صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب:

شیرین‌سازی آب دریا با ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: ۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۶۳۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در دست ساخت و بهره‌برداری است.
هاشم امینی افزود: در حال حاضر تعداد 95 پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت 638‌ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 38 هزار و 600 میلیارد ریال در حال ساخت و بهره‌برداری است که از این تعداد، 75 پروژه با ظرفیت 443‌ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ سرمایه‌گذاری 18 هزار و 750 میلیارد ریال در حال بهره‌برداری بوده و تعداد 20 پروژه با ظرفیت 194 هزار و 700 مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ سرمایه‌گذاری 19 هزار و 900 میلیارد ریال در حال ساخت است که این نشان از خواست و اراده دولت برای تأمین آب ساکنان حاشیه دریا است.
وی گفت: برنامه وزارت نیرو این خواهد بود که حداقل 400 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تا پایان دولت سیزدهم به ظرفیت آب شیرین‌کن‌های در حال بهره‌برداری با استفاده از این روش‌‌ها اضافه کند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور، قیمت بالای تولید پساب را به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات این طرح برشمرد و اضافه کرد: برای سرزمین‌هایی که منابع آبی کم دارند و از کم‌آبی و خشکسالی‌های مکرر رنج می‌برند، نگه‌داشت منابع آبی درون سرزمینی و استفاده مجدد و بازچرخانی آب حائز اهمیت است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور درباره آخرین وضعیت احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور بیان کرد: در حالی 252 تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت 5 میلیون و 706 هزار مترمکعب در ایران در مدار بهره‌برداری قرار دارد که این تعداد در اوایل ایجاد شرکت‌های آب و فاضلاب 15 تصفیه‌خانه بوده است.
به گفته امینی، در حال حاضر 53 درصد جمعیت، معادل 36 میلیون نفر تحت پوشش تأسیسات فاضلاب قرار دارند و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار بهره‌برداری بالغ بر 5.7 میلیون مترمکعب در روز ‌است.‌
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال احداث، بیان کرد: 87 تصفیه‌خانه با ظرفیت یک میلیون و 739 هزار مترمکعب در دست ساخت قرار دارد.
وی میزان پساب تولیدی حاصل از تأسیسات فاضلاب در انتهای سال 1400 را بالغ بر 1.49 میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: از این میزان 717.30 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و 70.18 میلیون مترمکعب در بخش صنعت مورد استفاده قرار گرفته است.

 

638 هزار مترمکعب

در حال حاضر تعداد 95 پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت 638‌ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 38 هزار و 600 میلیارد ریال در حال ساخت و بهره‌برداری است

جستجو
آرشیو تاریخی