صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اختصاص 695 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی

سخنگو و اعضای دولت روز گذشته به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند

 اعضای دولت، روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران با خبرهای خوشی به میان خبرنگاران آمدند. اختصاص 695 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی که سخنگوی دولت اعلام کرد و دورزدن تحریم اینترنتی اعمال شده از سوی غرب برای متخصصان ایرانی که وزیر ارتباطات خبرداد، از آن جمله است. گزارش کوتاه از این رویداد هفتگی را بخوانید.
 
بهادری جهرمی: مصوبه دولت برای بازسازی خوی
سخنگوی دولت از تصویب اختصاص مبلغ ۶۹۵ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی خبر داد و گفت که این مبلغ به‌عنوان کمک‌های مختلف در حوزه بازسازی و ساخت و ساز مسکن‌های تخریب شده، در حوزه اماکن عمومی مانند مدارس یا درمانگاه‌ها و در حوزه کمک برای تأمین برخی از تسهیلات بانکی برای مسائل ناشی از زلزله مانند تسهیلات ودیعه مسکن و امثال آن تصویب شد که با سرعت در اختیار استان قرار بگیرد. علی بهادری جهرمی، اضافه کرد که علاوه بر این مبلغ، دولت پیش از این هم تنخواهی را برای جبران خسارت زلزله‌های اخیر اختصاص داده بود.
 
زارع‌پور: دورزدن تحریم اینترنتی غرب
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فراهم شدن امکان دسترسی متخصصان و برنامه‌نویسان به سایت‌هایی خبر داد که از سوی غرب فیلتر شده است. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه بسیاری از این ابزارها مورد نیاز مشترکان است و در شرایط فعلی، دسترسی به آنها توسط فیلترشکن انجام می‌شود که سرعت استفاده را کند می‌کند، اظهار کرد: اما با کمک بخش خصوصی و نخبگان، سرویسی راه‌اندازی شده است که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریمی را فراهم خواهد کرد. وی گفت:‌ این امکانات در سایتی به آدرس 403.online در دسترس قرار گرفته است و برای دوستان حرفه‌ای، ۲۰۰ سرویس پرکاربرد امکان دسترسی فراهم شده است. وزیر ارتباطات در تشریح اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه، از فراهم کردن سخت‌افزارهای لازم و پهنای باند برای پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و افزود: همچنین ۸۰ درصد خانواده‌ها قابلیت استفاده از فیبر نوری را خواهند داشت. این پوشش به این معنا است که با درخواست آنها ظرف یک ماه اپراتور زیرساخت لازم را برای استفاده خانواده از فیبر نوری فراهم خواهد کرد. زارع‌پور یادآور شد: در ۱۰ استان توسعه فیبر نوری شروع شده، همچنین حدود ۲،۵ میلیون پوشش برای فیبر نوری انجام شده و برنامه‌ریزی وزارتخانه به‌گونه‌ای است که سال آینده بتوانیم حداقل آن را به ۱۰ میلیون برسانیم و تا پایان دولت سیزدهم هم امیدواریم وعده پوشش ۲۰ میلیون فیبر نوری را محقق کنیم.
 
خاندوزی: بخشودگی بدهی افراد به بانک‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح اقدام دولت برای کمک به تسهیلات‌گیرندگان از شبکه بانکی اعلام کرد: وزارت اقتصاد با همه مدیران بانک‌های دولت هماهنگ کرد که از اول اسفند، اگر افرادی که بدهی به بانک و معوقات دارند، اصل بدهی خود را پرداخت کنند، تمام جرایم بانکی آنان بخشوده می‌شود. سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه تا پیش از این بخشودگی جرایم در اختیار هیأت مدیره بانک‌ها بود، افزود: برای تسهیل کار مردم و اینکه لازم نباشد نامه‌نگاری و مکاتبات صورت بگیرد، به تمام شعب بانک‌های دولتی این اختیار را دادیم که در خود شعبه بخشودگی بانکی را اعمال کنند. وزیر اقتصاد گفت: وام‌گیرندگان با پرداخت اصل بدهی بانکی تا ابتدای اسفندماه، دیگر درصدی به‌عنوان جرایم بانکی از آنها اخذ نخواهد شد.
 
 وحیدی: ارسال کمک‌های امدادی ایران به ترکیه و سوریه
وزیر کشور اعلام کرد: کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادی ایران به کشورهای ترکیه و سوریه ارسال شده و برای کمک به این کشورها اعلام آمادگی کردیم. احمد وحیدی همچنین با یادآوری اینکه دستورالعمل برگزاری تجمعات قانونی آماده است، گفت: در مجلس هم طرحی در این زمینه وجود دارد و الان بحث است که دستور‌العمل به قانون تبدیل شود یا نه. در دولت هم لایحه‌ای آماده شده است که اگر تصمیم‌گیری شد، به مجلس ارسال می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش، بخشی از امپراطوری امروز امریکا را ناشی از سلطه دلار دانست و با بیان اینکه اگر دلار سقوط کند، کشورها آن را از مبادلات خود خارج می‌کنند، افزود: همچنین پیمان‌های پولی دوجانبه می‌تواند از نقش دلار که به‌طور غیرواقعی در دنیا چاپ شده است، کاسته و در ادامه از اقتدار اقتصادی امریکا بکاهد. وحیدی خاطرنشان کرد که برای این منظور، کشورهایی که از سیاست‌های استکباری امریکا ضربه دیده‌اند، یا همان کشورهای تحریمی، دور هم جمع شوند و این تصمیمات را بگیرند.
 
حسینی: اجرایی شدن توافق ایران و چین در سفر رئیس‌جمهور
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور از آماده شدن مقدمات اجرای توافق بلندمدت ایران و چین خبر داد و گفت: در سفر رئیس‌جمهور به چین این موضوعات جنبه اجرایی می‌یابد. سید محمد حسینی با اشاره به اینکه اکنون همکاری‌های خوبی میان دو کشور جریان دارد و صادرات کالا و انرژی ایران به چین صورت می‌گیرد، افزود: همچنین توانمندی‌های زیادی در چین برای دریافت کالاهای ایرانی وجود دارد و بازار گسترده‌ای در این کشور داریم. وی با اشاره به لایحه توافقنامه پنجاه بخشی ایران و چین گفت که همه آن تأیید و عملیاتی خواهد شد. معاون امور مجلس رئیس‌جمهور درباره رابطه دولت و مجلس نیز اضافه کرد که دو سؤال نمایندگان مجلس از اعضای دولت پس گرفته و مطرح نشد.
 
دهقانی فیروزآبادی: قرارداد کلان با وزارت نفت
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از انعقاد قرارداد کلان این معاونت با وزارت نفت خبر داد که صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری به همراه دارد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: دیروز (چهارشنبه) ۷۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی بانک ملی در قالب تبصره ۱۶ برای ۲۸ صندوق پژوهش و فناوری انجام شد که اتفاق مبارکی بود. وی افزود: همچنین هم یک توافقنامه کلان با وزارت نفت با کاهش ارزبری یا صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری منعقد خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی