صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

در پیست اسکی بارده چهار محال‌و‌بختیاری اتفاق می‌افتد:

آب کردن فرصت‌های برفی

شهلا منصوریه
خبرنگار

 

نیمه دوم سال که با برف از راه می‌رسد، جمعیت زیادی سوار بر خودرو به سمت پیست اسکی بارده روانه می‌شوند. این پیست یکی از مناطق بکر، تفریحی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. ظرفیتی مهم که نه تنها بدون کمترین امکاناتی، فقط روزگار می‌گذراند بلکه در این روزها از مشکلاتی مثل ترافیک سنگین، نبود پارکینگ مناسب و مکان‌های تفریحی و سرگرمی، نبود رستوران، کافی‌شاپ‌ها و... رنج می‌برد.
یکی از اهالی بومی روستای بارده به «ایران» می‌گوید: روزهای منتهی به آخر هفته مسیرهای منتهی به پیست اسکی بارده ترافیک سنگینی دارد. به تازگی در نزدیکی پیست، ایست بازرسی مستقر شده است. گاهی هم خودروهای راهداری، آمبولانس، اورژانس 115 و پلیس راهنمایی و رانندگی استقرار می‌یابند.
داراب کرم‌پور می‌گوید: این پیست واقعاً بی‌نظیر و زیباست، ولی متأسفانه با وجود خیل عظیم گردشگران زمستانی از امکانات اولیه بی‌بهره مانده است. به گفته او، خودروهای زیادی که بعضاً هم دارای پلاک غیربومی هستند دیده می‌شوند، شاید حدود 300 خودرو در یک روز در یک مسیر باریک و کوتاه رفت و آمد می‌کنند. به گفته کرم‌پور، هیچ نظمی وجود ندارد، خودروها خود مشارکت می‌کنند و به هم راه می‌دهند، یکی زودتر می‌رود، یکی دور می‌زند. ترافیک آنقدر سنگین می‌شود که هیچ راه فراری باقی نمی‌ماند. او درخصوص تجهیزات این پیست می‌گوید: این پیست تجهیزاتی ندارد فقط یک تله اسکی دارد که فاز دوم آن هرگز فعال نشد.
صاحب یک بومگردی در بارده نیز به «ایران» می‌گوید: اهالی روستا با اجاره تیوپ، فروش آن و  پخت غذا، نوشیدنی‌های گرم و انواع تنقلات برای خود اشتغالزایی ایجاد کرده‌اند. آنگونه که این فعال میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: پیست اسکی بارده در چهارمحال و بختیاری، ظرفیت بالقوه‌ای است که با بالفعل شدن می‌تواند اشتغالزایی وسیعی ایجاد کرده و به بخش گردشگری منطقه کمک ‌کند.
یکی از اهالی به مشکلات دیگری اشاره می‌کند و از نگاه سلیقه‌ای برخی گله‌مند است. به اعتقاد او، در صورت ادامه این نگاه‌ها، نمی‌توان به صورت مطلوب از ظرفیت گردشگری و اشتغال‌های موقتی که ایجاد شده است، حمایت کرد.
در همه جای دنیا مسئولان سعی می‌کنند تا از ظرفیت‌های موجود خود بهترین بهره را برای اشتغالزایی، تفریح و نشاط ببرند و اگر موقعیتش موجود نباشد موقعیت می‌سازند. چهارمحال و بختیاری با بی‌آبی دست و پنجه نرم‌ می‌کند. اهالی روستای بارده و روستاهای اطراف به سمت کشت گیاهان کم آب‌بر رفته‌اند، پیست اسکی بارده فرصت نابی برای اشتغالزایی و اقتصاد منطقه ایجاد کرده است. اما گویا برخی از شخصیت‌های منطقه درصدد سنگ‌اندازی هستند و با جمع کردن امضا از اهالی درصدد تعطیلی پیست اسکی بارده هستند، در صورتی که با تجهیز این پیست به امکانات رفاهی و بهداشتی، رستوران، پارکینگ و دیگر زمینه‌ها و مقدمات پذیرایی، می‌توان در نهایت رونق گردشگری روستای بارده را رقم زد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی