صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

مصاف طارمی و لائوتارو در بازی اینتر و پورتو تماشایی است

دوئــــل 9 و 10

چمپیونز لیگ

حامد جیرودی
روزنامه نگار

چشم همه علاقه‌مندان به فوتبال ایران، امشب به ورزشگاه جوزپه مه آتزا است. جایی که قرار است 2 تیم اینتر و پورتو در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از ساعت 22:30 در به مصاف هم بروند. اما این بازی از آنجا برای فوتبال‌دوستان کشورمان اهمیت دارد که مطابق انتظار، قرار است مهدی طارمی در ترکیب شاگردان سرجیو کنسیسائو به میدان برود؛ مهاجمی که در این فصل بهترین گلزن پورتو در لیگ قهرمانان بوده و توانسته خود را به عنوان بازیکن زهردار و خطرناک در لیگ قهرمانان اروپا مطرح کند، ستاره 30 ساله فوتبال ایران که سومین فصل حضورش در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند، با اینکه در چند وقت اخیر تا حدودی افت کرده ولی 11 گل در لیگ برتر پرتغال برای اژدها به ثمر رسانده تا در رده سوم بهترین گلزنان این مسابقات قرار داشته باشد و برای همین سرمربی پورتو همچنان روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کند. در این میان تقابل این شماره 9  پورتو با مرد شماره 10 اینتر، یک دوئل دیدنی را رقم خواهد زد. بازیکنی به نام لائوتارو مارتینز که توانسته خود را در چند فصل اخیر به عنوان یکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای فوتبال اروپا و جهان تبدیل کند. این بازیکن 25 ساله آرژانتینی در این فصل سری A ایتالیا 13 گل زده تا در رده دوم بهترین گلزنان این رقابت‌ها باشد. اما لائوتارو برخلاف طارمی که در این فصل پنج گل در لیگ قهرمانان زده و در رده سوم بهترین گلزنان این مسابقات است، تنها یک بار توانسته دروازه بارسلونا را در مرحله گروهی چمپیونز لیگ باز کند. با این حال، او یکی از بازیکنان تأثیرگذار سیمونه اینزاگی است که نرآتزوری روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کند و حالا باید دید او ستاره بازی خواهد بود یا طارمی؟! نکته‌ای که درباره تقابل طارمی با اینتر وجود دارد این است که او به غیر از گلزنی برابر یووه، سابقه باز کردن دروازه یک تیم ایتالیایی دیگر، یعنی لاتزیو در فصل گذشته لیگ اروپا را هم در کارنامه‌اش دارد و امیدوار است گلزنی به اینتر را هم به کارنامه گلزنی‌اش برابر تیم‌های مطرح اروپایی اضافه کند. پورتو در بازی قبلی‌اش 1-0 ریوآوه را شکست داده و اینتر هم 3-1 اودینزه را از پیش رو برداشته است. در دیگر بازی همزمان امشب لیگ قهرمانان اروپا، لایپزیش میزبان منچسترسیتی است. لایپزیش در بازی قبلی‌اش 3-0 ولفسبورگ را شکست داد و شاگردان پپ گواردیولا هم برابر ناتینگهام فارست به تساوی 1-1 رسیدند. این دو تیم سال گذشته هم با یکدیگر دیدار کردند که منچسترسیتی در بازی رفت، 6-3  به پیروزی رسید ولی لایپزیش بازی برگشت را 2-1 برنده شد.

 

قاب‌های خاطره انـــگیز ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان

گل‌های دایی به میلان و چلسی
دایی با پیراهن هرتابرلین هم در لیگ قهرمانان اروپا فصل 2000-1999 به میدان رفت و در بازی مقابل چلسی، 2 گل زد و باعث پیروزی 2-1 تیمش شد. کاپیتان اسبق تیم ملی در همان فصل تک گل تیمش در بازی مقابل میلان را به ثمر رساند که این بازی 1-1 به اتمام رسید.

 

مهدوی‌کیا و درخشش برابر یووه
مهدی مهدوی کیا که 10 فصل و نیم از فوتبالش را در بوندس‌لیگا گذراند، در بازی هامبورگ و دپورتیوو لاکرونیا در فصل 2001-2000 که 2-1 به سود تیم اسپانیایی به پایان رسید، تک گل تیمش را زد. مهدوی کیا، در همان فصل و در بازی با یوونتوس که 4-4 مساوی شد، یک پنالتی گرفت، یک گل زد و یک پاس گل داد که یکی از بازی‌های فراموش نشدنی موشک هامبورگ به شمار می‌رود.

 

میناوندو بازی مقابل بکهام
زنده یاد مهرداد میناوند در فصل 99- 1998 خود را به اروپا رساند و سه فصل برای اشتروم گراتس بازی کرد. او در 2 تورنمنت معتبر لیگ قهرمانان و جام یوفا (لیگ اروپای فعلی) 29 بازی انجام داد بازی‌های میناوند برابر منچستریونایتد و بازی‌اش به‌عنوان یار مستقیم دیوید بکهام از تصاویر به یاد ماندنی این بازیکن فقید فوتبال ایران است.

 

8 گل سردار برای روس‌ها
سردار آزمون، در فصل 17-2016 و زمانی که بازیکن روستوف بود، در لیگ قهرمانان اروپا برای تیم روسی به میدان رفت و توانست 4 گل به ثمر برساند. این مهاجم ملی پوش کشورمان در بازی با بایرن مونیخ (3-2 بایرن)، اتلتیکو مادرید (2-1 اتلتیکو)، آژاکس (4-1 روستوف) و اندرلخت (2-0 روستوف) گلزنی کرد. سردار، زمستان ۹۷ و پس از نمایش درخشان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با قراردادی ۱۲ میلیون یورویی به زنیت، پیوست. او در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰-۲۰۱۹، مقابل لیون (1-1) و بنفیکا (3-1 زنیت) گلزنی کرد و در فصل 22-2021 هم دروازه چلسی (3-3) و یوونتوس (4-2 یووه) را باز کرد. آزمون به همراه بایرلورکوزن در این فصل لیگ قهرمانان اروپا هم حضور داشت ولی بازی نکرد و در خلال بازی با پورتو دچار مصدومیت شد و تیمش هم موفق به صعود نشد.

 

 

شهریار در فینال لیگ قهرمانان
نقطه عطف حضور لژیونرهای ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا، علی دایی بود. شهریار در فصل 99- 1998 بازیکن بایرن مونیخ بود و با این تیم به فینال این رقابت‌ها هم رسید. هر چند که در آن بازی معروف مقابل منچستریونایتد که 2-1 به سود شیاطین سرخ به پایان رسید، بازی نکرد و از روی نیمکت، شاهد شکست باواریایی‌ها بود.

 

طارمی در آستانه عبور از آزمون
مهدی طارمی هم از فصل 21-2020 که به پورتو پیوسته، حضور در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. او در آن فصل و در بازی برابر یوونتوس که کریستیانو رونالدو را هم در ترکیبش داشت، توانست گلزنی کند که پورتو در آن بازی به پیروزی 2-1 دست یافت. این مهاجم کشورمان در بازی با چلسی هم تک گل اژدها را با یک قیچی زیبا به ثمر رساند که کاندیدای گل پوشکاش (بهترین گل سال اروپا) هم شد. مهدی در فصل بعد و در بازی برابر لیورپول که با نتیجه 5-1 به سود سرخپوشان آنفیلد به پایان رسید، تک گل پورتو را زد. اما اوج درخشش طارمی در این فصل از لیگ قهرمانان بوده است. جایی که او دوبار دروازه بایرلورکوزن، دو بار دروازه کلوپ بروژ و یک بار هم دروازه اتلتیکو مادرید را باز کرده است تا با پنج گل زده در رده دوم بهترین گلزنان این فصل لیگ قهرمانان اروپا قرار داشته باشد. طارمی در کل، تاکنون 8 گل به ثمر رسانده و از نظر گلزنی در این رقابت‌ها با آزمون برابر است اما این شانس را دارد که از او عبور کند.

 

افتخارات فردی طارمی  در پورتو

 بهترین پاسور در فصل ۲۱–۲۰۲۰ پریمیرا لیگای پرتغال: (۱۱ پاس‌گل)
 زننده بهترین گل فصل لیگ ‌قهرمانان اروپا در فصل ۲۱–۲۰۲۰ مقابل چلسی
 بهترین لژیونر سال آسیا ۲۰۲۱  
 نامزد جایزه پوشکاش فیفا ۲۰۲۱
 بازیکن ماه لیگ برتر پرتغال (۷ بار)
 بازیکن برتر سال لیگ پرتغال ۲۰۲۲
 بهترین گلزن آسیایی قاره اروپا ۲۰۲۲ (۳۹ گل)

جستجو
آرشیو تاریخی