صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

محاسبه تعرفه‌ گاز از سال آینده بدون تخفیف
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: تعرفه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهد شد.
مسلم رحمانی گفت: با توجه به تصمیم دولت برای اعمال تخفیف به مشترکان گاز طبیعی، عملیات توزیع صورت‌حساب مشترکان خانگی تا زمان اعمال ضوابط قانونی متوقف شد، از این رو ممکن است در این بازه زمانی، دستگاه اندازه‌گیری مشترکان، قرائت و صورت‌حساب جدید نیز برای آنها صادر شده باشد.
به گفته او، در این صورت ممکن است صورت‌حساب‌های ارسالی برخی مشترکان برای دو دوره مصرف آنها باشد و مبلغ صورت‌حساب پیشین آنها به‌عنوان بدهی در صورت‌حساب جدید درج شده باشد. در هر صورت تخفیف گازبهای مدنظر قانون برای صورت‌حساب پیشین و جاری این مشترکان هم محاسبه و در رقم قابل پرداخت لحاظ شده است.
رحمانی گفت: بر اساس مصوبه مورخ ۱۶ بهمن ماه امسال هیأت وزیران تنها تا پایان سال ۱۴۰۱، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه، ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته و تعرفه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهد شد.
به گفته مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، این کاهش گازبها برای اقلیم‌های ۱ تا ۵ به‌ترتیب تا سقف ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۲۰۰، ۱۰۰۰ و ۸۰۰ مترمکعب در ماه به ازای هر واحد خانگی قابل اعمال خواهد بود، اما ملاک محاسبه گازبهای مشترکان از ابتدای سال ۱۴۰۲، تعرفه‌های مندرج در مصوبه مورخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ است.

 

بهره‌برداری از سومین دکل ساخت جهاددانشگاهی؛ سال آینده
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: سومین دکل حفاری ساخت جهاددانشگاهی تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. حمیدرضا گلپایگانی افزود: بزرگترین کار جهاددانشگاهی ساخت سه دکل حفاری بود که تاکنون دو دکل به شرکت ملی حفاری تحویل داده شده و دکل سوم نیز در دست ساخت است. وی ادامه داد: سومین دکل ساخت داخل توسط جهاد دانشگاهی را تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ تحویل خواهیم گرفت و پس از آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

مصرف آب روزانه تهران معادل آکواریومی به مساحت پارک ملت
خانه تکانی غیر اصولی در تهران زمینه رشد نجومی مصرف آب را فراهم کرده و در هفته اول اسفند در هر روز، آبی معادل یک آکواریوم فرضی به مساحت پارک ملت و ارتفاع 9 متر مصرف شده است.
بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب تهران در هفته اول اسفندماه سال جاری مصرف آب شهر تهران بین 3 میلیارد لیتر تا 3 میلیارد و 100 میلیون لیتر در شبانه‌روز است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به 3 میلیارد و 300 میلیون لیتر در شبانه روز برسد.
به استناد آمار مذکور، مصرف آب شرب پایتخت در مدت مشابه سال گذشته بین 2میلیارد و 800 تا 2 میلیارد و 900 میلیون لیتر در شبانه روز بوده است. در حقیقت در این بازه زمانی مصرف آب شرب در تهران 7 درصد افزایش یافته است.
 برای درک عدد نجومی مصرف آب در تهران فرض کنید، یک آکواریوم به مساحت کل پارک ملت یعنی 340 هزار متر مربع با ارتفاع 9 متر ساخته شود، میزان آب تصفیه شده بهداشتی که در یک روز هفته اول اسفند در تهران مصرف می‌شود، زمینه سرریز شدن این آکواریوم فرضی از آب را فراهم می‌کند.
  با توجه به بررسی‌های میدانی، آغاز تمیزکاری واحدهای مسکونی به شیوه غیر اصولی در ایام نزدیک به سال نو در قالب پدیده‌ای تحت عنوان «خانه‌تکانی» دلیل اصلی افزایش مصرف آب پایتخت است و همین مسأله زمینه ایجاد فشار شدید بر منابع آبی پایتخت را فراهم کرده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی