صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرد

۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه قرار دارند

محدثه جعفری  / مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، در خصوص افزایش جمعیت تحت پوشش این سازمان در 44 سال گذشته، گفت: قبل از انقلاب حدود 20 درصد جامعه 35 میلیون نفری تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و امروز بیش از 70 درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.
میرهاشم موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار«ایران» مبنی بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب کرد که بلافاصله پس از افزایش حقوق، متناسب‌سازی نیز اعمال و احکام براساس افزایش حقوق و متناسب‌سازی صادر شود ۲۵ درصد از اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سال ۱۴۰۰ باقی مانده که تا کنون لحاظ نشده است، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان تأمین اجتماعی بحث معیشت بازنشستگان و هزینه‌های زندگی است که باید در این شرایط اقتصادی متقبل شوند، مخصوصاً برای 70 درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی که حداقلی‌بگیر سازمان هستند. در بحث حقوق و دستمزد دو ماده مهم 96 و 111 را در تأمین اجتماعی داریم که به موجب آن افزایش کم‌سابقه 57 درصدی برای حداقل‌بگیران و 38 درصد به‌علاوه 515 هزارتومان را برای بازنشستگان در سال‌جاری داشتیم. بازنشستگان عزیز تأمین اجتماعی طی اتفاقاتی که در سال های 99 و 1400 رقم خورد 25 درصد از متناسب‌سازی حقوق‌ها در بخش سایر سطوح از سازمان طلب دارند. در ابتدا باید روشن کنم فقط 900 هزار بازنشسته مشمول این 25 درصد هستند که این رقم فقط 5 درصد کل حقوقشان را تشکیل خواهد داد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌جاری نمی‌تواند این متناسب‌سازی را اجرایی کند، بیان کرد: خرداد ماه سال‌جاری قبل از آنکه افزایش 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان رقم بخورد، می‌توانستیم با ظرفیت‌هایی که داریم این متناسب‌سازی را اجرایی کنیم. اما بعد از افزایش مستمری بازنشستگان با رقم 38 درصد به موجب قانون متنی به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد که در آن آمده است، بنابر مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی در سال 1401 سقف پرداختی‌ها نباید از این رقم یعنی 38 درصد به‌علاوه 515 درصد بیشتر شود و سازمان نمی‌تواند خارج از متن قانون این متناسب‌سازی را اعمال کند. اگر ظرفیت قانونی ایجاد شود آن را در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان به کار می‌بندیم. قبول داریم که شرایط اقتصادی سختی پیش روی بازنشستگان است، اما با همت دولت و کاهش تورم از 60 به 40 درصد امیدواریم شرایط روز‌به‌روز برای تحت پوششی‌های سازمان بویژه بازنشستگان تسهیل شود.
موسوی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب سازمان تأمین اجتماعی 80 هزار بازنشسته داشت، بیان کرد: این آمار در حال حاضر به 3 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است. ضریب نفوذ بیمه‌ای تأمین اجتماعی قبل از انقلاب ۱۹.۵ درصد بود و از ۹ میلیون شاغل ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی بودند، اما امروز ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای در تأمین اجتماعی داریم و از ۲۳ میلیون شاغل کشور بیش از ۱۵ میلیون شاغل تحت پوشش ما قرار دارند.
به گفته موسوی، 3 میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته داریم و ضریب پشتیبانی ما ۴.۲ است که بعد از انقلاب کمک‌های دولت برای بیمه اقشار خاص را داریم که قبل از انقلاب سابقه نداشته است.
وی در ارتباط با میزان رقم پرداخت عیدی به بازنشستگان تأمین اجتماعی و زمان‌ آن گفت: هر آنچه که مجری قانون به ما ابلاغ کند پرداخت خواهیم کرد و یک میلیون و 800 هزار تومان به عنوان عیدی واریزی اعلام شده است که قطعاً این مبلغ را قبل از عیدی کارکنان سازمان پرداخت خواهیم کرد.
میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، امروز سیاست بیمه فراگیر را دنبال می‌کنیم و بیش از ۷۰ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، گفت: در بخش بیمه درمان تقریباً ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه درمان قرار گرفتند که حدود ۵۴ درصد آن بر دوش تأمین اجتماعی است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به دستاوردهای حوزه درمان اظهارکرد: اکنون بالغ بر ۴۰۰ مرکز درمانی بیمارستانی، تخصصی و فوق‌تخصصی ملکی داریم و با ۵۰ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد هستیم. روزانه به یک میلیون نفر خدمات سرپایی ارائه می‌دهیم و روزانه حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری دریافت می‌کنند.
موسوی به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان ایرادی گرفته بود که اصلاح شده و ابلاغ خواهد شد. برآورد ما این است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر پشت نوبتی داریم که بدون محدودیت همه این افراد پس از ابلاغ قانون تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وی به توسعه پوشش بیمه‌ای در این دولت اشاره کرد و گفت: دولت طرحی در دست دارد و خبرهای خوبی در حوزه درمان در آینده نزدیک خواهیم داشت. پوشش بیمه ناباروری و بیماری‌های خاص چون اوتیسم در سال‌جاری محقق شد و ۲۴۳ قلم دارو در قالب طرح دارویار تحت پوشش قرار گرفت.
موسوی درباره زمان واریز «عیدی» بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار کرد: میزان عیدی را طبق اعلامی که صورت پذیرفته و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، پرداخت می‌کنیم. بنای ما براین است، قبل از اینکه عیدی زیرمجموعه و کارکنان اداری خودمان را بپردازیم، حقوق بازنشستگان را واریز کنیم که امسال هم همین کار را انجام می‌دهیم، اما اجازه بدهید فعلاً زمان دقیقی را اعلام نکنم تا بررسی‌ها برای تأمین منابع نهایی شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره حذف یارانه ارز ترجیحی دارو گفت: تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی گرفته‌ایم، اما کفایت تعهدات طرح دارویار را نکرده و در حال پیگیری هستیم. سازمان برنامه وعده داده است منابعی را در اختیار ما قرار دهد.
موسوی همچنین با اشاره به اینکه مطالبات داروخانه‌ها از محل طرح دارویار تا انتهای آذرماه تسویه شده است، عنوان کرد: برای دی‌ماه نیز منابعی از سوی سازمان برنامه درخواست کرده‌ایم که اگر در اختیار ما قرار بگیرد به فوریت پرداخت می‌کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی