گروسی: دنبال سیاسی‌کاری نیستم!

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پس از انتشار گزارش مخدوش و غیرحرفه‌ای خود علیه ایران، ادعاهای جدیدی را مطرح کرد

 چند روز قبل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی مدعی تغییرات اعلام نشده در تأسیسات هسته‌ای فردو شد و دور تازه‌ای از پروپاگاندای سیاسی کشورهای غربی علیه ایران را به راه انداخت. آژانس چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد جمهوری اسلامی ایران بدون اطلاع قبلی تغییراتی را در زمینه اتصال دو مجموعه از سانتریفیوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات غنی‌سازی فردو ایجاد کرده است.
بلافاصله پس از انتشار این گزارش، مقام‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان به توضیح ابعاد ادعایی این گزارش پرداختند و خبر دادند که یکی از بازرسان آژانس در گزارشی این ادعا را قبلاً مطرح کرده بود و پس از هماهنگی‌های انجام شده و حضور مجدد بازرسان آژانس آنها به خطای خود پی برده بودند و موضوع عملاً حل شده بود. با وجود حل این مسأله آژانس در یک بازی سیاسی جدید، این اشتباه بازرس خود را در گزارشی مخدوش و ناقص به عنوان تخطی ایران مطرح و مسأله‌ای جدید را در فضای رسانه‌ای باز کرد. این بهانه‌سازی آژانس منجر به بیانیه‌نویسی امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان علیه کشورمان هم شد. این کشورها ایران را متهم به توجیه‌گری کرده و دلایل مطرح شده از سوی ایران را ناکافی دانسته و تغییرات اعلام نشده را با تعهدات ایران ذیل توافقنامه ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) مغایر اعلام کردند. این کشورها از سیاسی کاری آژانس در بیانیه خود این گونه تمجید کردند: «ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس نیت ادعا شده ایران.»
 
مشق ضدایرانی از دست صهیونیست ها
حالا رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی در اندیشکده چتم‌هاوس بدون اشاره به فعالیت اخیر و غیرحرفه‌ای خود مدعی عدم سیاسی کاری شد و اعلام کرد: من به دنبال سیاسی‌سازی مسائل نیستم. باور کنید اگر می‌خواستم مسائل را سیاسی کنم، توانایی این کار را داشتم. ما به طور مداوم به دنبال گشایش، پیدایش راه‌حل‌های دیپلماتیک و فرصت جدید هستیم. من امیدوارم بتوانم گفت‌وگوها را از سر بگیرم. تأکید می‌کنم که این گفت‌وگوها قطع نشده است اما در شرایطی شکننده قرار دارد.
وی همچنین درخصوص سطح دسترسی‌های خود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران از کاهش تعهدات برجامی ایران گلایه کرده و گفته است: باید بگویم که ما در آنجا حضور داریم و به بازرسی ادامه می‌دهیم؛ چرا که هنوز توافقی پادمانی باقی مانده است اما این روند بدون مشکل نیست. آژانس در آنجاست اما دید محدودتری درخصوص آنچه در حال وقوع است، دارد.
دسترسی محدودتر آژانس نسبت به تعهدات سال 2015 درحالی است که ایران براساس برجام و برای نشان دادن اعتمادسازی دوربین‌های فراپادمانی را پذیرفته بود اما پس از ماجراجویی‌های آژانس و سیاسی کاری این نهاد به باقی مانده حسن نیت خود خاتمه داد و تنها تعهدات پادمانی خود را اجرایی کرد.
همچنین ادعای گروسی درخصوص سیاسی عمل نکردن در شرایطی مطرح می‌شود که تنها چند روز از آخرین اقدام غیرحرفه‌ای این نهاد می‌گذرد. وی البته پیش از این نیز کارنامه‌ای غیرفنی و سیاسی از خود به جای گذاشته است. رافائل گروسی قبلاً در آستانه برگزاری نشست شورای حکام در اقدامی خلاف اصول بی طرفی و جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس به تل‌آویو سفر کرده بود تا سرمشق فعالیت‌های سیاسی و ضدایرانی خود را به صورت حضوری دریافت کند. آژانس که پس از مسئولیت یافتن گروسی با تأکید بر سایت‌های ادعایی به عنوان محل‌های مشکوک فعالیت ایران در دهه 70 رسماً به بازویی برای امریکا و سه کشور اروپایی تبدیل شده بارها نشان داده است که تابع نظرات و دستورات این کشورها و رژیم موقت صهیونیستی فعالیت می‌کند. بخصوص آنکه آژانس در زمان مدیر کلی گروسی به اسناد ادعایی رژیم صهیونیستی توجه ویژه کرده است. این درحالی است که پیش از این و تا قبل از فوت یوکیا آمانو مدیرکل سابق این نهاد فنی، آژانس اساساً به ادعاهای سیاسی صهیونیست‌ها توجه نمی‌کرد.
 
انتظار همیشگی ایران
همین مسأله باعث شده است محمد اسلامی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران از انتظار همیشگی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن بگوید که آژانس نباید بخشی از جریان سیاسی و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. وی گفته است: از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بویژه این انتظار را داریم که رفتار حرفه‌ای را همچنان حفظ کند و بخشی از جریان فشار علیه کشور ما نباشد و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.
معاون رئیس جمهور همچنین در سخنان خود از پیشرفت‌های صلح آمیز فعالیت هسته‌ای کشور خبر داد و گفت: طرح‌های مربوط به کاربرد پرتوها، توسعه ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای و گسترش آن در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت در حال اجراست. اسلامی افزود: تأمین ۲۰ درصدی برق کشور از طریق انرژی هسته‌ای نیز در افق ۲۰ ساله تحقق می‌یابد که اکنون سایت‌های مورد نیاز آن شناسایی و ظرفیت‌های ساختاری تشکیل شده و مذاکرات و بررسی‌ها در حال پیشرفت است.
با وجود حسن نیت ایران در روند مذاکرات اما طرف غربی با بازی سیاسی خود به مانع تراشی در مسیر به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تبدیل شده و باعث اعتراض کشورهای دیگر عضو برجام شده است. در همین راستا روز گذشته مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در پیامی روند فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را همراه با تنش دانست. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در مذاکرات رفع تحریم در وین، در صفحه توئیترش نوشت: بن‌بست مذاکرات وین درباره احیای برجام با تنش‌افزایی‌ غیرقابل کنترلی همراه شده است.به نظر می‌رسد مقامات غربی که تا پیش از این تلاش داشتند یکبار به بهانه اغتشاشات و بار دیگر با طرح ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در مسأله بحران اوکراین اهرم فشاری ضدایرانی را به کار بگیرند بار دیگر با استفاده از گزارش خطا و جهت دار آژانس سعی داشتند از اهرم فشار قدیمی خود یعنی آژانس سوء استفاده نمایند. با وجود این زمان به سرعت نشان داد این ادعاها برای جهان دیگر پذیرفته شده نخواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی