صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

دومین شب از اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

از شادیانه‌های موسیقی اقوام ایران تا ابراز خرسندی هنرمندان خارجی

ندا سیجانی
روزنامه نگار

دومین شب از اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با آواها و نواهایی از موسیقی آذربایجان، نغمه‌هایی از مکتب اصفهان و موسیقی‌هایی از صربستان و افغانستان و عاشقانه‌های مسعود صادقلو و یک اجرای متفاوت ارکسترال به کار خود پایان داد.

از شادیانه‌های آذری تا نوای پیامبر مهربانی
در سانس نخست تالار وحدت گروه موسیقی وحید اسداللهی به روی صحنه رفت. اجرایی با شادیانه‌های موسیقی آذربایجان با هنرنمایی استاد وحید اسداللهی و گروهش که موجب شور و شادی حاضران در سالن شد.
ارکستر پیامبر مهربانی هم در ساعت 21:30، در ویژه برنامه‌ای به مناسبت مبعث حضرت محمد مصطفی(ص) با رهبری آرش امینی و با آهنگسازی میلاد آقایی به روی صحنه رفت. این برنامه با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسرو‏پناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی(نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) و بهزاد عبدی (دبیر هنری جشنواره) برگزار شد.تالار رودکی هم میزبان شب هنرستان موسیقی دختران کشور بود که در بخش اول ‌هنرجویان هنرستان موسیقی دختران قزوین قطعات خود را به صورت گروه‌نوازی اجرا کردند و در بخش دوم هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران به صحنه آمدند.
سانس بعدی تالار رودکی اختصاص داشت به شب مکتب موسیقی اصفهان و رونمایی آلبوم موسیقی «کرشمه» اثر یکی ازهنرمندان پیشکسوت اصفهانی. اسماعیل آذر مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مکتب موسیقی اصفهان گفت: «ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛ یکی از برجسته‌ترین مکاتب، مکتب اصفهان است. مهم‌ترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نکرد که شعر از بین برود؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌کردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود که خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را می‌فهمیدند و می‌خواندند.»

جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است
 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران هم مسعود صادقلو و مصطفی راغب اجرا داشتند و عاشقانه‌های خود را به روی صحنه بردند.
فرهنگسرای نیاوران هم میزبان دو گروه موسیقی از بخش بین‌الملل بود که در سانس نخست دونوازی پیانو از کشور صربستان با هنرنمایی گروه «بی جی دو» دراگومیربراتیچ و همسرش ماریا گودِواچ که با عنوان «دوئت پیانو» یا «۴ دست به روی پیانو» به روی صحنه رفتند.این گروه تاکنون ۵۰ کنسرت صحنه در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا کرده‌اند. دراگومیر براتیچ پس از پایان این دو قطعه ابتدایی این کنسرت ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: «تهران جهان متفاوت‌تری نسبت به اروپا دارد. ایرانیان بسیار خونگرم هستند و احساس می‌کنم به یکدیگر شباهت‌های زیادی داریم و جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است که برگزاری آن باید ادامه‌دار باشد.»
 بخش بعدی اجرای «قوالی» از کشور افغانستان بود که دراین برنامه گروه موسیقی «سلام» به سرپرستی حمید ساعد، عبدالستار رسولی (آوازخوان و هارمونی‌نواز)، محمد حبیبی (آوازخوان و هارمونی نواز)، میراحمد علیزاده (رباب نواز) و عابدین محمدی (دوتار نواز) به هنرنمایی پرداختند.

شب بزرگداشت هادی آرزم
تالار ارسباران هم میزبان اجراهای منسجم، تمرین ‌شده و با کیفیت قطعه‌های «من انقلابی‌ام»، «فرمانده دل‌ها» و «هوای تازه» توسط گروه‌های سرود «مصباح‌الهدی» و «شمیم ولایت» بود. در این برنامه از استاد هادی آرزم تقدیر به عمل آمد.
 سانس دوم فرهنگسرای ارسباران هم به موسیقی نواحی ایران و اجراهایی از سیستان و بلوچستان با هنرنمایی محمد گمشادزهی مطلق، نوازنده چیره‌دست تنبورک به همراه محمد ریگی‌پناه، خواننده و نوازنده قیچک و بخش بعدی اجرای پرویز شکارچیان (زمان) نوازنده و خواننده پیشکسوت و شناخته شده اهل مازندران، اختصاص داشت.کوشک باغ هنر هم با اجرای احمد علی‌شرفی نی‌انبان نواز باسابقه بوشهری آغاز شد و در ادامه عاشیق حسن اسکندری و عاشیق علی کریمی از موسیقی آذربایجان به روی صحنه رفتند.

جستجو
آرشیو تاریخی