صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

به دنبال زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه صورت گرفت

اعزام گروه‌های امدادی هلال احمر ایران به ترکیه

مهسا قوی‌قلب/ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد روز گذشته بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و کشته و مصدومان بسیاری برجای گذاشت. از همان دقایق اول تیم‌های امداد و نجات کشورمان در تماس با مقامات کشورهای ترکیه و سوریه ضمن ابراز همدردی، آمادگی برای کمک‌رسانی به مصدومان این حادثه را اعلام کردند و عصر روز گذشته معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از اعزام ۶ تیم امداد و نجات و درمانی به کشور ترکیه، خبر داد. بهنام سعیدی در این رابطه به «ایران» گفت: بعد از زلزله‌ای که رخ داد، دکتر کولیوند بلافاصله پیام تسلیت و همدردی با جمعیت هلال احمر و مردم ترکیه را ابراز و نهایتاً آمادگی هلال احمر ایران برای اعزام تیم‌های امدادی را اعلام کرد تا در صورت نیاز مراتب از سوی ترکیه به ما گزارش شود.
وی ادامه داد: دولت ترکیه نیز از طرف وزارت امور خارجه درخواست کرد تا تیم‌های پزشکی و امداد و نجات از کشورمان فرستاده شود. 6 تیم در حوزه امداد و نجات شامل جست‌و‌جو و نجات شهری و مدیریت و هماهنگی عملیات آماده اعزام شدند. همچنین یک تیم 15 نفره بیمارستان صحرایی و تیم پایه بهداشت و درمان به منظور امدادرسانی از طریق مرز زمینی و با هماهنگی وزارت امور خارجه و رایزنی با هلال احمر ترکیه اعزام شدند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز به امداد‌رسانی کردند.  در همان دقایق نخست بعد از مخابره تصاویر دردناک از زلزله در چندین استان ترکیه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با ارسال پیامی به همتای‌ ترکیه‌ای خود با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کرد. محمدحسن نامی در پیامی به رئیس سازمان مدیریت بحران و اضطرار ترکیه‌ نوشت:‌ گزارش تلفات انسانی و مالی زلزله اخیر در ترکیه، موجب تأثر و تألم فراوان شد. بدین‌وسیله ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی به دولت و ملت شریف آن کشور، بویژه خانواده‌های مصیبت‌دیده این حادثه، برای جانباختگان از خداوند متعال آمرزش و برای مصدومین سلامتی و شفای عاجل طلب می‌کنم. همچنین ضمن اعلام آمادگی برای یاری‌رسانی و امداد به ملت شریف ترکیه، از خداوند منان برای جنابعالی سلامتی و برای دولت و مردم جمهوری ترکیه سعادت و بهروزی مسألت دارم. رئیس جمعیت هلال احمر نیز از ارسال نامه رسمی برای کمک به مردم زلزله‌زده دو کشور ترکیه و سوریه خبر داد.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر درباره اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر ایران برای اعزام نیروی امدادی به ترکیه و سوریه گفت: با توجه به بروز زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند در راستای ایفای تکلیف بشردوستانه و تسکین آلام بشری، تیم‌های امدادی و درمانی خود را به مناطق زلزله‌زده اعزام کند. این آمادگی به صورت رسمی و مکتوب به هلال احمر هر دو کشور ارسال شده است. اما روز گذشته و بلافاصله پس از مخابره اخبار زلزله، نگرانی شهرهای همجوار ترکیه در کشورمان نیز مطرح شد که بلافاصله رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: گسل مسبب زلزله ترکیه، ربطی به گسل‌های ایران ندارد و احتمال وقوع زلزله در تبریز را تحت تأثیر فعالیت گسل «آناتولی شرقی» رد می‌کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی