صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

قرار دعوا در بروکسل

روز گذشته باز هم ویدیوهای جدیدی از تجمع اخیر گروه‌های متنوع ضد انقلاب انتشار یافت که این‌بار حاوی صحنه‌های خشن درگیری میان اپوزیسیون ضد جمهوری اسلامی بود. این تجمع اوایل هفته جاری در بروکسل پایتخت بلژیک و در حوالی ساختمان اتحادیه اروپا برگزار شد که تجمع‌کنندگان با تابعیت‌های مختلف، خواستار تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی دولت‌های اروپایی بودند. خواسته‌ای که یکبار از سوی جوزپ بورل(مسئول سیاست خارجی این اتحادیه) و بار دیگر از طرف وزیر خارجه دولت آلمان تلویحاً «ناممکن» اعلام شد.
در تصاویر منتشر شده از این تجمع «اعضا و حامیان گروهک منافقین»، «اندک طرفداران احزاب مارکسیستی»، «سلطنت‌طلبان شاخه رضا پهلوی»، «مشروطه‌خواهان منتقد رضا پهلوی»، ««تجزیه‌طلبان پان‌عرب»، «همجنسبازان»، « اعضای احزاب مسلح پان‌کرد» و حتی عده‌ای با پرچم‌های «ایران باستان» خودنمایی می‌کردند. این ویدیوها حاوی درگیری‌های شدید با مشت و لگد میان لیدرهای گروه‌های مختلف بود. شعاردهی تجزیه‌‌طلبان و منافقین علیه پهلوی از یک سو و «خفت‌گیری» یک عضو سازمان مجاهدین خلق توسط سلطنت‌طلبان و کتک زدن وی، از پربازدیدترین ویدیوهای درگیری‌های بروکسل بودند.
 اگرچه به تبع تجویز نسخه‌دهندگان، رسانه‌های بیگانه سعی بر سرپوش گذاشتن روی درگیری میان این گروه‌ها دارند اما واقعیت تاریخی، توئیت‌های شرکت‌کنندگان در تجمعات و ویدیوهایی که در روزهای بعد از تجمع پربازدید می‌شوند، از شکاف حل‌نشدنی این گروه‌ها حکایت می‌کند. گروه‌هایی که ظاهراً از سوی چند چهره مشهور همچون «حامد اسماعیلیون»، «مسیح علی‌نژاد» و.. راهبری (و نه رهبری) می‌شوند و ادعا می‌کنند که صرفاً بر «نفی نظام جمهوری اسلامی» اتحاد دارند. حال آنکه اساساً ترکیب و جمعیت تجمع‌کنندگان از جهات مختلف نافی این ادعا نیز هست. تعداد تجمع‌کنندگان علیرغم ادعای چند ده هزار نفری، نهایتاً به صدها یا چند هزار نفر می‌رسید که بسیاری از آنها اساساً هرگز دارای تابعیت ایرانی نبودند و امکان تکلم به زبان فارسی را یا نداشته یا به سختی تکلم می‌کردند. حضور چشمگیر کردهای تجزیه‌طلب که بخشی از جامعه مهاجران معارض سوری و ترکیه‌ای در اروپا را شامل می‌شوند (وابستگان به احزاب مسلح مخالف دولت ترکیه و سوریه)، با حمل پرچم منسوب به اقلیم کردستان، اکثریت نمادهای در دست گرفته در «برلین»، «استراسبورگ» و نهایتاً «بروکسل» را تشکیل می‌دادند.
به همین خاطر است که رسانه‌ای همچون ایران‌اینترنشنال علیرغم پوشش زنده و کامل تجمعات مذکور، تنها با «چهره‌های دارای عنوان» به گفت‌و‌گو می‌پردازد تا ضمن جلوگیری از نشت هرگونه سخن اختلافی، ماهیت «غیر ایرانی» قاطبه تجمع‌کنندگان را نیز «فعلاً» سانسور کند. مسأله‌ای که مشخصاً در پوشش تجمع بروکسل بروز پیدا کرد و اعضای گروه‌های تجزیه‌طلب عرب‌زبان با ایجاد مزاحمت و شعاردهی مقابل دوربین ایران‌اینترنشنال، مجری میدانی این شبکه را چندین بار مجبور به تعویض محل گزارش کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی