صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

تخلف شهرداری‌ها در پلی‌اوت والیبال

سقوط آزاد به لیگ یک

مهری رنجبر
روزنامه نگار

-1 سال 98، هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران، دو تیم پرسپولیس و سپاهان رقابت سختی برای قهرمانی داشتند. قرار بود دو تیم در استادیوم نقش جهان اصفهان به مصاف هم بروند. سپاهانی‌ها که بازیکنان مصدوم زیادی داشتند، اطلاعیه ستاد مبارزه با کرونا برای بازی بدون تماشاگر را روی هوا زدند تا بازی نکنند. سپاهانی‌ها می‌‌‌خواستند به بهانه کرونا، بازی به تعویق بیفتد تا با بهبودی مصدومانش، کامل مقابل پرسپولیس قرار بگیرند. اما با رأی کمیته انضباطی و نتیجه 3 بر صفر به نفع قرمزپوشان، نه تنها بازی تکرار نشد که با کسر 3 امتیاز، سپاهان کورس قهرمانی را هم از دست داد. این قضیه مدیران سپاهان را از امیر قلعه‌نویی سرمربی وقت تیم اصفهانی و باعث و بانی نیامدن تیم به بازی، حسابی شاکی کرد و او به خاطر فشار هواداران دو هفته مانده به پایان لیگ استعفا داد. شاید اگر سپاهان در بازی با پرسپولیس حاضر می‌‌‌شد، می‌‌‌برد یا نه، یک امتیاز می‌‌‌گرفت و کسر 3 امتیاز را سوخت نمی‌داد. جدای از ناراحتی هواداران فوتبال برای محرومیت از تماشای یک بازی هیجان‌انگیز، عوامل صدا و سیما و شرکت‌هایی که آگهی داده بودند هم از این قضیه متضرر شدند.
-2 سال 2019 بازیکنان بولتون واندررز، در اعتراض به عقب افتادن دو ماه حقوق مقابل برنتفورد حاضر نشدند و 3 امتیاز را از دست دادند. تیم بارسلونا در نیمه نهایی کوپا دل ری به دلیل همزمانی بازی تیمش با رقابت‌های ملی اروپا، با کامل نبودن ترکیبش قید بازی مقابل اتلتیکو مادرید را زد. اما عجیب‌ترین نمونه برای حضور تیمی در زمین به تیم دسته چهارمی پویانا ماره مقابل کارسئا برمی‌گردد، بازیکنان این تیم به دلیل همزمانی بازی با عروسی یکی هم‌تیمی‌هایشان ترجیح دادند که به عروسی بروند و بی خیال بازی شدند. اما قانون فیفا درباره تیمی که در مسابقه حاضر نمی‌شود، نتیجه 3-0 می‌شود و سه امتیاز به تیم حاضر می‌‌‌رسد و البته 3 امتیاز هم ازتیم غایب کسر می‌‌‌شود.
-3 سازمان لیگ فدراسیون والیبال امسال برای اولین بار دو تیم سقوط‌کننده به لیگ یک را با پلی‌اوت انتخاب می‌‌‌کند. مس رفسنجان، شهرداری گنبد، شهرداری ارومیه و سایپا چهار تیم پایین جدول به صورت 2 از 3 با هم رقابت می‌‌‌کنند تا برنده‌ها در لیگ بمانند و بازنده‌ها فصل بعد در لیگ یک مسابقه دهند. حتی 6 شهریورماه در جلسه هماهنگی لیگ، شرایط برگزاری متمرکز پلی‌اوت و پلی‌آف مطرح شد. اما دو تیم شهرداری ارومیه و شهرداری گنبد شرط حضور در پلی‌اوت را برگزاری بازی در شهرهایشان دانستند. همان موقع محسن ترابی، رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال گفته بود: «دو تیم در حالی می‌‌‌خواهند در شهرهایشان بازی کنند که سالن المپیک گنبد حداقل زیرساخت‌ها را هم ندارد و از نظر نور، کفپوش هم مشکل دارد، چه برسد به ویدئوچک. هرچند سالن غدیر ارومیه استاندارد است، اما ویدئوچک ندارد و شرط برگزاری بازی در سالن‌ها، وجود ویدئوچک است.»
اما دو تیم منتصب به شهرداری روی حرف خود ماندند و شهرداری گنبد مقابل سایپای تهران حاضر نشد و شهرداری ارومیه هم مقابل مس رفسنجان. با امتناع آنها از بازی، باخت فنی  3‌بر‌صفر به پای دو تیم غایب نوشته شد. بازی دوم پلی‌اوت طبق برنامه امروز ساعت 15 در خانه والیبال برقرار است و اگر شهرداری‌چی‌ها امروز هم غایب باشند، با باخت فنی 3 بر صفر دوم، از حالا باید آنها را سقوط کننده به لیگ یک دانست و تیم‌های سایپا و مس رفسنجان هم در لیگ برتر ماندگار می‌‌‌شوند.خیلی‌ها با انتقاد به این رفتار گنبد و ارومیه، آن را توهین به فدراسیون و بقیه تیم‌ها دانستند.
رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال هم این قضیه را قبول دارد: «14 تیم حاضر در لیگ یکسان اطلاعات برگزاری مسابقات را می‌‌‌گیرند. اگر دو تیم شهرداری ارومیه و گنبد اعتراضی هم دارند باید در مسابقه حاضر شوند. امتناع آنها از بازی نقض قانون است که جریمه‌اش باخت فنی  3‌بر‌صفر  است. آنها با این کار هم به فدراسیون بی احترامی کردند و هم رقبا و هواداران‌شان. فدراسیون هم در برخورد با تیم‌های خاطی مماشات نمی‌کند. شک نکنید دو تیم امروز در بازی دوم غایب باشند، سازمان لیگ اقدام بعدی را انجام می‌‌‌دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی