انتظار کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت در مدار نزولی قرار نگرفته اما با عرضه گوشت وارداتی قیمت‌ها کاهشی می‌شود

نفیسه امامی
خبرنگار

قیمت گوشت در بازار در مدار صعودی قرار دارد و گزارش‌های میدانی از رسیدن قیمت گوشت به‌طور متوسط به بیش از۳۰۰ هزار تومان حکایت دارد. مغازه‌داران عنوان می‌کنند قیمت بالای گوشت، تقاضا برای خرید گوشت گرم را کاهش داده و بیشتر تقاضا به سمت خرید گوشت منجمد هدایت شده است. این در حالی است که در روزهای پایانی آبان‌ماه امسال هر کیلو دام زنده در حدود ۹۰ هزار تومان قیمت داشت و ‌اکنون به حدود ۱۵۰ هزار تومان رسیده است اما دولت با عرضه گوشت گرم، درصدد کنترل بازار است تا بیش از این تقاضا برای خرید گوشت کاهش پیدا نکند. اگرچه دولت اقداماتی همچون واردات گوشت قرمز گرم و توزیع بدون محدودیت گوشت منجمد را انجام داده است، اما تاکنون نتوانسته تأثیری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد.
توزیع گوشت گرم وارداتی از هفته گذشته در بیشتر میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان‌های تهران و البرز آغاز شد و هرکیلوگرم شقه گوسفندی با قیمت۲۲۰‌هزار تومان و در بسته‌های ۲ کیلوگرمی به قیمت ۴۴۰ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۱۹۲ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ‌کرده ۱۷۰ هزار تومان و سردست، ران و شقه ۲۱۵ هزار تومان در حال عرضه است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی دلایل گرانی گوشت در بازار را دلالی و واسطه‌گری عنوان و تأکید کرده بود که با واردات گوشت گرم، بازار به ثبات رسیده است و این ثبات ادامه‌دار خواهد بود و قیمت‌ها نیز کاهشی خواهد شد.
به تازگی سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم با اشاره به اینکه دام زنده و لاشه گوشت قرمز گوسفندی گرم از کشورهای مجاز وارد می‌شوند، گفته بود: قیمت گوشت قرمز تا دو هفته آینده هر کیلوگرم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.
وی همچنین توصیه کرده بود با توجه به کاهش قیمت گوشت در روزهای آینده، دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، هر چه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند. به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، حفظ سرمایه‌های دامی مردم یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این دامپزشکی است و خوشبختانه تاکنون با خدمات رایگان سازمان دامپزشکی شاهد توفیقات خوبی هستیم و برنامه داریم که در آینده داروها را نیز رایگان ارائه دهیم. وزارت جهاد کشاورزی پیش از واردات گوشت گوسفندی اقدام به خرید حمایتی و تأمین ذخایر استراتژیک کرده بود به طوری که امسال یکی از بی‌نظیرترین سال‌های خرید دام توسط دولت بود و از این طریق از دامدار داخلی حمایت‌های لازم را به عمل آورد اما در شرایط فعلی و برای ساماندهی بازار، اقدام به واردات کرد. دولت خرید از دامدار داخلی را تا رسیدن تولیدکننده و مصرف‌کننده به تعادل ادامه داد ولی در حال حاضر خرید متوقف شده است.
وزارت جهاد کشاورزی اکنون در حال توزیع گوشت وارداتی در تهران و البرز است اما قرار است علاوه بر تهران و البرز در سایر استان‌ها نیز گوشت قرمز وارداتی عرضه کند و تا زمان به ثبات رسیدن بازار داخلی، واردات و عرضه گوشت گرم ادامه خواهد یافت. تلاش می‌شود روند واردات و توزیع گوشت گرم تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه داشته باشد تا با توزیع آن جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود.
گوشت قرمز جزو کالاهایی است که دارای نرخ مصوب نیست، بنابراین عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد بنابراین انتظار می‌رود با عرضه بدون محدودیت گوشت وارداتی قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا کند. در شرایط فعلی نیز از صادرات دام زنده ممانعت به عمل آمده است تا صادرات دام، بهانه‌ای برای کمبود دام و گوشت در داخل نباشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی