صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

گزارش «ایران» از بازگشت دوباره کنسرت‌ها در گفت‌و‌گو با خشایار اعتمادی

کنسرت‌ها ذوق و نشاط را در جامعه جاری می کنند

 نداسیجانی
خبرنگار

 حدوداً یک ماهی است، بازار کنسرت‌های موسیقی گرم شده وهنرمندان با حضور و اجرا در سالن‌های مختلف شهر، دیداری دوباره با مخاطبانشان تازه کردند. از کنسرت پرواز همای درتالار وحدت گرفته تا اجرای نخست زانکو خواننده پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران که آغازگری شد تا بعد از او مهدی مدرس و در ادامه رضا صادقی و سینا ذکایی به بهانه و برای همدردی زلزله زدگان خوی کنسرت‌هایشان را آغاز کنند.
چه کسی یا کسانی از وضعیت نامطلوب هنرمندان موسیقی باخبرند؟
سیروان خسروی دیگرخواننده موسیقی پاپ نیز پس از 7ماه دوری ازصحنه، شامگاه ۲۳ بهمن ماه، با حضور افتخاری برادرش زانیار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران میزبان قابل توجه مخاطبانش بود.سیروان دراین کنسرت به تعطیلی اجراهای صحنه‌ای و وضعیت نامطلوب معیشتی برخی از نوازندگان و فعالان حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت:«درایام کرونا واتفاقات اخیرکه منجر به تعطیلی کنسرت‌ها شده بود کسی آن چنان که باید از وضعیت زندگی برخی از نوازندگان خبردار نبود. ما می‌دانیم این هنرمندان و نوازندگان چه شرایط بد و نامناسبی را تاکنون گذراندند، امیدوارم آنان بزودی در وضعیت مطلوب‌تری قرار گیرند و هیچ هنرمندی نگران وضعیت و مسائل معیشتی نباشد.» گروه موسیقی پرمخاطب ماکان بند نیز در همین تاریخ درسالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۲ سانس اجرای برنامه داشت که با استقبال بسیار خوبی همراه بود.
شامگاه دوشنبه 24 آبان ماه هم، کنسرت ارکستر «سازینه» به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با حضور استادان برجسته مناطق مختلف ایران و با موضوع وحدت نغمگی اقوام با همت انجمن موسیقی ایران، در تالار رودکی برگزار شد. این کنسرت با حضور هنرمندانی از اقوام مناطقی مانند گیلان، مازندران، آذربایجان، بختیاری، کردستان، بلوچستان، ترکمن، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان و اعراب ایران به مناسبت دهه مبارک فجربه‌ روی صحنه رفت.
البته بازگشت دوباره کنسرت‌ها، تنها شامل موسیقی پاپ نبوده بلکه هنرمندان موسیقی اقوام ایران هم، همدل و همراه با مردم شدند تا با موسیقی خود، باردیگرفضای نشاط انگیز به جامعه بازگردد. براین اساس استادان موسیقی شرق خراسان دوشنبه ۲۴ بهمن ماه در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر به روی صحنه رفتند. در این برنامه، استاد علی‌محمد سنگک دوتارنواز، استاد حاتم کشتمندی پیشکسوت دایره‌نوازی، با همراهی دوتار غفور محمدزاده قطعات ماندگارموسیقی شرق خراسان را همچون «لیلی‌ها»، «عزیز جان» و «یارگل کامه» به اجرا در‌آوردند.

لازمه ایجاد امنیت و آرامش برطرف شدن مشکلات اقتصادی است
خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ و ازهنرمندان آغازگر این ژانرموسیقی بعد از انقلاب، در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره احیای دوباره کنسرت‌های موسیقی و همراهی مردم با هنرمندان و بالعکس بیان داشت:«مشکلات اغلب مردم و هنرمندان که جزئی از همین مردم هستند به موضوع اقتصادی برمی گردد و این دل نگرانی‌ها همچنان وجود دارد و فکر می‌کنم حتی مسئولان دلسوز هم نسبت به این مسأله احساس ناراحتی دارند. مردم ما در تنگنای اقتصادی هستند و بازهم تأکید می‌کنم هنرمندان هم از همین مردم‌اند و اگر گاهاً می‌بینیم نگاه‌ها تبدیل به دیدگاه سیاسی می‌شود بیشتر این مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی و اجتماعی است. با این تفاسیر استنباط من این است برگزاری کنسرت‌ها راندمان ذوق و نشاط در جامعه را ارتقا می‌دهد و بازهم تأکید دارم لازمه این نشاط رفع مسأله معیشت مردم است. ما برای ایجاد نشاط اجتماعی نیازمند به یک امنیت اقتصادی هستیم.»
 به گفته این خواننده؛ هنرمند، نیاز به حمایت و تشویق مردم دارد و مردم هم، علاقه‌مند به اجرای هنرمند مورد نظر خود روی استیج هستند اما متأسفانه فضای نا آرام و سیاسی اخیر موجب دو قطبی شدن این موضوع شد. مسأله‌ای که فوتبالیست‌های خوب کشورمان را هم در جام جهانی درگیر خود کرد. استنباط من این است هرچه امنیت و آرامش در تمام موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در جامعه نهادینه ترشود، نشاط و شادی به جامعه بازخواهد گشت وامیدوارم بار دیگر شاهد این آرامش و نشاط باشیم و مشکلات اقتصادی مردم مرتفع شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی