماد مجمع فدراسیون ناشنوایان به رئیس جدید تمام شود. روال برنامه رونمایی از رؤسای فدراسیون‌ها به ترتیب سوارکاری(۲۳ خرداد)، بدمینتون(۳ مرداد)، اسکواش(۲۶ شهریور)، بولینگ و بیلیارد(۳۰ مهر)، گلف(۲۳ دی)، ورزش کارگری(۵ اسفند)، قایقرانی(۷ اسفند)، انجمن‌های ورزشی(۱۶ اسفند)، هندبال(۲۰ اسفند) هاکی(۲۱ اسفند)، ورزش‌های سه‌گانه(۲۲ اسفند)، کاراته(۲۳ اسفند)، جودو(۲۵ اسفند) و فدراسیون ناشنوایان(۲۶ اسفند) بود.
اما این وعده خیلی هم پایدارنماند. با رفتن پریچهره و آمدن فرهادیان تعداد انتخابات فدراسیون‌ها تا قبل از سال جدید 9 تایی شد. البته با اینکه اسمی از تیرو کمان یا فدراسیون فوتبال نبود اما مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی با کمان هم 28 خردادماه به غلامرضا شعبانی بهار برای دومین بار رأی اعتماد داد. فوتبالی‌ها هم دوباره مهدی تاج را انتخاب کردند.
 انتخابات فدراسیون‌های بدمینتون، سه گانه، انجمن‌های ورزشی، آمادگی جسمانی، بولینگ و بیلیارد و سوارکاری از برنامه حذف شد و فعلاً با سرپرست اداره می‌شوند. طبق برنامه جدید انتخابات فدراسیون‌های شمشیربازی و دوچرخه سواری 26 و 30 بهمن ماه و قایقرانی هم پنجشنبه هفته قبل برگزار شد. رؤسای هندبال، هاکی، وزنه برداری، کاراته، جودو، ناشنوایان و ژیمناستیک هم طبق برنامه به ترتیب ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶، 22، ۲۳ و ۲۴ اسفندماه انتخاب می‌شوند. البته بعید نیست با زاویه‌ای که وزارت ورزش با آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو و زهرا اینچه درگاهی رئیس سابق ژیمناستیک دارد، انتخابات آنها در کمال آرامش برگزار شود. اما تأیید صلاحیت دیرهنگام، این روزها چالش اصلی انتخابات شده است. اتفاقی که درانتخابات سال‌های قبل کمتر پیش می‌آمد.

 

ریاست اسدی در دوچرخه سواری، بعداز سرپرستی

رسول هاشم کندی، یا به قولی رسول اسدی، بعداز یکسال و چهارماه سرپرستی، 30 بهمن رئیس فدراسیون دوچرخه سواری شد. او که با استعفای رشیدی رئیس سابق اداره فدراسیون را به عهده گرفت، با تأیید صلاحیت دقیقه 90 به انتخابات رسید و برنده ریاست چهار سال آینده فدراسیون در رقابت با 5 کاندیدای دیگر بود. او با ۲۸ رأی از ۵۳ رأی مأخوذه رئیس جدید فدراسیون دوچرخه سواری شد.

 

سهرابیان بی‌دردسر در قایقرانی ماند

علیرضا سهرابیان، پنجشنبه هفته پیش بدون دردسر برای دومین بار رئیس قایقرانی شد. او که روزی خودش به نام ایران پارو می‌زد، بعداز تجربه چهارساله اداره فدراسیون قایقرانی، با پایان دوره‌اش دوباره کاندیدا شد. او برای این مجمع البته تنها یک رقیب به نام علی اصغر محمودی داشت که با نیامدن او به مجمع همه اعضا بجز یک نفر، همه اسم او را در صندوق انداختند.

 

انتخابات هندبال؛ قبل از پایان دوره ریاست

انتخابات فدراسیون هندبال، 10 روز زودتر از پایان دوره ریاست علیرضا پاکدل برگزار می‌شود. در حالی وزارت ورزش تاریخ 10 اسفند یعنی چهارشنبه را برای انتخاب رئیس جدید هندبال تعیین کرده، اما تازه دوره ریاست پاکدل 20 اسفند ماه تمام می‌شود و تاکنون صلاحیت علیرضا پاکدل، علیرضا موسویان، علی ربیعی، فرید علیمرادی، زارع و منصوره نیک‌پناه تأیید شده که نیک پناه انصراف داد. اما هنوز خبری از تأیید صلاحیت دو کاندیدای دیگر نیست و بعید نیست مثل قایقرانی لحظات آخر بیاید.

 

14 اسفند؛ رئیس جدید هاکی می‌آید

اعضای مجمع هاکی، 14 اسفندماه در آکادمی ملی المپیک برای انتخاب رئیس جدید دور هم جمع می‌شوند. بهرام قدیمی، ‌هادی شیرزاد، ‌کامران کتال، حسن اباذری، ‌حمیدرضا بخارایی کاشی و رحمت‌الله محمدی ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون هاکی بودند که کمیسیون تطبیق مدیریتی وزارت ورزش و جوانان تنها صلاحیت بهرام قدیمی، حسن اباذری و حمیدرضا بخارایی را تأیید کرد. با این شرایط بعید نیست بهرام قدیمی چهارسال آینده دوباره رئیس شود.

 

زورآزمایی انوشیروانی و بهتاج برای ریاست

دو رقیب سرسخت برای تصاحب صندلی ریاست فدراسیون وزنه برداری، 15 اسفندماه با هم رقابت می‌کنند. سجاد انوشیروانی و ایوب بهتاج. سجاد انوشیروانی که دوره قبل انتخابات هم رقیب اصلی علی مرادی بود و به انتخاب علی مرادی با 22 رأی اعتراض داشت، بعد از 9 ماه تجربه سرپرستی، دوشنبه هفته آینده با ایوب بهتاج برای ریاست چهارسال آینده رقابت می‌کند. او البته با ارتباط نزدیکی که این مدت با جامعه وزنه‌برداری داشته، شانس بیشتری برای انتخاب دارد.

 

مبارزه باسابقه‌ها درکاراته

مجمع انتخاباتی فدراسیون کاراته 16 اسفندماه برای انتخاب رئیس جدید در آکادمی ملی المپیک شور می‌کنند. هرچند 10 نفر کاندیدای ریاست شدند اما از بین آنها تنها هومان عسگری، سید حسن طباطبایی و سیدعباس احمدپناهی تأیید شدند و بقیه به دلیل مدرک تحصیلی یا نداشتن 5 سال سابقه مدیریت ورزشی تأیید نشدند.البته که مثل بقیه فدراسیون‌ها، فعلاً خبری از تأیید صلاحیت نهایی کاندیداها نیست.

 

رقابت 3 کاندیدا درجودو

انتخابات ریاست فدراسیون جودو، بعداز کاراته، دومین فدراسیون رزمی است که امسال با تصمیم وزارت ورزش 22 اسفند ماه برگزار می‌شود. در حالی که آذرماه بعداز ثبت نام 13 کاندیدا برای ریاست فدراسیون جودو، کمیسیون تطبیق وزارت تنها آرش میراسماعیلی، وحید زارع‌نژاد و محمد بلوطی را تأیید کرد، اما خبری از روز انتخابات نبود. وزارت ورزش 11 بهمن ماه تاریخ 22 اسفند را برای انتخابات تعیین کرد. هرچند خبری ازنهایی شدن صلاحیت‌ها نیست.

 

ژیمناستیک پرحاشیه‌ترین و ناشنوایان آرام‌ترین انتخابات

ژیمناستیک و ناشنوایان ازبین مجامع انتخاباتی، شاید پرحاشیه‌ترین و آرام‌ترین باشد. فدراسیون ژیمناستیک که با پایان دوره ریاست زهرا اینچه درگاهی از دی ماه سال قبل، مدام سرپرست عوض کرد، بالاخره 24 اسفندماه رئیس جدیدش را می‌شناسد. 10 کاندیدا برای ریاست ژیمناستیک ثبت نام کردند که از بین آنها زهرا اینچه‌درگاهی، مقداد قلندرپور، عابد حقدادی به ترتیب رئیس، دبیر سابق و سرپرست فدراسیون و علی خسروی اسمشان برای تأیید صلاحیت نهایی به مراجع رسمی فرستاده شد. اما یک روز قبل از آن، انتخابات فدراسیون ناشنوایان برگزار می‌شود که کاندیداهای نهایی با تأیید صلاحیت نهایی از بین مهران تیشه گران رئیس فعلی، سعید آرام، کرم الله علیمرادی و محمد پرگر انتخاب می‌شوند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی