صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و پنج - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران به کجا رسید؟

صدور قرار جلب به دادرسی برای دو مدیر محیط زیستی

نیلوفر منصوری
خبرنگار

 


وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، از صدور قرار جلب به محاکمه مبنی بر تسبیب در قتل غیرعمد و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی خبر داد. آن طور که محمد داس‌مه درخصوص آخرین وضعیت پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست به «ایران» می‌گوید: طبق آخرین رأی، دادگاه برای مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه قرار جلب صادر کرده است.
پرونده حادثه اتوبوس خبرنگاران در نقده وارد مرحله جدیدی شده است. پرونده‌ای که در آن ابتدا عنوان می‌شد که «اتوبوس نقص فنی دارد» بعد از مدتی این موضوع را رد کردند، حتی ٣ نفر از مدیران استانی آذربایجان غربی که به دلیل قصور در «انتخاب اتوبوس غیر ایمن» مقصر شناخته شده بودند، «تبرئه شدند»! و در نتیجه تنها مقصر ماجرا را راننده اتوبوس اعلام کردند! در نهایت در آذرماه امسال، وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست از صدور کیفرخواست برای راننده و دو نفر از مسئولان استانی خبر داده بود.
 
آنچه گذشت
برای یک سفر مطبوعاتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه، در تیرماه سال 1400، تدارک دید، 23 نفر از خبرنگاران محیط زیست را از تهران برای بازدید از تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه دعوت کرد. در اولین روز برنامه، در مسیر نقده، اتوبوس حامل خبرنگاران دچار حادثه و واژگونی شد و در پی آن محیط زیست دو نفر از خبرنگاران حوزه خود را از دست داد. «مهشاد کریمی» خبرنگار حوزه محیط زیست ایسنا و «ریحانه یاسینی» سردبیر ایرنا 24 جان خود را از دست دادند و ۲۱ نفر دیگر آسیب‌های زیادی دیدند.
 
آنچه خواهد گذشت
حالا با گذشت حدود یک‌سال و نیم از حادثه دردناک، دیروز وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده از حکم جدید دیگری خبر داد. داس‌مه در مورد آخرین رأی صادر شده دادگاه می‌گوید: بعد از اینکه قرار منع تعقیب از سوی شعبه 6 دادسرای عمومی انقلاب نسبت به مسئولان سفر صادر شده بود، نسبت به این قرار منع تعقیب به دادگاه کیفری 2 ارومیه اعتراض کردیم. به گفته داس‌مه، شعبه ۱۱۱ دادسرای کیفری دو مجتمع شهید بهشتی در دادنامه مورخ ۳۰ شهریورماه امسال اعتراض بر قرار منع تعقیب را پذیرفته و قرار جلب به محاکمه مهران نظری سلطان‌آبادی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی و مختارخانی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه را مبنی بر تسبیب در قتل غیرعمد و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی با فرض تساوی مسئولیت صادر کرده است.
آن گونه که وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست می‌گوید، در رأی صادره آمده عقیده بر این است که تمامی عوامل دخیل در وقوع حادثه دارای مسئولیت هستند. بر همین اساس این رأی صادر و قطعی است.
 
ستاد احیا و راهداری
با وجود اینکه در این حادثه راهداری و ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز نقش داشته‌اند اما هنوز اظهارنظر قضایی در مورد این ارگان‌ها انجام نشده است. وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در این خصوص که در گزارش کارشناسی هیأت پنج نفره ذکر شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه بازپرس نفیاً و اثباتاً هیچ اظهارنظر قضایی در مورد راهداری و ستاد احیا انجام نداده و قراری صادر نکرده است، لذا فعلاً دادگاه با تکلیفی مواجه نیست.به گفته این وکیل دادگستری، در همین راستا تلاش می‌کنیم بازپرسی ارومیه علاوه بر صدور کیفرخواست اخیر، در خصوص ستاد احیای دریاچه ارومیه و راهداری و حمل و نقل نیز اظهارنظر قضایی و قرار نهایی را صادر کند.
 
دادگاه نحوه مجازات را مشخص می‌کند
در ۱۵ آذر امسال بود که مجدداً پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست به شعبه دوم دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی رفته بود. داس‌مه در مورد اختلاف حاصله در مورد صلاحیت قضایی رسیدگی به این پرونده می‌گوید: به استناد ماده ۳۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به اتهامات مدیرکل اداره محیط زیست آذربایجان غربی و رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه در صلاحیت دادگاه مرکز استان است. بنابراین دادسرای شهرستان ارومیه صالح به رسیدگی است. داس‌مه ادامه می‌دهد: اکنون پرونده با رأی دادگاه به دادسرا اعاده شده است تا با صدور کیفرخواست علیه این مسئولان جهت تعیین مجازات نهایی به دادگاه ارسال شود.
این وکیل دادگستری، با بیان اینکه مجازات بسته به نظر دادگاه دارد، می‌گوید: مجازات هم از باب عمومی و هم از باب خصوصی است. از باب جزای عمومی می‌تواند به حبس و جزای نقدی ختم شود و از باب مجازات خصوصی، دیه را شامل می‌شود. به گفته وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، میزان و تشخیص مجازات بر عهده دادگاه کیفری 2 ارومیه است.
به گفته وکیل پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، در حال حاضر پرونده در بازپرسی شعبه ۶ قرار دارد و دادسرا باید به تکلیف قانونی خود مبنی بر تبعیت از رأی دادگاه انجام وظیفه و پرونده را با صدور کیفرخواست برای محاکمه به دادگاه صالح ارسال کند.

جستجو
آرشیو تاریخی