صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

چهارمین شب سی‌و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

آوای خوش موسیقی در پایتخت

ندا سیجانی
روزنامه‌نگار

چراغ سالن‌های کنسرت در پایتخت همچنان روشن است و میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر؛ بزرگترین فستیوال موسیقی در ایران که به روزهای پایانی خود رسیده است. این جشنواره در چهارمین شب از اجراهای خود، با تنوع موسیقایی در ژانرهای ارکسترال، نواحی، بین‌الملل و دستگاهی و البته سرود، شب‌های خاطره انگیزی را در روزهای باقیمانده از سال 1401 برای مخاطبان به یادگار گذاشت.
تالار وحدت میزبان گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال بود با هنرنمایی یورگ داسیلوا (نوازنده گیتار)، اوربانو اولیویرا نوازنده (درامز) و ماریو دوبراگا خواننده و نوازنده پیانو؛اجرایی که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مخاطبان تا قطعه پایانی با تشویق‌های پی در‌پی، گروه موسیقی را همراهی کردند و در یک یا دو قطعه همخوانی‌هایی هم به گوش می‌رسید.
ماریو مویتا سرپرست گروه که نام هنری او ماریو دوبراگا است، پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی درباره آثار ارائه می‌کرد تا مخاطبان موسیقی کلاسیک غربی، شاهد یک اجرای دیدنی و پژوهشی باشند و با موسیقی فادو از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است آشنا شوند.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی، در سانس دوم در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا متشکل از سازهای زهی، سازهای بادی، تیمپانی و گروه کر بود که ابتدا قطعه بی‌کلام «نیایش یزدان» را با همراهی گروه کر به اجرا درآورد و در ادامه با حضور خواننده قطعه‌ای دیگر اجرا شد.در ادامه ارکستر قطعه «ساری گلین» و چند اثر فولک دیگر را اجرا کرد و در پایان چند قطعه میهنی به اجرا درآمد که با استقبال مخاطبان همراه شد.
گروه موسیقی «قاصدک» هم در شب شهمیرزا مُرادی (نوازنده سُرنای لرستان) در تالار رودکی اجرای برنامه داشت و رپرتواری از موسیقی شاد لرستان را با سُرنا و دُهل اجرا کرد. امیرحسین بسطام نوازنده سُرنا، مهدی بسطامی سرپرست گروه، نوازنده دهل و امیرمحمد بسطامی اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دهند.
گروه سرود «شهیدفرجی» با سرپرستی حسین نصیری از تهران بخش دیگر این برنامه در فرهنگسرای ارسباران بود که به اجرای پنج قطعه مذهبی و انقلابی اختصاص داشت.در ادامه این برنامه از استاد قاسم صرافان هنرمند شناخته شده موسیقی و از چهره‌های شاخص تولید آثار مذهبی و انقلابی تجلیل به عمل آمد.اجرای دیگر فرهنگسرای ارسباران در بخش موسیقی نواحی بود با میزبانی استاد عباسپور و فرزندش محمد عباسپور (پسر و نوه‌ استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور) در باب شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی.
فرهنگسرای نیاوران هم با دو تکنوازی پیانو و گیتار در اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک میزبان استعدادهای جوان بود.علی تالوردیان نوازنده پیانو و زهرا غفاری نوازنده گیتار.کنسرت گروه «آسمان» به سرپرستی عمر تیمور از کشور تاجیکستان بخش دیگر اجراهای فرهنگسرای نیاوران بود.عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) چهار نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که به اجرای ۹ قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.
عمر تیمور خواننده و سرپرست گروه «آسمان» در این باره گفت: «حدود ۱۰ سفر به ایران داشته‌ام.کشورهای تاجیکستان و ایران هم‌زبان و هم‌دین هستند و از نظر موسیقایی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند که منجر به اختلاط فرهنگی این دو کشور شده و این موضوع بسیار ارزشمند است.»     

جستجو
آرشیو تاریخی