صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

اتحاد و همبستگی موسیقی اقوام ایرانی در یک جشنواره بزرگ

گروه موسیقی «نجوای کتول» جمعه شب نخستین اجرای بخش موسیقی نواحی ایران را ساعت 18:30درمجموعه کوشک هنرباغ کتاب به روی صحنه برد. محمدرضا برزگر پژوهشگر و موسیقیدان منطقه کتول و سرپرست گروه موسیقی «نجوای کتول» که به گفته خود به نمایندگی از شهرستان علی آباد کتول از استان گلستان حضور دارند، در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این برنامه گفت: «قبل‌تر یعنی در جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر، شرکت و اجرا داشتیم و این دومین برنامه ما در قالب جشنواره موسیقی فجر در شهرتهران است. البته هر ساله دربخش استانی جشنواره به میزبانی استان گلستان اجرای برنامه داشتیم و بسیار خوشحالیم که می‌توانیم موسیقی محلی مردمان منطقه خود را به گوش مردم برسانیم.»
در این برنامه قطعات موسیقی از شادمانه‌های منطقه کتول با اجرای 6 نوازنده که شامل سازهای دوتار، کمانچه، نی، شمشاد و سازهای کوبه‌ای و آوازکتول است به روی صحنه رفت .قطعاتی چون «شواش کتولی» که در ستایش از شأن والای پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) آغازگر این برنامه بود و در ادامه قطعاتی چون«عاروس بگردم»، «نام ته»، «حنا حنا حنانه»، «چینی‌ام»، «بقچه‌سران»، «ما لیلا ره ندندیم»، «ها مشتی لیلای من»، «ها لیلا»، «شترک چی بار داری»، «سید نسا جان»، «نازنینم» و «جومه نارنجی» را نیز اجرا کردند.
برزگر درباره جشنواره موسیقی فجر و حضورو اجرای هنرمندان اظهار کرد: «ژانر موسیقی ما موسیقی نواحی ایران است و خود من نوازنده ساز دوتار کتول هستم و بسیار خوشحالیم که یکی از بخش‌های مهم این جشنواره به موسیقی اقوام ایران اختصاص دارد و این یک اتفاق مثبت و بسیار مهم برای ما موزیسین‌های محلی ایران است. بویژه اینکه شاهد گروه‌های مختلف و متنوع از اقوام ایران در جدول جشنواره هستیم که به نوعی بیانگر اتحاد و همبستگی بین اقوام ایرانی است، یعنی رنگین کمانی ازموسیقی نواحی در بخش موسیقی که فرهنگ شفاهی مردم دنیا است با زبان مشترک به همه اعلام می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی است. نکته دیگر این جشنواره فرصتی است تا در کنار دیگرژانرهای موسیقی ایران همچون ردیف دستگاهی، کلاسیک و... قرار بگیریم و این موضوع هم بسیار قابل توجه است.
اعضای این گروه را محمدرضا برزگر (نوازنده دوتار و سرپرست گروه)، حسین اصفهانی‌نوده (خواننده و ششمادنواز)، شیما برزگر (همخوان گروه و کرال)، یگانه خسروی (همخوان گروه و کرال) و مهدی جعفری کلوکن (دف و دایره نواز) تشکیل داده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی