مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در گفت‌وگو با «ایران»:

پالایش روزانه 70 هزار بشکه نفت خام ایرانی در ونزوئلا کلید خورد

با پایان یافتن تعمیرات پالایشگاه ال‌پالیتو و بازگشت ظرفیت این پالایشگاه به پالایش روزانه 140 هزار بشکه، ممکن است نفت خام بیشتری از ایران در آنجا پالایش شود

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفته است که با انجام تعمیرات مقدماتی توسط شرکت متبوع او در پالایشگاه ال پالیتوی ونزوئلا، درحال حاضر این پالایشگاه روزانه 70 هزار بشکه نفت خام ایرانی را پالایش می‌کند.
فرهاد احمدی در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان داشته که با پایان یافتن تعمیرات و بازگشت ظرفیت این پالایشگاه به پالایش روزانه 140 هزار بشکه، بسته به توافق بین وزرای نفت ایران و ونزوئلا، ممکن است که حتی تا میزان بیشتری از نفت خام ایرانی در آن پالایشگاه پالایش شود.
اردیبهشت ماه امسال، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به نیابت از شرکت مادرتخصصی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران، قرارداد تعمیرات اساسی و راه‌‌‌اندازی پالایشگاه ال‌پالیتو در ونزوئلا را با مبلغ ۱۱۰ میلیون یورو منعقد کرد.
این قرارداد با هدف تعمیرات اساسی، راه‌‌‌اندازی و تکمیل ظرفیت عملیاتی یک واحد پالایشگاهی ۱۴۰‌هزار بشکه‌ای در روز در ونزوئلا (که در حال حاضر با ۵۰‌درصد ظرفیت خود در حال بهره‌‌‌برداری است) امضا شده است. منابع مالی این پروژه توسط شرکت نیکو تأمین خواهد شد که قرارداد مالی آن نیز فی‌‌‌مابین شرکت نیکو و شرکت ونزوئلایی امضا شده است. از قرار معلوم، خوراک نفت خام این پالایشگاه هم با مشارکت شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت نیکو تأمین می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درخصوص نحوه اجرای این قرارداد تصریح کرد: «در این پالایشگاه، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یک بازسازی کامل را انجام خواهد داد و بیش از 2 میلیون قطعه در این پالایشگاه باید تأمین شود.»
وی گفت: درحال حاضراین پالایشگاه با نیمی از ظرفیت خود به پالایش نفت خام ایران مشغول بوده و نفت خام ونزوئلا چون سنگین بوده، بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که درحال حاضر این پالایشگاه نفت خام ایران را پالایش کند.
احمدی، با بیان اینکه پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا دارای قدمتی 70 ساله بوده و به دلیل قدمت بالا و فرسودگی زیاد، راندمان پایینی داشت، تصریح کرد که به دلیل تحریم بودن ونزوئلا، اورهال این پالایشگاه با مشکل مواجه شد که بر این اساس شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران توانست این وظیفه را با قدرت برعهده بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: مدت زمان قرارداد برای اورهال این پالایشگاه تا اردیبهشت ماه سال آینده بوده هر چند که فکر نمی‌کردیم حجم کار این پالایشگاه تا این مقدار بالا باشد. وی یادآور شد،  در همان ابتدای کار مشکلی در پالایشگاه پیش آمد که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران مجبور شد بخشی از کالاها را به صورت اضطراری تأمین کرده و مشکل عملیاتی را رفع کند. احمدی توضیح داد: در راستای تعمیرات این پالایشگاه قرار شده تا بیش از دو میلیون قطعه تأمین شود که در حال حاضر بالای 60 درصد قطعات آماده شده و تا پایان امسال این قطعات به دست ما خواهد رسید و پس از آن برای انجام عملیات نهایی اعزام می‌شویم.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد، با انجام این قرارداد، دانش فنی و مهندسی ایران به کشور ونزوئلا صادر شده و در پالایشگاه ال پالیتوی این کشور، دانش مهندسی و کالای ایرانی به کار گرفته می‌شود. وی افزود پس از اتمام تعمیرات کامل این پالایشگاه انتظار می‌رود  در مابقی پالایشگاه‌های ونزوئلا هم بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم هرچند که اکنون حرفی برای گفتن داریم.
احمدی بیان کرد، در حال حاضر طرف ونزوئلایی بر تسلط و توان فنی و مهندسی ایرانی‌ها واقف شده، زیرا در اجرای هر طرح بین‌المللی رقبایی قوی وجود دارند اما کسی برنده مناقصه می‌شود که شرایط و کیفیت خدمات بهتری را ارائه می‌دهد.
احمدی درخصوص قرارداد شرکت‌های ایرانی برای بازسازی مجتمع پالایشگاهی «پاراگوانا» با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز در ونزوئلا هم گفت که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یک شرکت دولتی بوده و باید موارد را با احتیاط بیشتری بررسی کند اما در کل خوشحال می‌شویم که فضا را برای حضور قدرتمند شرکت‌های بخش خصوصی کشورمان در ونزوئلا مهیا کنیم، البته درحال حاضر انجام تعمیرات پالایشگاه ال پالیتوی ونزوئلا به شرکت ما تکلیف شده اما شرکت‌های ایرانی دیگری هم وارد مذاکره شده و قراردادهایی را نیز به امضا رسانده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره امکان حضور این شرکت در پروژه‌های پالایشی فراسرزمینی دیگر هم گفت که در حال حاضر به صورت مشخص طرح جدیدی تعریف نشده اما پیشنهاداتی وجود دارد که در حال بررسی است.
وی توضیح داد: با انجام تعمیرات در پالایشگاه ونزوئلایی، امکان حضور خدمات فنی و مهندسی و دانش شرکت‌های ایرانی در شرکت‌های دیگر به‌وجود آمده و در همین پروژه بیش از هزار شرکت ایرانی شرکت کرده‌اند و از بین آنها شرکت‌هایی که دارای کیفیت بهتری هستند حضور یافته‌اند.
احمدی گفت: حضور در عرضه پالایش فراسرزمینی در دولت‌های قبل نیز مطرح بوده اما این امر در دولت سیزدهم به نتیجه رسید که ناشی از نوع نگاه جهادی در این دولت بود که نتیجه‌بخش شد.
وی ادامه داد، در مسیر اجرای این طرح‌ها کمبودهایی وجود داشت که با تصمیمات جهادی دولت سیزدهم این امر جامه‌عمل پوشید.
جستجو
آرشیو تاریخی