سرمربی استقلال پای ثابت کمیته انضباطی است

پنجمین محرومیت ساپینتو

امسال کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با تعداد زیاد آرای صادر شده، سال پرکاری را سپری می‌کند؛ آرایی که بیشتر علیه استقلال و ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی این تیم است. همه چیز از دیدار مس کرمان و استقلال آغاز شد. در حالی آبی‌ها در هفته هجدهم مسابقات لیگ برتر 3-2 مقابل مس به پیروزی رسیدند که این دیدار صحنه‌های زشت و پرحاشیه‌ای داشت و حالا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با وجود گذشت 2 هفته از این دیدار، رأی خود را درباره تخلفات این بازی صادر کرد. براساس رأی کمیته انضباطی، ساپینتو به دلیل بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه و تحریک عمومی هنگام خروج از محوطه زمین مسابقه، به دو جلسه از همراهی تیم که یک جلسه آن تا پایان فصل تعلیق می‌گردد و به پرداخت ۲ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. نکته اصلی این است که ساپینتو را می‌توان مشتری دائمی کمیته انضباطی دانست؛ مربی‌ای که در زمان حضور در لیگ پرتغال هم با محرومیت‌های بسیاری مواجه شده بود و حالا به نظر می‌رسد که او با حضور در لیگ ایران در رفتارش تجدید نظر نکرده و با وجود گذشت 20 بازی از مسابقات لیگ برتر برای پنجمین بار با محرومیت مواجه شود. این حکم تا پیش از بازی استقلال و پیکان است. احتمال می‌رود که پس از بررسی حواشی این مسابقه، ساپینتو با محرومیت دیگری هم مواجه شود. البته محرومیت ساپینتو تنها جریمه آبی‌ها نبود چرا که کمیته انضباطی باشگاه استقلال را به دلیل مسئولیت تضامنی در قبال رفتار عوامل تیم 2‌میلیارد ریال و بهزاد غلامپور، مربی آبی‌ها را به دلیل بدرفتاری در قبال مقام غیر رسمی و رفتار غیر ورزشی به یک جلسه محرومیت و پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرد. البته آرای کمیته انضباطی با اعتراض آبی‌ها روبه‌رو شد و باشگاه استقلال در واکنش به حکم کمیته انضباطی اعلام داشت: «عدالت است که ساپینتو هم مضروب شود هم محروم.» علاوه بر این علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال در خصوص آرای کمیته انضباطی می‌گوید: «در تصاویری که پس از دیدار با مس کرمان منتشر شد، کاملاً واضح است که سرمربی ما هیچ کار غیرعادی انجام نداده است. ساپینتو هم مضروب شد، هم کارت قرمز گرفت و حالا هم حکم به محرومیت او داده‌اند که این بسیار عجیب و غیر طبیعی است. ما به این تصمیم کاملاً معترض هستیم. این حساسیتی که دوستان کمیته انضباطی روی استقلال دارند، اصلاً روی سایر تیم‌ها وجود ندارد.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «اعتقاد راسخ دارم روی نیمکت تیم ما حساسیت بی‌مورد ایجاد شده و از احساسات و هیجانات فوتبالی سرمربی ما، به دنبال ابزاری هستند تا جریان بازی‌ها را به حاشیه ببرند. موفقیت و درخشش استقلال برای برخی خیلی گران تمام شده و همزمان با پیروزی‌های پیاپی استقلال، روند حاشیه‌سازی برای تیم ما آغاز شده است.» او در ادامه مجدداً به موضوع داوری‌ها اشاره دارد و معتقد است: «استقلال بیشترین لطمه را بابت داوری خورده و ما امتیازات بسیاری به خاطر اشتباهات داوران از دست داده‌ایم. حالا که به یک سوم پایانی لیگ رسیده‌ایم و حساسیت مسابقات بالاتر رفته، فدراسیون فوتبال باید با نهایت دقت اقدام به چینش داوران بکند. اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد حقی از تیم ما ضایع کند.»
محمد مؤمنی، عضو هیأت مدیره استقلال هم در خصوص رأی کمیته انضباطی این گونه صحبت می‌کند: «رأی بازی استقلال و مس کرمان پذیرفتنی نیست. دیگران یادگرفته‌اند که چگونه می‌توانند ساپینتو را عصبانی کنند تا حرف خودشان را ثابت کنند و بگویند رفتار سرمربی استقلال چنین و چنان است. وقتی مشکل و علتش مشخص است، ساپینتو هم باید رفتاری داشته باشد که به خودش و استقلال آسیب وارد نشود. در فوتبال ما حاشیه‌ها را بررسی می‌کنند که ببینند چگونه می‌توانند حریف را عصبانی کنند. از ساپینتو می‌خواهم که مراقب این تحریکات باشد تا از آسیب زدن دیگران به استقلال جلوگیری کند.»
محرومیت مسی‌ها
کمیته انضباطی علاوه بر مربیان و تیم استقلال برخی مسئولان مس کرمان را محروم کرد. بر اساس رأی کمیته انضباطی رضا یوسفی، مربی تیم مس به دلیل انجام تخلفاتی مبنی بر بدرفتاری در قبال مقام غیر رسمی مسابقه با یک جلسه محرومیت تعلیقی و به پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. همچنین ولی میرزایی، مربی تیم مس به دلیل رفتار غیر ورزشی به مدت یک جلسه محرومیت تعلیقی از همراهی تیم که مدت تعلیق آن تا پایان فصل است و پرداخت ۲۶۰ میلیون ریال جریمـه نقدی محـکــوم شد. عمار پاکزاد، مربی تیم مس کرمان هم به دلــیــــل بدرفتاری در قبال مقام رسمی و غیررسمی و رفتار غیر ورزشی و ایجاد درگیری به سه جلسه محرومیت از همراهی تیم خود که یک جلسه آن تا پایان فصل تعلیق می‌گردد، محکوم شد. وی همچنین به پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. علاوه بر این باشگاه مس کرمان هم به دلیل سوء رفتار تیمی و مسئولیت تضامنی در قبال رفتار عوامل تیم باید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی