صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دورنما

نشنال ریویو
امریکا

در هفته اول ژانویه 2023 متهم شدن دونالد ترامپ به دلیل تحویل ندادن اسناد طبقه‌بندی شده به آرشیو ملی امریکا کاملاً قطعی به نظر می‌رسید. اما امروز در کمتر از یک ماه بعد از آن زمان، دیگر بعید است چنین اتفاقی بیفتد. رئیس جمهور سابق امریکا این را مدیون بایدن است که اسنادی در دفتر کار سابق او کشف شده است.

 

امریکن کنسروتیو
امریکا

به نظر می‌رسد مشوقان غربی اوکراین به جنگ، این کشور را به عنوان یک دموکراسی آزادیخواه می‌شناسند، حتی اگر شواهدی داشته باشند این کشور از چنین وضعیتی فاصله دارد. این کشور حتی پیش از جنگ نیز به عنوان کشوری با دموکراسی واقعی شناخته نمی‌شد و از آغاز جنگ نیز به سمت سرکوب سیستماتیک رفته است.

 

نیو استیتسمن
بریتانیا

ریشی سوناک نخست وزیری مردد است و همین باعث می‌شود مخالفان و منتقدان او بتوانند براحتی به او حمله کنند. از همین رو کاملاً آشکار است که نخست وزیر انگلیس، با وجود برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای یک سال نخست کار خود طراحی کرده، نمی‌تواند آن طور که باید برای این کشور مؤثر باشد و بحران اقتصادی آن را درمان کند.

 

لو پوئن
فرانسه

بریجیت مکرون، همسر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که روزگاری معلم او بوده است، در دور دوم ریاست جمهوری همسرش به عنوان بانوی اول در حال ایفای نقش بیشتری نسبت به دور اول ریاست جمهوری او است. به نظر می‌رسد بریجیت بیش از قبل آزاد است و می‌تواند اقداماتی را انجام دهد که پیش‌تر از آنها منع شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی