صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

«ایران» از نامه اعتراضی صداوسیما به بازار فیلم اروپا گزارش می‌دهد

ترور فرهنگی یک ملت در نقاب تحریم بازار سینمایی

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دیروز طی نامه‌ای، اعتراض خود را به بازار فیلم اروپایی برلین (EFM) اعلام کرد و تصمیم این نهاد جهانی در عدم میزبانی از نمایندگان رسمی صداوسیما را تصمیمی سیاست‌زده، کوته‌نظرانه و دنباله‌روی سیاست‌های ترامپیستی خواند.بازار فیلم اروپا که هرساله در کنار برلیناله برگزار می‌شود یکی از سه بازار بزرگ جهانی در حوزه صنعت فیلمسازی است که تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان صنعت فیلمسازی از کشورهای مختلف برای خرید و فروش آثار در آن حاضر می‌شوند. براساس آمارهای سال ۲۰۱۱ میلادی در این بازار ۴۰۰ کمپانی و هزار و ۵۳۲ خریدار حضور داشتند. در بازار سال ۲۰۱۲ نیز 455 نمایشگاه برگزار شد که در این نمایشگاه‌ها هزار و ۶۹۱ خریدار بین‌المللی و ۸ هزار و ۹۸ کارشناس سینمایی از ۹۴ کشور جهان حضور داشتند.امسال اما در ادامه سیاست‌های تحریمی، برخی دولت‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از ابزاری فرهنگی استفاده کردند و همان رفتاری را در قبال فرهنگ و هنر و صنایع فرهنگی و سینمایی ایران در پیش گرفتند که سال گذشته آن را در قبال روسیه و در ادامه جنگ با اوکراین آغاز کرده بودند.جشنواره فیلم برلین، یکی از همین رویدادها در عرصه هنر و سینما و صنعت سرگرمی بود که به این جرگه پیوست و اعلام کرد که امسال هنرمندان، فیلمسازان و نمایندگان کمپانی‌های ایرانی را میزبانی نخواهد کرد. بازار فیلم اروپا که امسال از 16 تا 22 فوریه برگزار می‌شود فردا به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد اما نمایندگان صداوسیما را به حضور نپذیرفته است.به همین علت اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل صداوسیما در نامه‌ای رسمی در پاسخ به این اقدام مسئولان EFM و برلیناله در جلوگیری از صدور مجوز برای حضور نمایندگان این نهاد کشورمان، این تصمیم را «سیاسی» و «در تضاد با ماهیت فرهنگی این رویداد» خوانده و آن را محکوم کرده است.
این نامه تصریح می‌کند: «در سال‌های اخیر، انتخاب و اعطای جوایز برلیناله صرفاً با هدف سیاسی و نه هنری صورت گرفته و برای همین، اداره کل تأمین صداوسیما هیچگاه علاقه‌ای یا مشارکتی در جشنواره برلیناله نداشته است. اکنون به نظر می‌رسد مسئولان جشنواره پا را فراتر گذاشته‌اند و این رویکرد کوته‌فکرانه و سیاست‌زده به هنر، در حال تسری به بازار هم هست.»
نامه صداوسیما به بازار فیلم اروپا همچنین اقدامات تحریمی را یادآور سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دانسته و اضافه کرده‌است: «شرم‌آور است که نهادی باقدمت، اکنون در تله گزارش‌های رسانه‌ای یک‌سویه علیه ایران افتاده و بر مبنای اخبار جعلی تصمیم اشتباهی گرفته است.»
مبدع این سیاست را بدرستی باید ترامپ دانست. افراطی‌ترین رئیس جمهور دست‌راستی ایالات متحده که با تهدید نقاط فرهنگی ایران به حمله، تعجب جهان و حتی هم‌حزبی‌های خودش را هم برانگیخت و نشان داد که اهداف سیاسی توسعه‌طلبانه مبتنی بر فشار حداکثری تا چه اندازه می‌توانند برای حوزه فرهنگ و هنر در جهان، خطرناک باشند. حالا رویکرد تروریستی ترامپ، با تغییر چهره، تبدیل به رویکرد ترور فرهنگی یک ملت شده است و برخلاف شخص ترامپ که وجاهتی در میان مردم نداشت، حالا رویدادهای هنری و سینمایی با وجاهت حرفه‌ای که دارند به محلی برای این ترور خاموش فرهنگ تبدیل می‌شوند.
با این همه بیانیه اداره کل تأمین صداوسیما ابراز امیدواری کرده است که بزودی با حاکم شدن «منطق» بر منظومه فکری تصمیم‌گیرندگان این بازار، این اشتباه جبران شود و «این رویکرد سیاست‌زده کوته‌نظرانه بزودی رخ بربندد». روشن است که جهان، راهی جز پذیرش صلح مبتنی بر تنوع فرهنگی ندارد و لازم است که رویدادهای مهم فرهنگی و هنری در جهان، پیشگام تحقق این هدف در میان ملت‌ها و دولت‌ها باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی