صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

اجرای هنرمندانی از مجارستان

خوشحالم که با زبان موسیقی با مردم سخن می گویم

دوئت جز «ویولن و پیانو» از کشور مجارستان، دومین اجرای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که شامگاه جمعه ساعت 21:30 در تالاروحدت برگزار شد.
این دونوازی موسیقی جز را «لائوس سارکوزی» نوازنده ویولن و «بالاش هوروات» نوازنده پیانو روی صحنه بردند و این در حالی بود که اولین اجرای بین‌الملل جشنواره با حضور سفیر کشور مجارستان روی صحنه رفت.
«لائوس سارکوزی» نوازنده ویولن در گفت و گو با «ایران» در خصوص اجرای این گروه در قالب جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: «اولین باری است که هم به ایران می‌آیم و هم در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم.
او درباره شناختش از موسیقی ایرانی و جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: قبل از اینکه دراین فستیوال شرکت کنم،  مطالعاتی در این زمینه داشتم و متوجه شدم در دوره‌های قبل هم اجراهای خوبی در بخش بین الملل جشنواره برگزار شده است.اما درباره موسیقی ایرانی باید بگویم، اجداد من مهاجر بودند و احتمالی هم وجود دارد که از ایران هم بوده باشند. علاوه برآن یکی از سازهایی که می‌نوازم به نام «تیمبال» شبیه به سازهای ایرانی است و به همین سبب شناخت نسبتاً خوبی از موسیقی ایرانی دارم.
او درباره اینکه برگزاری چنین فستیوال‌هایی در تبادل فرهنگی و هنری بین کشورها چه میزان اثرگذار است،  پاسخ داد: «بی‌تردید اثرگذار است و چه بهتر آنکه این تبادل فرهنگی از هر دو سو صورت گیرد. از نگاه من موسیقی زبانی است که به راحتی با مردم ارتباط برقرار می کند. خود من به شخصه در این اجرا، وقتی هنگام نوازندگی، نگاهم به حاضران در سالن افتاد، گویا با آنها در حال سخن و گفت و گو بودم و خوشحالم که می‌توانم با این روش با آنها ارتباط برقرار کنم با وجود آنکه هیچ یک به زبان یکدیگر آشنایی نداریم.»
این نوازنده ویولن در پایان درباره اینکه آیا تمایل دارد در ایران ورک شاپ برگزار کند، گفت:« بله؛ با کمال میل و حتماً و بسیار خوشحال می‌شوم که این اتفاق بیفتد تا فرصتی باشد موسیقی مجارستان را به موزیسین‌های ایرانی بیشتر معرفی کنم.»
قطعات این اجرا با آثار آهنگسازانی چون چارلی پارکر، ارول گارنر، کول آلبرت پورتر، دوک الینگتون ،دیزی گیلیسپی و جروم کرن بود که با استقبال بسیاری همراه شد.
جستجو
آرشیو تاریخی