صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی عنوان کرد

اجرای گام دوم سوادآموزی در ایران

اکرم رضایی
خبرنگار

زمان زیادی از معیار خواندن و نوشتن به عنوان رکن اصلی سواد می‌گذرد، گرچه خواندن و نوشتن پایه اصلی سواد است اما امروزه سواد صرفاً به این دو مورد محدود نشده و طبق اعلام یونسکو افراد باید دارای سواد عاطفی، مالی، تحلیلی، انرژی، علمی و… باشند. سازمان نهضت سواد آموزی در کشور که مسئولیت بی‌سوادی‌زدایی در کشور را داشته اعلام کرده ۹۷ درصد از مردم کشور سواد خواندن و نوشتن دارند. با توجه به این آمار و همچنین تغییر مفهوم سواد در جهان لازم بود که سازمان نهضت سوادآموزی برای ادامه کار خود نوآوری ایجاد کند.
علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره توسعه ابعاد کاری سازمان نهضت سوادآموزی در کشور متناسب با تغییر مفهوم سواد در جهان گفت: بعضی از تعاریفی که برای سواد ارائه شده مربوط به بزرگسالان نیست، حتی یونسکو نیز سواد بزرگسالان را خواندن و نوشتن می‌داند اما به خاطر اینکه جمهوری اسلامی می‌خواهد یک حرکت رو به جلویی داشته باشد دنبال این است تا همین خواندن و نوشتن را به یک سرانجامی برساند و در کنار آن سایر حوزه‌های سواد را پوشش دهد.
عبدی در پاسخ به این سؤال که شما در نخستین فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید، به اشتراک روش سوادآموزی در دنیا اشاره داشته‌اید، چه شیوه‌هایی پیاده‌سازی خواهید کرد، گفت: منظور این است که با همکاری سایر کشورهای دیگر به تبادل مدل‌هایی که در زمینه سوادآموزی رسیده‌ایم بپردازیم. به هر حال کشورهای دیگر روش‌ها و مدل‌های مختلفی داشتند که از آن در زمینه سوادآموزی به نتیجه رسیده‌اند. ما از داده‌ها، دانش‌ها و رسیده‌های آنان باید استفاده کنیم و داده‌های خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم. به اشتراک‌گذاری دانش در حال حاضر موضوع بسیار مهمی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اینکه با این تفاسیر باید سطح آموزش دهنده‌ها هم افزایش یابد، گفت: ان‌شاءالله بعد از این فراخوان روش‌ها متنوع می‌شود، با توجه به روش‌های جدید آموزش دهنده‌ها هم باید متنوع شوند.
وی اظهار داشت: طبیعتاً آنچه که یونسکو به آن رسیده برای ما کفایت نمی‌کند ولی ما علاوه بر آن ۱۳ مورد سواد که یونسکو به آن رسیده سوادهای جدیدی را هم متناسب با فرهنگ، بوم و آیین خود داریم که باید آنها را گسترش دهیم. بعد از اینکه سوادهای پایه را به اتمام رساندیم گام دوم سواد آموزشی که توسعه آن است را شروع خواهیم کرد.
عبدی درباره بیشترین استان که دارای بی‌سوادی در کشور است، گفت: آمار بی‌سواد در سطح کشور پراکنده بوده و این‌گونه نیست که برخی استان‌ها بی‌سواد نداشته باشند و برخی داشته باشند. اما به نسبت جمعیت، استان تهران دارای بیشترین آمار بی‌سواد بالای شش سال است.
همچنین وی در نشست خبری روز گذشته خود بیان کرد: ایران تقریباً ۴۳ سال است به شکل جهادی این موضوع را پیگیری کرده به شکلی که پوشش بی‌سوادی از ۴۸ درصد اوایل انقلاب تا کنون به ۹۷ درصد رسیده و این ماحصل تلاش جهادی است. اما مسیر سوادآموزی نیازمند بازمهندسی بوده، از این رو باید از همه افکار و اندیشه‌ها استفاده کنیم. در این میان نقش مردم بسیار اهمیت دارد.
عبدی خاطرنشان کرد: ما در سوادآموزی به ۹۷ درصد رسیدیم ولی به ۱۰۰ نرسیده‌ایم. ماجرای باسواد کردن بزرگسالان مانند بالا رفتن از یک شیب تند است. نمی‌توان گفت آن 3 درصد خودشان اقدام نکردند و قضیه پیچیده‌تر از این است. طبق آنچه که به عنوان تکلیف برای ما مشخص شده پوشش بی‌سواد برای ۱۰ تا ۴۹ سال است. عقیده ما این است که این محدوده سنی باید بالاتر برود و الان امید زندگی تا ۷۵ سال رسیده است. در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا این عدد 49 سال را به ۶۵ سال هم برسانیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای نوسوادان هم برنامه‌ریزی داریم، نوسوادان افرادی هستند که خودشان را به سوم ابتدایی رسانده‌اند ولی به ششم ابتدایی که پایان دوره ابتدایی است نرسیده‌اند. سواد مفاهیم گوناگونی دارد ولی ما آن را محدود نکرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی