گفت‌وگوی علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال با «ایران»:

تیم ملی با جدایی کی‌روش ضربه نمی‌خورد

ما نیازمند تفکرات جدیدی در تیم ملی هستیم تعدادی از مربیان داخلی دانش فنی بیشتری از خارجی‌ها دارند تیم ملی نیازمند یک مربی تازه‌نفس و توانمند است

محمدمحمدی سدهی/ کارلوس کی‌روش دیروز به صورت رسمی قراردادش را با تیم‌ملی قطر امضا کرد تا راه فدراسیون فوتبال با این مربی پرتغالی جدا شود. در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی درخصوص سرمربی آینده تیم ملی مطرح شد که البته این موضوع تاکنون محقق نشده و نیمکت داغ تیم ملی کشورمان کماکان خالی است. در این بین برخی‌ها اعتقادشان بر این است که سرمربی آینده تیم ملی باید وطنی باشد و برخی دیگر گزینه خارجی را می‌پسندند. در این شرایط مهدی تاج و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در حال بررسی گزینه‌ها هستند تا جانشین کی‌روش را معرفی کنند.
علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال درخصوص دستاوردهای کارلوس کی روش در فوتبال ایران به خبرنگار «ایران» می‌گوید: « زمانی که من در فدراسیون فوتبال حضور داشتم، تیم ملی با کی‌روش نتایج خوبی کسب کرد. البته بعد از جدایی من و حضور مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون هم کی‌روش نتایج خوبی با تیم ملی گرفت که مهم‌ترین دستاورد او کسب نتایج درخشان در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه بود؛ جایی که تیم ملی در مقابل تیم‌های پرتغال و اسپانیا فوق‌العاده کار کرد.»
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «کی‌روش در حالی حدود 8 سال در ایران کار کرد که هیچ مربی‌ای به این مدت با تیم ملی همکاری نکرده بود. او تعصب زیادی به ایران داشت و در جام جهانی قطر هم که آن حواشی برای تیم ملی به وجود آمد، بخوبی از کشور ما و تیم ملی حمایت کرد و به بهترین نحو ممکن پاسخ رسانه‌های معاند را داد. یکی از ویژگی‌های خوب او این بود که تلاش می‌کرد به بهترین نحو ممکن بازیکنان را با همدیگر متحد کند و این اتحاد در جام جهانی 2018 به اوج خود رسید و ما توانستیم در روسیه نتایج خوبی کسب کنیم. در واقع نتایج تیم ملی در روسیه حاصل اتحادی بود که کی‌روش در تیم ملی به وجود آورد.»
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال با اشاره به این موضوع که وظیفه کی‌روش نسل‌سازی نبود، معتقد است: «او وظیفه سروسامان دادن به تیم ملی را برعهده داشت که از نظر من و برخی از کارشناسان در این کار موفق بود و تیم ملی با کی‌روش دوران درخشانی را سپری کرد. البته برخی‌ها منتقد حضور او بودند اما حالا می‌بینیم که او به عنوان سرمربی تیم ملی قطر انتخاب شده که انتخاب او در تیم ملی این کشور نشان می‌دهد که کی‌روش بهترین گزینه برای تیم ملی بود. یکی از اقدامات مؤثر کی‌روش حضور لژیونرهای فوتبال ایران در تیم ملی بود. او تمرکزش بر این بود که بازیکنان لژیونر ایرانی را در سراسر دنیا پیدا کند و به تیم ملی بیاورد.»
کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا تیم ملی با رفتن کی‌روش ضربه می‌خورد، می‌گوید: «تیم ملی از جدایی کی‌روش ضربه نمی‌خورد و به راه خود ادامه خواهد داد. فوتبال ایران پیشرفت خوبی داشته و باید برای ادامه این روند یک مربی خوب در بخش پایه داشته باشیم. در حال حاضر فدراسیون باید به فکر مربی جدید باشد و یک گزینه خوب برای نیمکت تیم ملی معرفی کند. تیم ملی در حال حاضر نیازمند تفکرات جدیدی است. در واقع تیم ملی ما نیازمند یک مربی تازه نفس و توانمند است. کی‌روش تلاش زیادی کرد و دانش خود را به تیم ملی منتقل کرد و حالا  تیم ملی به تفکرات جدید نیاز دارد که این تفکرات جدید را باید مربی دیگری به تیم ملی منتقل کند.»
او که یکی از طرفداران پر و پاقرص مربی خارجی بود، این گونه درخصوص سرمربی آینده تیم ملی اظهار نظر می‌کند: «تیم ملی در مقطعی نیاز به مربی با دانش خارجی داشت که این زمان حالا به پایان رسیده است. ما مربیان خوبی داریم که می‌توانیم با آنها برنامه‌های تیم ملی را اجرا کنیم. برخی از مربیان داخلی دانش فنی بیشتری از خارجی‌ها دارند پس چرا در این شرایط باید به فکر جذب مربی خارجی باشیم؟»
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «در وهله اول باید ببینیم که فدراسیون فوتبال توان جذب مربی خارجی را دارد یا خیر. در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور جذب مربی خارجی درجه یک نیاز به تأمین منابع مالی زیادی دارد که فدراسیون نمی‌تواند این منابع را تأمین کند. در این شرایط می‌توانیم به مربیان داخلی اطمینان کنیم و هدایت تیم ملی را به یکی از این ایرانی‌های بادانش بسپاریم.»
کفاشیان چنین واکنشی به از دست رفتن زمان برای تیم ملی دارد: «در حال حاضر مهم‌ترین موضوع زمان است که البته تیم ملی تا جام ملت‌ها زمان زیادی دارد، اما با وجود این باید هرچه زودتر تکلیف نیمکت تیم ملی مشخص شود. ما باید برای ۴ سال آینده برنامه داشته باشیم و این می‌طلبد که ببینیم چه نیروها و ظرفیت‌هایی داریم. فدراسیون باید اینها را سرلوحه کار خود قرار دهد.»
جستجو
آرشیو تاریخی