صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

اخبار

معمار فرودگاه «امام خمینی» درگذشت

ایرج کلانتری،  معمار ایرانی  در سن ۸۵ سالگی درگذشت. کلانتری سال ۱۳۱۶ در تهران چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته معماری ادامه داد و مدرک کارشناسی‌ارشد معماری را در سال 1341 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرد. کلانتری پیش از شروع فعالیت‌های اجرایی، در زمینه مشاوره در وزارت کشور به کار تخصصی مشغول بود و به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و کمیته بررسی و تجدید‌نظر در قانون نوسازی و عمران شهری فعالیت داشت. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به بنای سفارت ایران در گرجستان، مدیریت و طراحی پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، مدیریت و طراحی دانشگاه بین‌المللی قزوین امام خمینی(ره)، مدیریت و طراحی سفارت ایران در گرجستان، طراحی اقامتگاه سفیر ایران در ایروان، مجموعه چایکنار تبریز و... اشاره کرد.

 

آخرین نسل صحافان در شبکه مستند

آخرین نسل باقیمانده از صحافان سنتی ایران به شبکه مستند می‌آید. مستند «و اما نامبرده» پرتره‌ای از ملا محمدحسین صحاف کرمانی است که به کارگردانی سیدجواد میرهاشمی از شبکه مستند سیما، سه‌شنبه ۲ اسفند ساعت ۲۱ پخش می‌شود.
 «و اما نامبرده» مستندی شخصیت‌نگار با موضوع سیری در زندگی و خدمات علمی-فرهنگی محمد اسلام‌پناه مشهور به ملا محمدحسین صحاف کرمانی است که چندی پیش به‌عنوان میراث ناملموس ایران شناخته‌ شده است.
 او تقریباً از آخرین نفرات در ایران است که صحافی را به صورت سنتی انجام می‌دهد،یعنی به جای استفاده از چرم‌های کارخانه‌ای با چرم‌های دستی کار می‌کند. او هم‌دوره چهره‌های ماندگاری نظیر همایون صنعتی، ایرج افشار، استاد باستانی پاریزی و... بوده که خاطرات شیرین او از هم‌جواری با آنها در بخش‌هایی از مستند آورده شده است.

 

«خوابم میاد» در شبکه نمایش خانگی

«خوابم میاد» اولین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان وارد شبکه نمایش خانگی شد. این فیلم محصول سال ۱۳۹۰ است و داستان معلمی به نام رضا را روایت می‌کند که به میانسالی رسیده است و هنوز نمی‌تواند با زنان ارتباط برقرار کند. او با دختری پاستیل‌فروش آشنا و به انجام کارهایی ترغیب می‌شود که باب میلش نیست. علاوه بر خود عطاران، بازیگران مطرح دیگری چون اکبر عبدی، مریلا زارعی، ویشکا آسایش، سروش صحت، ناصر گیتی‌جاه، اصغر سمسارزاده، حسین محب‌اهری و فاطمه هاشمی در «خوابم میاد» نقش‌آفرینی کرده‌اند. محمدرضا تخت‌کشیان هم این فیلم را تهیه کرده است. عطاران پیش از ساخت «خوابم میاد» سال‌ها در تلویزیون فعالیت کرده بود و تجربه ساخت هشت مجموعه را در کارنامه داشت. همین تجربه باعث شد «خوابم میاد» کیفیتی بالاتر از عمده فیلم‌های اول سینمای ایران داشته باشد.

 

انتشار کتابی با موضوع شهدا و بیت‌المال

کتاب «بخور نخور» نوشته محمد حسن‌زاده به‌ تازگی توسط انتشارات روایت فتح منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات شهدای مختلف با موضوع کلی بیت‌المال است که در ابتدای هر خاطرات وصیتنامه شهید به صورت QR کد، قابل دسترسی است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خسته و کوفته از مأموریت رسید. در را که باز کردم، نای داخل شدن را هم نداشت. کوله‌بارش را از دستش گرفتم. داشت جیب‌هایش را خالی می‌کرد که پرتقالی از جیبش سردرآورد. از ناراحتی دستش را محکم به پیشانی‌اش کوبید و گفت: باز حواس‌پرتی کردم.» این کتاب در ۱۹۹ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی