صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

حضور 2126 هنرمند در صحنه موسیقی فجر

نداسیجانی
 روزنامه‌نگار

 نشست رسانه‌ای سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته 26 بهمن ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد. قرار است در این دوره از جشنواره ، ۲۱۲۶ هنرمند در ژانرهای مختلف روی صحنه بروند.
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و ماه مبارک رجب به روند برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت:« در سه دوره‌ای که مدیریت دفترموسیقی را برعهده داشتم بنا را بر این گذاشتیم ریل‌گذاری جدیدی برای جشنواره موسیقی فجر ایجاد شود تا این جشنواره به سمت یک ماهیت و هویت رقابتی جدی حرکت کند. لذا از سال 99 با آنکه جشنواره به‌صورت آنلاین برگزار شد، پس از چند دوره وقفه، مجدداً جایزه باربد به این رویداد اضافه شد که شامل آلبوم‌های منتشر شده یک سال اخیر است و در ادامه جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه به عنوان دو بال مهم به جشنواره موسیقی فجر افزوده شدند. البته در جلساتی که با حضور شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌وهشتم در سال جاری برگزار شد، بنا بر این شد که جایزه باربد توسعه پیدا کند و علاوه برآلبوم‌ها، گروه نوازی و کتاب‌های موسیقی یک دهه اخیر نیز مورد کارشناسی قرار گرفته و داوری و معرفی شوند.همچنین تک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ را هم به بخش جایزه باربد اضافه خواهیم کرد.

چرا جشنواره عنوان «بین‌المللی» ندارد؟
رئیس سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به «ایران» درباره اینکه چرا با حضور گروه‌های خارجی، جشنواره عنوان بین‌الملل ندارد، بیان داشت:«تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر وفادار بمانیم و در این آیین‌نامه عنوان جشنواره موسیقی فجر ذکر شده از این رو، اگر ما ازعنوان بین‌المللی برای جشنواره استفاده نمی‌کنیم بدین جهت است که در آیین‌نامه از عنوان بین‌المللی استفاده نشده است. من فکرمی کنم ما باید بتوانیم به معنای واقعی کلمه جشنواره را به یک رویداد بین‌المللی تبدیل کنیم و بعد آن ،این نام را بر او برگزینیم. واقعیت این است که جشنواره موسیقی فجر هر سال خصوصاً در سه ، چهار سال اخیر با حضور گروه‌های خارجی خوبی برگزار شده اما وقتی کلمه بین‌المللی را بر او عارض کنیم یعنی ملزم به این هستیم که وارد گفت‌وگوهای دو یا چندجانبه با جشنواره‌های مختلف و نهادهای موسیقایی مختلف و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه موسیقی، باشیم و این تبادل، بین جشنواره موسیقی فجر و جشنواره‌های مختلف اتفاق بیفتد و این یکی ازهمان ریل‌گذاری‌هایی است که تلاش داریم در این مسیر حرکت کنیم تا زمان آن فرا برسد که به اساسنامه جشنواره عنوان بین‌المللی افزوده شود.»

جایزه باربد هم می‌تواند، مانند سیمرغ جشنواره فیلم باشد
بهزاد عبدی دبیر سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر هم در این نشست خبری اظهار کرد: «من بهزاد عبدی، یک آهنگساز هستم و اولین بار است که مسئولیت خطیر مدیریتی در حوزه موسیقی را می‌پذیرم. ما اصرار داشتیم فضای این رویداد رقابتی شود؛ چرا که به هر حال بنده از جشنواره فیلم فجر خاطرات خوبی دارم و هر وقت موسیقی فیلم‌هایم در جشنواره فجر جایزه‌ای می‌گرفت، این موضوع بسیار برای تمام عوامل فیلم لذتبخش بود و در عین حال سیمرغ گرفتن برایم شیرین است. فکرمی کنم، جایزه باربد هم می‌تواند مانند سیمرغ جشنواره فیلم باشد و با تغییراتی که امسال اعمال شد، این رقابتی شدن هیجان کافی را به جشنواره بیاورد. امیدوارم در تمام بخش‌ها رقابتی پرشور و جدی داشته باشیم. امسال تمام تلاش‌مان این است که گروه‌های جوان در این جشنواره شرکت کنند و مورد حمایت قرار گیرند. از طرفی به هرحال همیشه چهره‌های مطرحی هم وجود دارند که طرفداران خودشان را دارند؛ اما وقتی جشنواره از گروه‌های جوان دعوت می‌کند، طبیعتاً سکویی برای آینده و زندگی هنری‌شان خواهد بود.»
دبیر جشنواره  سی‌وهشتم در بخش دیگری از سخنانش آماری از شرکت‌کنندگان جشنواره ارائه داد و گفت: در بخش تکنوازی ۲۷ هنرمند خانم و ۴۹ هنرمند آقا روی صحنه خواهند رفت. در بخش گروه‌نوازی ۱۹ گروه آقایان روی صحنه خواهند رفت. در بخش اجراهای رقابتی نیز ۷ گروه خانم و ۳۹ گروه آقا خواهیم داشت. ۱۲ گروه پاپ، ۵ گروه ارکسترال، ۲٨هنرمند از نواحی مختلف، 4 گروه از هنرستان موسیقی، ۴ گروه موسیقی کلاسیک، ٨ گروه بین‌الملل، ۲ گروه بانوان، ۱۴ گروه موسیقی سنتی، ۱۱ گروه سرود و در مجموع آمار شرکت‌کننده‌ها و موزیسین‌های ما در این جشنواره ۲۱۲۶ هنرمند هستند.
به گفته این آهنگساز:« جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره صددرصد هنری است و تلاش بر این است که به ذات زیبای موسیقی، فارغ از هر افتراقی برسیم.»
 
7سالن میزبان جشنواره شد
امیرعباس ستایشگر مدیر اجرایی جشنواره سی‌وهشتم نیز درباره وضعیت سالن‌های میزبان جشنواره گفت:«امسال۷ سالن در اختیار داریم که قرار است در۶ شب، 7 یا 8 اجرا را میزبانی کنند. تالار وحدت در بخش بین‌الملل و ارکسترال با ۹ اجرا، تالار رودکی در بخش ردیف دستگاهی و مسابقه موسیقی ایران با ۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بخش بین‌الملل با ۱۱ اجرا و فرهنگسرای ارسباران در بخش سرود و موسیقی نواحی با ۱۹ اجرا میزبان جشنواره هستند. امسال برای اولین بار مجموعه کوشک هنر به سالن‌ها اضافه شده که با ۱۳ برنامه اجراهای موسیقی نواحی در آن سالن برگزار می‌شود. سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی نیز موسیقی پاپ را با ۱۲ برنامه میزبانی خواهد کرد. همچنین برای اولین بار موزه هنرهای امام علی‌(ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌ها، یعنی نمایشگاه سی‌وهفت دوره قبلی جشنواره فجر در بخش پوستر، جدول و پخش ویدیوهای دوره‌های جشنواره قبل است.»
ستایشگر درباره بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: «بخش بین‌الملل جشنواره با هشت اجرا میزبان کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان است. امسال در یک تنوع مختلف موسیقایی این کشورها کنار هم حضور دارند.»
درباره بخش استان‌ها نیز تا به این لحظه ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده‌اند. استان گلستان با ۳٨ اجرا بیشترین اجرا را به خود اختصاص داده است. همچنین، بخش سرود امسال با یاد و گرامیداشت زنده‌یاد اسفندیار قره‌باغی در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. بخش پژوهش جشنواره هم به مدت ۵ شب از رادیو گفت‌وگو پخش خواهد شد. جایزه موسیقی و جایزه رسانه نیز با ٨۰ اثر ارسالی مانند سال‌های قبل در جشنواره وجود دارد.»
مدیر اجرایی جشنواره همچنین گفت: در بخش ترانه ۲ هزار و ۵۳۲ تک‌آهنگ خواهیم داشت و ۱۳۹ آلبوم نیز امسال برنده‌های خودش را در اختتامیه خواهد شناخت.

جایزه باربد باید به یک برند تبدیل شود
دبیر اجرایی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به «ایران» درباره احیای «کانون برگزیدگان فجر» که در دوره بیست‌وهشتم جشنواره به پیشنهاد آقای ریاحی ایجاد شد و دبیری آن را برعهده  داشت، اظهار کرد:«‌این کانون به دلیل نبود بودجه منحل شد، البته شخصاً قائل به این موضوع نیستم جشنواره‌هایی که انجمن موسیقی برگزار می‌کند، وظیفه دارد که برندگان خود را تا پایان کار حمایت و همراهی کند. وظیفه جشنواره‌ها شناسایی استعدادها است اما چه بهتر که کانونی وجود داشته باشد تا این افراد برگزیده و شناسایی شده را حمایت کند. من خودم شخصاً فکر می‌کنم این کمک و همراهی باید در خود جایزه باربد دیده و تعریف شود. بدین معنا که این جایزه باید به یک برند تبدیل شود تا برندگان آن در طول سال بتوانند از مزایای این برنده شدن مرتفع شوند.
سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر جمعه 28 بهمن ماه با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت آغاز و روز چهارشنبه سوم اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی