صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

زلزله «هرش» در تنش امریکا و روسیه

واشنگتن اتهامات وارد شده مستدل درباره انفجار خط لوله نورد استریم 2 را تکذیب کرد اما مسکو پاسخ می‌خواهد

گروه جهان/ شش ماه پس از انفجار خط لوله گاز نورداستریم2 روسیه در دریای بالتیک که در زمان خود جنجال بسیاری به پا کرد، مقاله سیمور هرش، روزنامه‌نگار باتجربه امریکایی درباره نقش واشنگتن در وقوع انفجار این پروژه چندین میلیارد دلاری، بار دیگر روسیه و امریکا را در برابر یکدیگر قرار داد.به گزارش گلوبال تایمز، هرش 85 ساله این مقاله جنجالی را روز چهارشنبه در وب‌سایت شخصی‌اش منتشر و بر نقش ارتش امریکا در وقوع این خرابکاری تأکید کرد. او صحت این ادعا را نیزبه برنامه 9 ماهه کمیته امنیت ملی امریکا در این باره ربط داده بود. اشاره او به اطلاعات بی‌واسطه از این برنامه، مقاله هرش را با جزئیات انکارناپذیری همراه کرده بود که از یک سو ناتو را یکی از متهمان اصلی این پرونده قرار داده و از سوی دیگر فرار امریکا از این مسئولیت سنگین را نیز سخت کرده است.نخستین تکانه‌های زلزله هرش نیز با دوئل لفظی روسیه و امریکا بروز کرد و کارشناسان چینی نیز، مستندات گزارش این روزنامه‌نگار امریکایی را معتبر خواندند. آنها همچنین تأکید کردند انکار بیشتر امریکا نمی‌تواند عزم این کشور برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات ارزشمند افشا شده این گزارش را پنهان کند.

انکار بی‌حاصل امریکا
از آنجا که انفجار خط لوله چندین میلیارد دلاری نورد استریم 2 که گاز روسیه را از مسیر دریای بالتیک مستقیم به آلمان می‌رساند، در حوزه اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داد، بررسی‌های این دو کشور در ماه سپتامبر نیز بر تعمدی بودن این خرابکاری صحه گذاشته بود اما در زمان وقوع این اتفاق هیچ کشوری مسئولیت آن را برعهده نگرفت. همچنین امریکا و ناتو این اتفاق را خرابکاری خواندند و مسکو نیز به انتقاد از غرب برای اهمال در توضیح علل این انفجار اکتفا کرد اما هیچ یک اسناد بیشتری فاش نکردند.
این شرایط در سکوت دنبال شد تا اینکه مقاله هرش آتش زیرخاکستر را دوباره شعله‌ور کرد. پس از آن بود که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در صفحه تلگرام خود، امریکا را ملزم به پاسخگویی درباره ابهامات انفجار این خط لوله کرد و گفت: «کاخ سفید باید به همه بندهای این مقاله پاسخ دهد.»کاخ سفید نسبت به این هشدار واکنش نشان داد و آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «این مقاله تماماً دروغ و کاملاً خیالی است.» سازمان سیا و پنتاگون نیز با ادبیاتی مشابه این مقاله را انکار کردند.سیمور هرش در این مقاله با استناد به منابع مستقیم اطلاعاتی از برنامه 9 ماهه کمیته شورای امنیت ملی امریکا نوشته و در آن آورده بود: «این انفجار توسط غواصان نیروی دریایی امریکا و در پوشش رزمایش دریایی ناتو طراحی شده بود و یک هواپیمای جاسوسی ناتو نیز آن را تحت کنترل داشت تا اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، برای اجرای آن چراغ سبز نشان داد. این در حالی است که دست آخر هیچ مدرکی برای متهم کردن ناتو یا امریکا به جا نماند و تحقیقات سوئد و دانمارک نیز وقوع یک خرابکاری را تأیید کردند.»
برخی از رسانه‌های امریکایی در زمان وقوع این اتفاق تلاش بسیاری داشتند تا روسیه را مسئول انفجار سپتامبر سال گذشته نشان دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی