صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی حجم آب ۲۲ سد مهم کشور
حجم موجودی آب ۲۲ سد مهم برای مصارف شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۲۳ بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است.
گرچه وضعیت بارشی کمی بهتر شده است اما همچنان اثر این بارش‌ها در وضعیت ذخایر سدها نمایان نشده و در مجموع میزان ورودی آب به سدها با کاهش ۱۱ درصدی همراه است. علاوه بر آن ۲۲ سد از مجموع سدهای مهم شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ بهمن‌ماه هر کدام با کاهشی از ۲۵ تا ۷۵ درصد روبه‌رو شده‌اند.
همچنین در بازه زمانی ۱۶ بهمن تا ۲۳ بهمن‌ماه یک سد به مجموع سدهای با کاهش حجم آب افزوده شده است.

 

خسارت 800 میلیارد دلاری اروپا از بحران انرژی
از زمان شروع بحران انرژی در اروپا، ۷۹۲ میلیارد یورو در سراسر کشورهای اروپایی بابت افزایش هزینه‌های انرژی، هزینه شده که این رقم معادل 63 برابر کل هزینه‌های ایران در زمستان امسال است.
«زمستان سخت» کلیدواژه‌ای است که از ماه‌ها پیش، مورد مناقشه جریانات سیاسی داخل کشور قرار گرفته است.
در این بین عده‌ای معتقدند که این پدیده در کشورهای اروپایی رخ داده است و برخی نیز اعتقاد دارند که زمستان سخت اروپا توهمی بیش نبوده و اتفاقاً این پدیده در سال‌جاری در ایران به وقوع پیوسته است.
اما به‌نظر سه شاخص کلان وجود دارد که می‌توان بر مبنای آن وضعیت زمستان سخت ایران و اروپا را سنجیده و به پاسخ درست رسید که عبارتند از:
هزینه و خسارت زمستان سخت بر هر کشور، خسارت سرانه زمستان سخت در هر کشور ، نسبت خسارت به تولید ناخالص داخلی هر کشور، در ادامه به بررسی زمستان سخت ایران و اروپا از دید این سه شاخص کلان و طبق گزارش مؤسسه بروگل می‌پردازیم. طبق گزارش مؤسسه بروگل، از زمان شروع بحران انرژی در اروپا، 792 میلیارد یورو در سراسر کشورهای اروپایی برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش هزینه‌های انرژی اختصاص یافته است.

 

 توسعه پترو پالایشی‌ها  با ۱۲ پروژه پتروشیمی
جایگاه شرکت‌های پالایشی نفت در کشور بیش از 2 میلیون و 200 هزار بشکه از مجموعه نفت خام تولیدی را تحویل گرفته و روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین و 112 میلیون لیتر نفت‌گاز تحویل می‌دهند.
ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، وظیفه اصلی بخش نفت پالایشی را تأمین نیازهای کشور بر اساس سیاست‌های دستوری وزارت نفت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از 9 پالایشگاه بجز آبادان بر اساس اصل 44 قانون اساسی برون سپاری و واگذار شده‌اند، همچنان دیدگاه صنفی پالایشگاه نفت آن را متعلق به ملت ایران و کشور دانسته و هماهنگ با دولت وظیفه اصلی آن، تأمین سوخت و در مرحله دوم تأمین خوراک پایین دستی صنعت نفت کشور است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به سیاست‌های پیش روی شرکت‌های پالایشی افزود: این شرکت‌ها با فناوری و فرآوری بیش از 50 درصد از نفت خام را تحویل و صادر می‌کنند.همچنین در این روند، پالایشگاه‌های بزرگ کشور مانند اصفهان، شادوند و بندرعباس با برنامه‌ریزی کامل در راستای حرکت به سوی شرکت‌های بزرگ پترو پالایشی، بیش از 12 پروژه بزرگ را به صورت مصوب در دستور کار خود دارند.
عاشوری قلعه رودخانی حمایت از شرکت‌های ساخت داخل و دانش بنیان را برخی  از سیاست‌های شرکت‌های پالایشی نفت برشمرد و بیان داشت: شرکت‌های پالایشی در کشور داوطلب تولید محصولات استاندارد، با کیفیت و مستمر در کشور هستند تا تولیدات و نیازهای شرکت‌های پالایشی را برطرف سازند .در مجموع  انتظاری که از دولت سیزدهم و به ویژه مجلس شورای اسلامی داریم حمایت از  شرکت‌های خصوصی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی