صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

یادداشت

چین، یکی از شرکای اصلی تجاری ایران

عباس آرگون
عضو اتاق بازرگانی ایران


دنیای امروز، دنیای ارتباط و تعامل است و تعامل با چین، روسیه و دیگر کشورها قطعاً به نفع اقتصاد ایران و یک بازی برد - برد است. چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران طی سال‌های گذشته بخصوص در زمان تحریم بوده است. با توجه به صادرات انرژی ایران مانند نفت و نیز دیگر کالاها، همچنین به دلیل واردات از چین و حجم بالای تجارت با این کشور می‌توان از سفر رئیس جمهور به چین به عنوان اتفاقی مثبت در اقتصاد کشور یاد کرد. چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا، روز به روز در حال توسعه، تثبیت جایگاه خود و نیز پیشرفت در حوزه اقتصادی است، همچنین سهم قابل توجهی از اقتصاد و تجارت دنیا در اختیار این کشور قرار دارد لذا توسعه تعاملات در حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری ایران با چین و نیز استفاده از منابع این کشور می‌تواند کمک‌کننده در توسعه اقتصادی کشور باشد. به هر میزان که توسعه تعاملات اقتصادی ایران با دیگر کشورها به غیر از چین افزایش یابد و از ظرفیت اقتصادی این کشورها استفاده شود، به نفع ایران خواهد بود. همه کشورها متناسب با منافع خود با ایران کار می‌کنند، این موضوع باید مدنظر باشد که دیگر کشورها تا چه میزان حاضر هستند در زمینه سوئیفت، FATF و تحریم با ایران همکاری داشته باشند، زیرا ممکن است کشورها در این زمینه احتیاطی را با ایران داشته باشند. باید اقدامی انجام شود تا بتوان از طریق کشف راه‌حل برای رفع کامل اثر تحریم‌ها، محدودیت را به صورت کلی برداشت و از امکانات و منابع به دست آمده استفاده حداکثری را داشت.
بهتر است اقدامی صورت گیرد تا اقتصاد ایران از شرایط پیش‌بینی پذیری بیشتری برخوردار شود و ضمن مصرف درست از سرمایه‌های خارجی، اقدام به استفاده از سرمایه‌های حاضر در کشور در بخش مولد کند.
مهم‌ترین بحث در این زمینه، مسأله مربوط به تأمین منابع مالی است. بنگاه‌های اقتصادی حاضر در کشور جزوی از اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، بنابراین به هر میزان که تعاملات مربوط به صادرات در کشور افزایش یابد، بنگاه‌ها از این موضوع بهره‌مند می‌شوند و به مراتب این مسأله بر معاملات بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود.

 

بازپس‌گیری ۵۰۰هکتار زمین صنعتی

 رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از بازپس‌گیری ۵۰۰هکتار زمین صنعتی در کشور خبر داد و گفت: عمده این افراد کسانی بودند که با وجود تعهد خود، اقدام به ساخت واحد صنعتی و تولیدی نکرده یا تمایل و توانایی لازم برای احداث آن را نداشتند.  علی رسولیان اظهار کرد: تمرکز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بر این بوده که حقوق دولت را از افرادی که زمین صنعتی و عرصه‌ای تحویل گرفته و در آن فعالیتی نمی‌کنند، بازپس بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی