صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

ریسک سرمایه‌گذاری تجدیدپذیرها افزایشی شد

سرمایه‌گذاری ۲ تریلیون دلاری در انرژی پاک

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاران همراه با مخاطره (ریسک) است، در حالی که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از ۲ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری سالانه در برق پاک تا سال ۲۰۳۰ برای دستیابی خالص انتشار کربن صفر نیاز است.
از آنجا که مصرف‌کنندگان عمده انرژی در اروپا بر نیاز فوری به مقابله با تغییرات اقلیمی و پایان‌دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی تأکید دارند، به نظر می‌رسد انرژی‌های تجدیدپذیر آینده روشنی در این منطقه داشته باشند. در نتیجه رشد مستمر در چند سال، انرژی‌های تجدیدپذیر ۱۹.۱ درصد از مصرف ناخالص نهایی انرژی در فرانسه طی سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص دادند. همچنین در سراسر منطقه‌ کانال مانش یا تنگه انگلیس
(English Channel) ۴۳ درصد از انرژی مصرفی کنونی از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، خورشیدی و برقابی تأمین می‌شود.
با این حال، اگر رشد اقتصاد کم‌کربن بخواهد حفظ شود، ضروری است میزان سرمایه‌گذاری سبز حتی بیشتر از گذشته افزایش یابد. جنگ در اوکراین همچنین خطرات ناشی از وابستگی دولت‌های اروپایی به هیدروکربن‌های وارداتی را برجسته کرده و‌ گذار انرژی را نه‌‌تنها به یک ضرورت اقتصادی و محیط‌ زیستی، بلکه سیاسی تبدیل کرده است.  در مطالعه مؤسسه EDHECinfra به تعدادی از مخاطرات ذاتی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخته شده است.
طبق نتایج مطالعه یادشده، سهم رو به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر متناوب در ترکیب انرژی انگلستان، مانند اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته، چالش‌های جدیدی همچون افزایش هزینه‌های توسعه، افزایش نوسان‌های تولید و افزایش نوسان قیمت در بازار را ایجاد کرده است.
بنابراین در حالی ‌که پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر سودهای بی‌سابقه‌ای را ثبت می‌کنند و همان‌طور که گزارش تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد بازدهی دارایی‌های انرژی تجدیدپذیر اروپا از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۰ درصد رسیده، مخاطرات سرمایه‌گذاران نیز در حال افزایش است.
همچنین در حالی‌ که علاقه‌ زیادی به اجرای پروژه‌های تجدیدپذیر وجود دارد، هزینه یا صرف ریسک (risk premium) مورد نیاز بازار در پروژه‌های بادی و خورشیدی پس از یک دهه کاهش، از ابتدای سال ۲۰۲۲ دوباره شروع به افزایش کرده است.
این صرف یا هزینه ریسک اکنون برای پروژه‌های بادی در توسعه‌یافته‌ترین اقتصادها به ۷۰۰ واحد می‌رسد که نسبت به ۵۰۰ واحد در پایان سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی