صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

توافقات بانکی بین ایران و چین محرمانه است

بنا نداریم این‌گونه همکاری بانکی را بین ایران و چین اعلام کنیم چرا که باعث بروز چالش در تحقق آن می‌شود

 نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بعداز چهار سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز شد.
اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی در این‌ همایش گفت: یکی از مهم‌ترین پیشران‌های بانکداری دیجیتال ظهور نسل جدید مشتریان بانکی است که از آنها با نام نسل Z یـاد مـی‌شود. در واقع تغییراتی که نسل Z به‌عنوان مشتریان آینده صنعت بانکداری و گروه هدف بانکداری دیجیتال در نوع رفتار مالی و انتظارات مشــتریان ایجاد کرده باعث بروز تحولات جدی در مدل کسب‌وکار بانکی شده است.
همچنین معاون بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد که توافقات بانکی بین ایران و چین محرمانه است و با توجه به توافقاتی که بین ایران و روسیه در حوزه اتصال کانال‌ مالی دو کشور رخ داده، برای ارسال پیام‌های بانکی دیگر نیازی به سوئیفت نداریم.
محسن کریمی در حاشیه نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه آیا توافق بانکی مالی بین ایران و چین در سفر اخیر رئیس جمهور انجام شده است یا خیر، اظهار کرد: همه توافقات بانکی در این چهارچوب محرمانه است و بنا نداریم این‌گونه همکاری بانکی را بین ایران و چین اعلام کنیم چرا که باعث بروز چالش در تحقق آن می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه سامانه میر برای اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه و کانال مالی باز شده بین دو کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: موضوع پیام‌رسان‌های بانکی با پرداخت‌های کارتی بین ایران و روسیه متفاوت است؛ چرا که مسأله پرداخت‌های کارتی که براساس آن قرار بود کارت‌های عابربانک ایرانی‌ها با روسیه متصل شود هنوز اتفاق نیفتاده است اما درباره مسأله پیام‌‌رسان‌های بانکی باید گفت که بر همین اساس همه بانک‌های کشور به تعدادی از بانک‌های خارجی در روسیه و همه بانک‌های روسیه متصل شده‌اند بنابراین بانک‌ها برای تبادل پیام‌های بانکی نیازی به سوئیفت ندارند چرا که از سیستم‌های بومی و ملی کشورهای خودشان استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، معاون بین‌الملل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حذف دلار در دستور کار ما قرار دارد، اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت که در این حوزه دیگر نیازی به سوئیفت نداریم.
 
سقف برداشت از خودپردازها افزایش می‌یابد
دراین همایش معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته سقف برداشت از خودپردازها در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد.مهران محرمیان در حاشیه نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره تمهیدات پایان سال برای تأمین اسکناس مورد نیاز اظهار داشت: هر ساله در روزهای پایانی سال سقف برداشت‌ها را به صورت درون بانکی افزایش می‌دهیم و امسال نیز در دستور کار است و پس از ابلاغ مصوبه اقدامات لازم انجام می‌شود.وی افزود: افزایش رقم برداشت از طریق خودپردازها، پس از پیشنهاد حوزه مربوطه انجام می‌شود.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره سامانه «سمات» نیز گفت: نسخه جدید سامانه سمات آذرماه عملیاتی شد و در کنار این سامانه، سامانه‌های دیگری هستند که می‌توانند کمک کنند تا مردم تسهیلات خرد را براحتی دریافت کنند.سامانه سمات، مخفف شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» بوده و وظیفه اصلی آن انجام امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه است.
وی افزود: بحث کمبود اطلاعاتی که در پایگاه داده‌ اعتبارسنجی وجود داشت بسرعت در حال رفع شدن است و شرکت اعتبارسنجی نیز در حال به روز‌رسانی مدل اعتباری است.محرمیان گفت: مدل اعتباری جدید شامل بخش‌های مختلفی است که برمبنای تسهیلات نیست و شامل پارامترهای دیگری است و پوشش تکمیلی نسبت به سامانه اعتبارسنجی فعلی خواهد داشت.وی درباره اتصال بانک‌های دولتی به پنجره هوشمند، توضیح داد: هم‌اکنون یک بانک دولتی به پنجره هوشمند خدمات دولتی متصل شده است و دقیقاً همان خدماتی را ارائه می‌دهد که بانک مرکزی ارائه می‌کند.
این مقام مسئول اضافه‌کرد: بنابراین ارزش افزوده‌ای ندارد و در فضای فعلی امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر نیست، مگر اینکه وارد فضای پرداخت شود. البته درخصوص شبکه پرداخت نیز نگرانی امنیتی وجود دارد که هر بانک از طریق اینترنت بانک خود انجام دهد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: هم‌اکنون ۹۷ درصد خدمات بانکی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.وی گفت: در کشور ماه ۹۳.۵ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال به شبکه بانکی دسترسی دارند، در حالی که این رقم در کشورهای ترکیه و عربستان کمتر از ۹۰ درصد است.
محرمیان بیان‌داشت: یکی از مشکلات بانکداری الکترونیک عدم دسترسی به خدمات اعتباری خرد است و باید اقدامات لازم در بحث اعتبارسنجی انجام شود و مهمترین اولویت ما در سال آینده پرداختن به بحث اعتبارسنجی است.به گفته وی، رتبه کشور در بحث نوآوری بانکی رو به بهبود است اما قابل قبول نیست.
وی درباره ارائه ریال دیجیتال نیز گفت: پول دیجیتال در واقع ریال دیجیتال در مرحله دوم آزمایشی دوباره منتشر کرده‌ایم و با قیمت بالاتری در اختیار عده بیشتری قرار خواهیم داد تا بتوانیم مشکلات احتمالی آن را احصاء کنیم. همچنین در حوزه چک نیز در حال حاضر ۸۴ درصد چک‌ها صیادی است و زمان رفع اثر چک‌های برگشتی را از ۴۵ روز به سه روز کاهش داده‌ایم همچنین درصددیم تا در سال آینده چک‌های الکترونیک را توسعه دهیم و تا آن زمان چک‌های موجود باقی می‌ماند تا به تدریج به سمت چک الکترونیک حرکت کنیم.
 
هدف‌گذاری برای سهم
۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال
از تولید ناخالص ملی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: یکی از تکالیف رئیس‌جمهور این‌بود که اقتصاد دیجیتال را به عنوان یکی از محور‌های کلیدی دنبال کنیم. عیسی زارع‌پور دراین همایش گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی کشور در ابتدای دولت سیزدهم ۶.۴ درصد بود که در حال حاضر به ۷.۴ درصد رسیده است و هدفگذاری این است که تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰ درصد برسد.
وی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد افراد جامعه تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند. زارع‌پوراظهار داشت: در دولت سیزدهم کارگروهی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شده تا موانع پیش روی توسعه اقتصادی را برطرف کند و ظرفیت زیادی در دولت برای این امر فراهم شده است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دنیا ارتباطات ثابت بر ارتباطات سیار برتری دارد، گفت: در کشور ما ارتباطات ثابت مورد توجه نبوده است و برای این منظور پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را تعریف کردیم. اکنون ۲.۵ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند و تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد افراد جامعه تحت پوشش قرار می‌گیرند.زارع‌پور ادامه داد: سال آینده پوشش فیبرنوری را به ۱۰ میلیون نفر می‌رسانیم تا همه افراد طعم سرعت‌های بالای اینترنت را بچشند.
وی با بیان اینکه اکنون ۹۰ درصد روستاهای کشور با جمعیت ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی دارند، گفت: این رقم در ابتدای دولت ۸۰ درصد بود و در ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته امکان دسترسی سه هزار روستا به اینترنت فراهم شد و تا پایان شهریورماه سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه اینترنت متصل می‌شوند.
وزیر ارتباطات درباره پنجره خدمات هوشمند دولتی نیز گفت: گام نخست در این رابطه سال ۱۴۰۱ برداشته شد و تا کنون ۹۰ درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل شدند و سه هزار خدمت به مردم ارائه می‌شود.وزیر ارتباطات گفت: در صنعت فضایی نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم. در یک سال گذشته شورای‌عالی فضایی احیا و ۶ ماهواره پرتاب شد و تا پایان سال یک ماهواره دیگر نیز پرتاب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی